Foto del docente

Vincenza Odorici

Associate Professor

Department of Management

Academic discipline: ECON-07/A Management

Curriculum vitae


Employment

·Associate Professor in Management, Department of Management, University of Bologna, 2003-present.

· Assistant Professor in Management, Department of Management, University of Bologna, 2000-2003.

 PUBLICATIONS:

·         Boari, C., Fioretti, G. e Odorici, V.  Prossimità geografica e apprendimento dai rivali: un modello ad agenti, in Boari, C. , Dinamiche evolutive nei cluster geografici di imprese, 193 – 227, Il Mulino: Bologna, 2010.

·         Boari, C., Fioretti, G. e Odorici, V.  Rivarly and learning among clustered and isolated firms, in Mollona, E., Computational analysis of firms' organization and strategic behaviour, 171-192, Routledge: New York, 2010.

·         Onetti, A., Talaia, M., Odorici, V., Presutti, M., Verma, S. The role of serial entrepreneurs in the internationalization of global start-ups: a business case, Journal of Strategic Management Education, 6: 1-15, 2010

·         Corrado, R. e Odorici V. Winemakers and wineries in the evolution of the Italian wine industry: 1997-2006, Journal of wine research, 20: 111-124, 2009.

·         Presutti, M., Onetti, A. e Odorici, V. Serial entrepreneurship and born-global new ventures. A case study, International Journal of Entrepreneurship Education, 6: 255-278, 2008.

·         Narduzzo, A. e Odorici, V. Le televisioni di strada: quando le rivoluzioni vengono dal basso, Ticonzero, 76 (luglio) 2007 (www.ticonzero.info ).

 

·          Boari, C. e Odorici, V. Prefazione, in Ghemawat, P. Strategie aziendali e contesti competitivi, 9-10, Carocci: Roma, 2007.

·         Boari, V. e Odorici, V. Reti e relazioni tra imprese, in Lipparini, A.  Economia e gestione delle imprese, 465-495, Il Mulino: Bologna, 2007.

·         Odorici, V., Corrado, R., Between supply and demand: Intermediaries, social networks and the construction of quality in the Italian wine industry, Journal of Management and Governance, 8: 149-171, 2004.

 

·           Boari, C., Odorici, V., Zamarian, M., Clusters and rivalry: does localization really matter?, Scandinavian Journal of Management, 19: 467-489, 2003.

 

·           Boari, C., Narduzzo, A., Odorici, V., Lo sviluppo dell'impresa in un contesto globale interrotto, in C. Boari (a cura di), L'impresa tra vent'anni, 150-175, Carocci, 2003

 

·           Odorici, V., Mercato e competizione. Analisi cognitiva dei gruppi strategici. Carocci, Roma, 2002.

 

·         Odorici, V., Lomi, A., Classifying competition: an empirical study on the cognitive social structure of strategic groups, in Lant, T., Shapira, Z. (a cura di), Organizational Cognition: Computation and interpretation. (pp. 271-304). Lawrence Erlbaum Associates: New York, 2001

 

·         Grandi, A., Odorici, V., Sobrero, M., I gruppi strategici cognitivi nell'industria farmaceutica italiana: un'indagine empirica, L'Industria, vol.2, 2000.

 

·         Lorenzoni, G., Odorici, V., Processi cognitivi e opzioni strategiche nella gestione museale, in Zan, L. (a cura di), Conservazione e innovazione nei musei italiani, cap. 14, Etas: Milano, 1999.

 

·         Boari, C., Odorici, V., Regolamentazione e strategie di impresa. Riflessioni teoriche ed evidenze empiriche nel settore dello smaltimento dei rifiuti, G. Giappichelli Editore: Torino, 1999.

 

·         Boari, C., Odorici, V., Interventi regolatori e strategie di impresa, Economia e Politica Industriale, n° 100, 1998.

 

·         Odorici, V., Il gruppo strategico cognitivo: l'origine e il contributo all'analisi competitiva, Documenti per la discussione n° 105, Biblioteca W. Bigiavi , Università degli Studi di Bologna, Aprile 1998.

 

·         Boari, C., Odorici, V., Pressioni istituzionali, P.M.I. e relazioni interorganizzative nel settore del riciclo del vetro, in Lomi, A. (a cura di), L'analisi relazionale delle organizzazioni, Il Mulino: Bologna, 1997.

 

·         Odorici, V., Origine e sviluppo del concetto di gruppo strategico, L'Industria, n° 4, Ottobre – Dicembre 1996.

 

·         Lomi, A., Lipparini, A., Masino, G., Odorici, V., Patterns of rate dependence in processes of organizational founding across different levels of analysis, University of London, London Business School, Center for Organizational Research, Working Paper Series N° 049, 1996.

 

 

Teaching:

International Business Management, 2010-present.

Business Plan, 2011-present.

Business Strategy, 2002-present.

Economics and Business Management, 2007-2010.

 

Membership:

·         Strategic Management Society

·         Academy of International Business.

 

Latest news

At the moment no news are available.