Foto del docente

Andrea Maffia

Professore associato

Dipartimento di Matematica

Settore scientifico disciplinare: MATH-01/B Didattica e storia della matematica

Pubblicazioni

Maffia, Andrea; Silva, Liliana, Adapting boardgames for the primary mathematics classroom: the Italian project "Numeri & Pedine", in: Proceedings of Game-based and playful Approaches to Mathematics Education, 2025, pp. 139 - 140 (atti di: Game-based and playful Approaches to Mathematics Education, Roma, 9-10/9/24) [Contributo in Atti di convegno]Open Access

Decembrotto, Luca; Maffia, Andrea, Le sfide dell’insegnamento-apprendimento della matematica in carcere. Riflessioni e proposte per una didattica inclusiva, Pisa, Edizioni ETS, 2025, pp. 184 . [curatela]

Maffia, Andrea; Manolino &, Carola; Miragliotta, Elisa, There is more to algebra than meets the eye: the case of blindness, «EDUCATIONAL STUDIES IN MATHEMATICS», 2025, ON LINE FIRST, pp. 1 - 15 [articolo]Open Access

Maffia, Andrea; Morais, Ana; Silva, Liliana, Using boardgames to develop mathematical competence: A systematic review, in: Proceedings of Game-based and playful Approaches to Mathematics Education, 2025, pp. 61 - 64 (atti di: Game-based and playful Approaches to Mathematics Education, Roma, 9-10/9/24) [Contributo in Atti di convegno]Open Access

Ciani, Andrea; Guasconi, Elisa; Maffia, Andrea; Pacetti, Elena; Rosa, Alessandra, VideoMAT: una ricerca sulle potenzialità della videoanalisi per la formazione iniziale degli insegnanti nell’ambito della didattica della matematica, «CADMO», 2025, 33, pp. 5 - 21 [articolo]

Downton, Ann; Maffia, Andrea, Young children’s drawings of measurement and partitive division word problems, «MATHEMATICAL THINKING AND LEARNING», 2025, Published online, pp. 1 - 23 [articolo]

Maffia, Andrea, Il lungo percorso dell’apprendimento delle operazioni: l’esempio della moltiplicazione, in: La didattica della matematica al servizio del docente per un insegnamento efficace, Bonomo, 2024, pp. 15 - 18 (atti di: Incontri con la matematica 38, Castel S. Pietro Terme (BO), 22-24/11/2024) [Contributo in Atti di convegno]

Regola, Silvia; Maffia, Andrea; Manolino, Carola, Manipolazione algebrica e disabilità visive: tre studi di caso a confronto, «LA MATEMATICA E LA SUA DIDATTICA», 2024, 32, pp. 189 - 208 [articolo]Open Access

Maffia, Andrea; Downton, Ann, On the Necessity of Multimodal Semiotic Approaches for the Analysis of Young Children’s Mathematical Drawings, in: Proceedings of the 46th Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia, 2024, pp. 586 - 586 (atti di: 46th Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia, Gold Coast, 30/06-04/07/24) [Contributo in Atti di convegno]Open Access

Erica Fiorini; Andrea Maffia, Ostacoli allo sviluppo dell’anticipazione in contesto algebrico, «DIDATTICA DELLA MATEMATICA», 2024, 15, pp. 32 - 50 [articolo]Open Access

Clelia Cascella; Chiara Giberti; Andrea Maffia, Percentages versus Rasch estimates: alternative methodological strategies for replication studies in mathematics education, «RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION», 2024, 26, pp. 156 - 174 [articolo]Open Access

Andrea Bertoni; Andrea Maffia, Promoting creative insubordination using Escape Games in mathematics, «INTERNATIONAL JOURNAL OF MATHEMATICAL EDUCATION IN SCIENCE AND TECHNOLOGY», 2024, 55, pp. 1054 - 1064 [articolo]Open Access

Decembrotto, Luca; Maffia, Andrea, Riflessioni per una didattica della matematica in carcere inclusiva e accessibile, «NUOVA SECONDARIA», 2024, 41, pp. 147 - 154 [articolo]

Andrea Maffia, Carola Manolino, Elisa Miragliotta, ALGEBRAIC STRUCTURE SENSE IN A BLIND SUBJECT, in: PROCEEDINGS OF THE 46th CONFERENCE of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Haifa, University of Haifa, 2023, 3, pp. 307 - 314 (atti di: 46th CONFERENCE of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Haifa, Israele, 16-21 luglio 2023) [Contributo in Atti di convegno]

Andreas Eichler; Federica Ferretti; Andrea Maffia, Cultural values and prospective teachers' beliefs about success in mathematics and in its teaching, «INTERNATIONAL JOURNAL OF MATHEMATICAL EDUCATION IN SCIENCE AND TECHNOLOGY», 2023, 54, pp. 1681 - 1696 [articolo]Open Access