Foto del docente

Federica Mennuni

Research fellow

Department of Mathematics

Publications

Elenco delle pubblicazioni scientifiche (Analisi Matematica)

  1. Federica Mennuni e Addolorata Salvatore, Existence of minimizers for a quasilinear elliptic system of gradient type, Discrete and Continuous Dynamical Systems., Serie S, 2022.
  2. Federica Mennuni e Addolorata Salvatore, Existence of bounded solutions for a weighted quasilinear elliptic equation in , in Recent Advances in Mathematical Analysis. Celebrating the 70th Anniversary of Francesco Altomare, Trends of Mathematics, Birkhäuser, (2023). ISBN: 978-3-031-20020-5. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-20021-2_19
  3. Federica Mennuni e Addolorata Salvatore, Generalized quasilinear elliptic equations in , Mediterranean Journal of Mathematics 20 (2023), No. 205, 27 pp. ISSN:1660-5454, doi:10.1007/s00009-023-02393-3
  4. Federica Mennuni e Addolorata Salvatore, Radial bounded solutions for modified Schrödinger equations, sottomesso per la pubblicazione.
  5. Federica Mennuni e Dimitri Mugnai, Leray-Lions equations of (𝑝,𝑞)−type in the entire space with unbounded potentials, Milan Journal of Mathematics.
  6. Federica Mennuni, Dimitri Mugnai e Addolorata Salvatore, Entire radial bounded solutions for Leray-Lions equations of (𝑝,𝑞)−type, sottomesso per la pubblicazione,
  7. Federica Mennuni e Addolorata Salvatore, Multiple solutions for quasilinear elliptic problems with concave and convex nonlinearities, sottomesso per la pubblicazione.

Elenco delle pubblicazioni scientifiche (Didattica della Matematica)

