Michele Fadda - PHD in comparative literature, film critic -
teaches courses of History of Hollywood Cinema, Contemporary Cinema
and Cinema and Cultural Studies. His work on cinema studies has
focused on American and international cinema. He published a volume
on the relationship between film and literature (Scritture del
visibile. Itinerari del "vedere" e del "dire" tra cinema e
letteratura, Roma, 2004), and a study on the aestethic
of contemporary film (Il cinema contemporaneo. Caratteri e
fenomenologia, Bologna, 2009), and edited books on the
golden age of Hollywood cartoons (What's up, Tex? Il cinema di
Tex Avery, Torino, 1998; Il cinema di Chuck Jones,
Milano, 2001), on contemporary cinema within convergent culture
(Corto circuito. Il cinema nell'era della convergenza,
Bologna, 2011), on classical American film genres
(Screwball & Romantic, Bergamo 2002; Cose da un
altro mondo. Percorsi nella fantascienza hollywodiana anni
'50, Bergamo 2003; Lo specchio scuro. Percorsi del noir
hollywoodiano 1940-60, Bergamo 2004), on Japanese
director Takeshi Kitano (Kitano Beat Takeshi, Roma, 1998)
and on Monte Hellman (American Stranger. Il cinema di
Monte Hellman, Bologna, 2009). He edited, with Sara Pesce, the
volume Lo schermo gigante. Studi in onore di Franco La
Polla, Bologna, 2011