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Antonella Mascio

Associate Professor

Department of Political and Social Sciences

Academic discipline: SPS/08 Sociology of Culture and Communication

Curriculum vitae

CURRENT EMPLOYMENT

2020 - Associate Professor, Department of Political and Social Sciences, University of Bologna

2008 - 2020: Assistant Professor, Department of Communication Sciences (2008 - 2014), Department for Life Quality Studies (2011 - 2017), Department of Political and Social Sciences (from 2018), University of Bologna.

TEACHINGS

MEDIA AND CULTURAL PROCESSES, BA in Political, Social and International Sciences, University of Bologna.


FASHION AND DIGITAL MEDIA, MA in Media, Public and Corporate Communication, University of Bologna.


EDUCATION
2003 PhD — Communication and New Media, University of Milan, IULM, Libera Università di Lingue e Comunicazione.

1993 MA (laurea) – cum laude, D.A.M.S. (Drama, Arts, Film and Music Studies) University of Bologna.


LANGUAGES
Italian as native language, English, (level good, in speaking, reading, writing)


PUBLICATIONS
2008,  Virtuali Comunità, Guerini e Associati, Milano (Virtual Communities)


EDITED BOOKS AND REVIEWS

Mascio, A., Menarini, R., Segre Reinach, S., Tolic, I. (2018) (edited by), The Size Effect. A Journey into Design, Fashion and Media, Mimesis International, Milano [curatela].

Andò, R., Gemini, L., Mascio, A., Pasquali, F., Pesce, S. (2018) (a cura di), Desecrating Celebrity. Italian Cases in Cinema, Tv Series, Music and Social Media, Mediascape Journal, n. 11 (http://www.mediascapesjournal.it/ ) [curatela].

Mascio A., Pesce S., Martina M. (2016) (edited by), Film, Fashion & Consumption, vol.5, Issue 1, Intellect, ISSN 2044-2823 [https://www.ingentaconnect.com/content/intellect/ffc/2016/00000005/00000001] (Print); ISSN 2044-2831 [https://www.ingentaconnect.com/content/intellect/ffc/2016/00000005/00000001] (Online) (https://www.ingentaconnect.com/content/intellect/ffc/2016/00000005/00000001 ) [curatela].

Mascio A., Tsuchiya J. (2015) (a cura di), ZoneModa Journal 5 - Fashion Convergence, Pendragon, Bologna [curatela].

Mascio A. (2012) (a cura di), Fashion games. Moda, gioco e virtualità, Milano, Franco Angeli [curatela].

Mascio A. (2008) (a cura di), Visioni di moda, Milano, Franco Angeli [curatela].

Mascio, A., Proni, G. (2007) (a cura di), Ocula numero 8, luglio 2007, Comunicazione e segni nella moda. (http://www.ocula.it/rivista.php?id=11 ) [curatela].

Mascio A., Galofaro F. (2004) (a cura di), Ocula numero 5, Spazio e spazialità, (https://www.ocula.it/rivista.php?id=16 ) [curatela].



CHAPTERS IN EDITED BOOKS

Mascio, A. (2019), “Facebook and the TV Fandom: The Case of Pretty Little Liars”, in A. Amendola, L. Barone and N. Troianiello (edited by), Seriality Across Narrations, Languages and Mass Consumption: To Be Continued…, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle, pp. 154 – 162 [capitolo di libro].

Mascio, A. (2019), “Trame di sorellanza fra storia e fiction. Le narrazioni sulle sorelle Fontana”, in M. Farnetti e G. Ortu (a cura di), L’eredità di Antigone. Sorelle e sorellanza nelle letterature, nel teatro, nelle arti e nella politica, Franco Cesati Editore, Firenze, pp. 343 – 358 [capitolo di libro].

Mascio, A., Menarini, R., Segre Reinach, S., Tolic, I. (2018), “Introduction”, in Mascio, A., Menarini, R., Segre Reinach, S., Tolic, I. (edited by), The Size Effect. A Journey into Design, Fashion and Media, Mimesis International, Milano, pp. 9 – 16 [breve introduzione].

Mascio A. (2018), “Audience”, in A. Tramontana e M. Tirino (a cura di), Black Mirror. Glossario su immaginari, culture e media della società digitale, Rogas Edizioni, Roma, pp. 71 – 86 [capitolo di libro].

