Full professor of Musical philology and Forms of poetry for music, now Musical Dramaturgy, at the University of Bologna, since 2005.
Previously (1988-2005), professor of Music History at the Conservatoire of Alessandria, the Musical Institute of Ravenna, the Conservatoire of Pesaro.
Doctorate in Musicology (University of Bologna, 1994), “G.
Verdi” Rotary Club international prize (Istituto Nazionale di Studi
Verdiani, Parma, 1987), “G. Noferini” composition award
(Conservatory “G. B. Martini” of Bologna, 1982).
Editor of “Bollettino del GATM - Gruppo di Analisi e di Teoria
Musicale” (1995-1997); consultant editor of “Il Giornale della
musica” (2004) and “Il Saggiatore musicale” (2006-2014); editorial
board of “Works of Gioachino Rossini”, Bärenreiter (2007‑2019). Member
of the project “LESMU - Lessico della musica e della critica
musicale italiana” (1991-2005).
Collaborator of: Istituto nazionale di Studi verdiani,
Fondazione Rossini, Deutsche Rossini Gesellschaft, Fondazione
Donizetti, Schubert-Archiv, Istituto Liszt.
In 2009 he set up the Archivio del Canto (Singing
Archives) in the Dipartimento di Musica e Spettacolo,
University of Bologna (www.muspe.unibo/archiviodelcanto).
Most relevant publications:
- Invito all'ascolto di
Chopin (Milano, Mursia, 1989, 2. edit. 2009);
- La retorica
del rituale nel melodramma ottocentesco (Parma, Istituto
nazionale di Studi verdiani, 2003);
- Ermafrodite armoniche: il
contralto nell'Ottocento, with Raffaele Talmelli (Varese,
Zecchini, 2011);
- Franz Schubert, Die Freunde von
Salamanka, critical edition of the score (Kassel, Bärenreiter,
2003);
- Gioachino Rossini, L'equivoco stravagante, critical edition of the score, with Stefano Piana (Pesaro, Fondazione Rossini, 2015).