  1. Eleonora Faggiano e Federica Mennuni (2020) Constructing mathematical meanings with digital tools: design, implementation and analysis of a teaching activity in a distance education context, IxD&A Journal -Interaction Design & Architecture(s) - special issue on “Learning and learning ecosystems in the time of Covid-19”, vol. 46, pp. 156-174.
  2. Federica Mennuni e Eleonora Faggiano (2020) Osservare, ipotizzare e argomentare: un percorso didattico dai dadi alle equazioni. In Bonino R., Marocchi D., Rinaudo M., Serio M. (A cura di), Matematica e Fisica nella cultura e nella società. Atti del IX Convegno Nazionale di Didattica della Fisica e della Matematica Di.Fi.Ma 2019, Università di Torino, pp. 109-117, ISBN: 9788875901523.
  3. Rosa Buono, Anna Montedoro, Federica Mennuni e Eleonora Faggiano (2020) Costruire, condividere e discutere scenari di insegnamento-apprendimento come occasione di crescita professionale. In Bonino R., Marocchi D., Rinaudo M., Serio M. (A cura di), Matematica e Fisica nella cultura e nella società. Atti del IX Convegno Nazionale di Didattica della Fisica e della Matematica Di.Fi.Ma 2019, Università di Torino, pp. 349-353, ISBN: 9788875901523.
  4. Federica Mennuni e Eleonora Faggiano (2020) Math education master students focusing on teaching mathematics with digital resources. Proceedings of the 10th ERME Topic Conference MEDA 2020, Johannes Kepler University Linz, Austria, pp. 85-92, ISBN 978-3-9504630-5-7 (https://www.jku.at/linz-school-of-education/steam/meda-conference-2020/).
  5. Helena Rocha, Eleonora Faggiano e Federica Mennuni (2020) Teachers as task designers in the digital age: teaching using technology. Proceedings of the 10th ERME Topic Conference MEDA 2020, Johannes Kepler University Linz, Austria, pp. 109-116, ISBN 978-3-9504630-5-7 (https://www.jku.at/linz-school-of-education/steam/meda-conference-2020/ ).
  6. Eleonora Faggiano, Federica Mennuni e Silvia Rizzi (2022). Orchestrating the discovery of the Greatest Common Divisor and the Least Common Multiple hidden in a digital spirograph. In: Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12), Bolzano, Italia.
  7. Eleonora Faggiano e Federica Mennuni (2022). Grasping sense and building meanings in mathematical distance contexts: the role of the teacher. In: Proceedings of ICTMT15. Copenaghen, Danimarca, 13-16 Settembre 2021.
  8. Federica Mennuni, Francesco Nicolò Cutrone, Marcantonio de Candia e Giulia Marchese, (2021). Costruire il significato di rotazione: dalla formazione alla sperimentazione. In: La didattica della matematica: riflessioni teoriche e proposte concrete. p. 215-216, BOLOGNA: Pitagora Editrice, ISBN: 978-88-371-2140-2, Castel san Pietro Terme (BO).
  9. Marcantonio de Candia, Giulia Marchese, Federica Mennuni e Eleonora Faggiano (2022). Experiencing collaborative task design and video analysis to develop digital teaching practices. In Proceedings of the 13th ERME Topic Conference (ETC13) Nitra, Slovakia.
  10. Roberto Capone, Mario Lepore e Federica Mennuni, (2022). Characterizing paraboloids using Augmented Reality. In Proceedings of the 13th ERME Topic Conference (ETC13) Nitra, Slovakia.
  11. Federica Mennuni e Eleonora Faggiano (2022), Strumenti in sinergia per la costruzione del significato di rotazione nella scuola "a distanza". In Bonino R., Marocchi D., Rinaudo M., Serio M. (A cura di), Matematica e Fisica nella cultura e nella società. Atti X convegno Di. Fi. Ma. (Didattica della Fisica e della Matematica) -Apprendimento laboratoriale in Matematica e Fisica in presenza ea distanza., Università di Torino, pp. 148–155.
  12. Silvia Rizzi, Federica Mennuni e Eleonora Faggiano (2022). La matematica dello spirografo: un percorso a "distanza" nel liceo matematico, In Bonino R., Marocchi D., Rinaudo M., Serio M. (A cura di), Matematica e Fisica nella cultura e nella società Atti X convegno Di. Fi. Ma. (Didattica della Fisica e della Matematica) -Apprendimento laboratoriale in Matematica e Fisica in presenza ea distanza., Università di Torino, pp. 175–182.
  13. Francesco Nicolò Cutrone, Marcantonio de Candia, Giulia Marchese e Federica Mennuni (2022). Le rotazioni nella scuola secondaria: un percorso tra fogli di carta e GeoGebra, In Bonino R., Marocchi D., Rinaudo M., Serio M. (A cura di), Matematica e Fisica nella cultura e nella società Atti X convegno Di. Fi. Ma.(Didattica della Fisica e della Matematica)-Apprendimento laboratoriale in Matematica e Fisica in presenza ea distanza., Università di Torino, pp. 424–431.
  14. Federica Mennuni, Francesco Nicolò Cutrone, Marcantonio de Candia e Giulia Marchese (2022), Scoprire le trasformazioni geometriche con fogli di carta e GeoGebra. In: La didattica della matematica: riflessioni teoriche e proposte concrete. In: La didattica della matematica: riflessioni teoriche e proposte concrete. BOLOGNA: Pitagora Editrice, ISBN: 978-88-371-2140-2, Castel san Pietro Terme (BO), Castel san Pietro Terme (BO).
  15. Mario Lepore e Federica Mennuni, (2023). GeoGebra Augmented Reality to facilitate the transition between registers of semiotic representation. International Journal for Technology in Mathematics Education, 16(2).
  16. Roberto Capone, Eleonora Faggiano, Mario Lepore e Federica Mennuni, GeoGebra Augmented Reality with mathematics undergraduate students: a computational fuzzy semiotics analysis, sottomesso per la pubblicazione.
  17. Sara Bagossi, Roberto Capone e Federica Mennuni, Undergraduate students’ covariational experience “augmented” by digital tools, sottomesso per la pubblicazione.
  18. Sara Bagossi, Roberto Capone e Federica Mennuni, (2023). Undergraduate students’ second-order covariational reasoning when conceptualizing paraboloids supported by digital tools. In Proceedings of the PME 46–46th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, University of Haifa, Vol. 2. PME, pp. 67–75.
  19. Eleonora Faggiano e Federica Mennuni, Students’ meaning-making processes in the digital era: how can the teacher foster mathematical discourse? In Proceedings of Proceedings of ICTMT16, Atene, Grecia, 7-9 Giugno 2023 (in stampa)

Latest news

At the moment no news are available.