Mascio A. (2018), “In dolce attesa. Audience online e TV drama”, in F. Cleto e F. Pasquali (a cura di), Tempo di serie. La temporalità nella narrazione seriale, Edizioni Unicopli, Milano, pp. 67 – 82 [capitolo di libro].

Andò R., Mascio A. (2018), “Leggere Gomorra – La serie nel frame della Celebrity Culture: audience, fan, micro-celebrities”, in M. Guerra, S. Martin, S. Rimini (a cura di), Universo Gomorra. Da libro a film, da film a serie, Mimesis, Milano – Udine, pp. 91 – 102 [capitolo di libro].

Degli Esposti P., Mascio A. (2017), “Cool Hunting”, in G. Ritzer (a cura di), The Blackwell Encyclopedia of Sociology, p. 1-2, Malden and Oxford: JohnWiley & Sons, Ltd., doi: 10.1002/9781405165518.wbeos0998 [voce in dizionario o enciclopedia].

Mascio A. (2016), “The Subject of Food in Media Products: from Television to Online Celebrities (and Back)”, in R. Menarini (a cura di), Notebook 2016, p. 221-248, Milano – Pearson [capitolo di libro].

Mascio A. (2015), “Virtual Communities”, in Mehdi Khosrow-Pour (a cura di), Encyclopedia of Information Science and Technology, Third Edition. p. 5790-5797, Hershey PA: Information Science Reference (an imprint of IGI Global), ISBN: 978-1-4666-5888-2 [voce in dizionario o enciclopedia].

Marfia G., Tolic I., Mascio A., Matteucci G., Roccetti M. (2015), “All that is solid melts into bits: Advanced ICT technologies for converting fashion into museum exhibits”, in Proceedings of 2015 International Conference on Computing, Networking and Communications, p. 1076-1080, Piscataway, NJ:IEEE Communications Society, ISBN: 9781479969586, Garden Grove, CA, February 2015, doi: 10.1109/ICCNC.2015.7069498 [contributo in atti di convegno].

Mascio A. (2013), “‘Mad Men’ fra fiction e fashion”, in C. Bisoni e V. Innocenti (a cura di), Media Mutations. Gli ecosistemi narrativi nello scenario mediale contemporaneo. Spazi, modelli, usi sociali, p. 283-294, Modena: Mucchi [capitolo di libro].

Mascio A. (2012), “Asynchronous Text-Based Community. Proposals for the analysis”, in Honglei Li (edited by), Virtual Community: Participation and Motivation. Cross-Disciplinary Theories, p. 18-36, HERSHEY PA: IGI Global [capitolo di libro].

Mascio A. (2012), “Introduzione. Moda e media. Comunicazione, sperimentazione, cambiamento”, in A. Mascio (a cura di), Fashion Games. Moda, gioco e virtualità, p. 7-31, Milano, Franco Angeli [capitolo di libro].

Mascio A. (2011), “Christiane F. Noi i ragazzi dello Zoo di Berlino. Uno spaccato della generazione undergroung degli anni '80”, in P. Aroldi (a cura di), Media + Generations. Identità generazionali e processi di mediatizzazione, MILANO, Vita & Pensiero, 2011, pp. 391 – 403 [capitolo di libro].

Mascio, A. (2011), “Tv serial, moda, pop-fandom”, in F. Fabbri e F. Muzzarelli (a cura di), Agatha Ruiz De La Prada loves Elio Fiorucci. Arte e moda dalla Pop al Neopop/Art and Fashion from Pop to Neo-Pop, Milano, Silvana Editoriale, pp. 184 – 191[capitolo di libro].

Mascio, A. (2010), “Il pettegolezzo strategico. internet e Serpica Naro”, in F. Muzzarelli (a cura di), Gossip. Moda e modi del voyeurismo contemporaneo, Bologna, BUP Bononia University Press, pp. 97 – 103 [capitolo di libro].

Mascio, A. (2009), “Io porn. Il protagonismo pornografico in Internet”, in S. Capecchi e E. Ruspini (a cura di), Media, corpi, sessualità. Dai corpi esibiti al cybersex, Milano, Franco Angeli, pp. 177 – 199 [capitolo di libro].

Mascio, A. (2008), “Moda e meios de comunicação de massa”, in P. Sorcinelli (a cura di), Estudar a Moda, São Paulo, Senac São Paulo, pp. 169 – 176 [capitolo di libro].

