Foto del docente

Loris Vergolini

Ricercatore a tempo determinato tipo b) (senior)

Dipartimento di Scienze Politiche e Sociali

Settore scientifico disciplinare: SPS/07 SOCIOLOGIA GENERALE

Pubblicazioni

Gianluca Argentin, Chiara Tamanini, Loris Vergolini, Better than whom? Methodological and substantial considerations emerged while going beyond a plain comparison of school performance in Trentino and in nearby provinces., in: Surveys on students: INVALSI national and international tests, Milano, Franco Angeli, 2024, pp. 9 - 24 (INVALSI PER LA RICERCA) [capitolo di libro]Open Access

Alessandro Bozzetti, Nicola De Luigi, Loris Vergolini, Differing patterns of employment for university students: the role of family background, educational choices and access to benefits, «JOURNAL OF YOUTH STUDIES», 2024, First online 26.02.2024, pp. 1 - 20 [articolo]

Nicola Bazoli, Carlo Fiorio, Sonia Marzadro, Jonathan Pycroft, Loris Vergolini, Equal Focus on Inequality? Approaches to Distributional Impact Assessment in the National Budget Process Across the EU, «JOURNAL OF COMMON MARKET STUDIES», 2023, online first, pp. 1 - 16 [articolo]Open Access

Loris Vergolini ; Eleonora Vlach, Social Origins and University Drop-Out During the Great Recession: The Role of the Field of Study, «RESEARCH IN HIGHER EDUCATION», 2023, published online, pp. 1 - 29 [articolo]Open Access

Vergolini L., Recensione a: Camilla Borgna, Studiare da straniero. Immigrazione e disuguaglianze nei sistemi scolastici europei, Bologna, Il Mulino, 2021, «RASSEGNA ITALIANA DI SOCIOLOGIA», 2022, 2022, pp. 993 - 995 [recensione]

Azzolini, Davide; Martini, Alberto; Romano, Barbara; Vergolini, Loris, Design, implementation and assessment of a targeting mechanism in a college savings program, «RIV. RASSEGNA ITALIANA DI VALUTAZIONE», 2022, 82, pp. 33 - 53 [articolo]

Abbiati, Giovanni; Argentin, Gianluca; Azzolini, Davide; Ballarino, Gabriele; Vergolini, Loris, Experimental Research in Education: An Appraisal of the Italian Experience, «SCHWEIZERISCHE ZEITSCHRIFT FUER SOZIOLOGIE», 2022, 48, pp. 21 - 46 [articolo]Open Access

Nicola Bazoli, Sergiu Burlacu, Carlo Fiorio, Sonia Marzadro, Jonathan Pycroft, Loris Vergolini, Study on Distributional Impact Assessment, Luxembourg, Publications Office of the European Union, 2022, pp. 141 . [libro]

Azzolini, D., Vergolini, L., Come valutare un intervento di contrasto alla povertà educativa con il metodo sperimentale? Alcune lezioni dalla valutazione di WILL - Educare al Futuro, «RIV. RASSEGNA ITALIANA DI VALUTAZIONE», 2021, 80-81, pp. 58 - 81 [articolo]

Facchini, M.; Triventi, M.; Vergolini, L., Do grants improve the outcomes of university students in a challenging context? Evidence from a matching approach, «HIGHER EDUCATION», 2021, 81, pp. 917 - 934 [articolo]

Martini, A.; Azzolini, D.; Romano, B.; Vergolini, L., Increasing College Going by Incentivizing Savings: Evidence from a Randomized Controlled Trial in Italy, «JOURNAL OF POLICY ANALYSIS AND MANAGEMENT», 2021, 40, pp. 814 - 840 [articolo]

Osborne, J.; Forbes, C.; Neuman, K.; Schiepe-Tiska, A.; Duclos, M.; Le Hebel, F.; Tiberghien, A.; Montpied, P.; Fontanieu, V.; Dozier, S.; Azzolini, D.; Bazoli, N.; Vergolini, L., PISA 2015: What Can Science Education Learn from the Data?, in: Engaging with Contemporary Challenges through Science Education Research: Selected papers from the ESERA 2019 Conference, Amsterdam, Springer International Publishing, 2021, pp. 73 - 90 [capitolo di libro]

Schizzerotto, A.; Marzadro, S.; Vergolini, L., Classi sociali o gruppi multidimensionali? Come rappresentare le disuguaglianze sociali nell'Italia di oggi, «STATO E MERCATO», 2019, 115, pp. 7 - 39 [articolo]

Raimondi, E.; Vergolini, L., Everyone in school: The effects of compulsory schooling age on drop‐out and completion rates, «EUROPEAN JOURNAL OF EDUCATION», 2019, 54, pp. 471 - 490 [articolo]

Azzolini, D.; Bazoli, N.; Schizzerotto, A.; Lievore, I.; Vergolini, L., Study on engagement and achievement of 15-year-olds in PISA 2015 across Eu Member States, Luxembourg:, Publications Office of the European Union, 2019, pp. 102 . [libro]