Mascio, A. (2008), “Voci di donne nelle comunità virtuali”, in C. Demaria e P. Violi (a cura di), Tecnologie di genere. teoria, usi e pratiche di donne nella rete, Bologna, Bononia University Press, pp. 211 – 231 [capitolo di libro].

Mascio, A. (2008), “Pubblico / Privato. Gli spazi e i paesaggi tra real e virtual life”, in C. Quintelli (a cura di), Pubblico paesaggio. Documenti del festival dell'architettura 4, 2007-2008. Parma, Reggio Emilia, Modena, Festival Architettura Edizioni, Parma, pp. 318 – 319 [capitolo di libro].

Mascio, A. (2007), “Internet e i nuovi movimenti: dall’online all’offline”, in M. Santoro (a cura di), Nuovi media, vecchi media, Bologna, Il Mulino, pp. 151 – 176 [capitolo di libro].

Mascio, A. (2006), “G8: Real lives or Virtual Communities”, in C. Wright and C. Demaria (edited by), Post-Conflict Cultures: Rituals of Representation, London, Zoilus Press, 2006, pp. 40 – 51[capitolo di libro].

Demaria, C., Mascio, A., (2006), “Kill Bill vol. 1: migrazioni interculturali e propagazioni extratestuali”, in N. Dusi e L. Spaziante (a cura di), Remix-Remake. Pratiche di replicabilità, Roma, Meltemi, 2006, pp. 309 – 333 [capitolo di libro].

Mascio, A. (2005), “I movimenti della Sardegna e la vittoria di Renato Soru”, in M. Livolsi (a cura di), I nuovi movimenti come forma rituale, Milano, Franco Angeli, 2005, pp. 171 – 192 [capitolo di libro].

Demaria C., Mascio A., (2005), “Kill Bill 1/2. Variazioni ritmiche e dialoghi transtestuali”, I. Pezzini e R. Rutelli in (a cura di), Mutazioni audiovisive. Sociosemiotica, attualità e tendenze nei linguaggi dei media, Pisa, Edizioni ETS, 2005, pp. 135 – 147 [capitolo di libro].

Mascio, A. (2005), “L’Avatar come altro da sé”, in G. Franci e M.G. Muzzarelli (a cura di), Il vestito dell'altro, Milano, Lupetti, 2005, pp. 53 – 72 [capitolo di libro].

Mascio, A., Vittadini, N. (2005), “Ri-raccontare il G8 dal punto di vista della rete: i forum di Kataweb e ADNGDA”, in F. Boni e M. Villa (a cura di), Dal rito all’evento. La copertura mediatica del G8 di Genova (luglio 2001), Milano, Unicopli, 2005, pp. 113 – 170 [capitolo di libro].

Grandi, R., Mascio, A. (2004), “Tecnologie e linguaggio”, in P. Sorcinelli e A. Varni (a cura di) Il secolo dei giovani. Le nuove generazioni e la storia del Novecento, Roma, Donzelli Editore, 2004, pp. 277 – 301 [capitolo di libro].

Mascio, A. (2003), “Moda e mezzi di comunicazione di massa” in Sorcinelli, P. (a cura di) Studiare la moda, Bruno Mondadori Editore, Milano, pp. 131-136 [capitolo di libro].

Mascio, A. (2003), “I manifesti di Berlusconi: la staticità delle immagini e le dinamicità delle ‘voci’” in M. Livolsi e U. Volli (a cura di) L'attesa continua... Le elezioni 2001 e dopo..., Franco Angeli, Milano, pp. 111-135 [capitolo di libro].

Mascio, A. (2002), “Striscia la notizia”, in U. Volli (a cura di) Culti tv. Il tubo catodico e suoi adepti, Sperling & Kupfer Editori, Milano, pp. 192-245 [capitolo di libro].

Mascio, A., Vittadini, N. (2002), “Il bioterrorismo in rete: analisi dei forum di Kataweb e Corriere della sera”, in A. Manzato (a cura di) Il rischio invisibile. La rappresentazione del bioterrorismo nei discorsi dei media, Arcipelago Edizioni, Milano, pp. 67-88 [capitolo di libro].

Demaria, C., Mascio A., Spaziante, L. (2001), “Frontiere e identità fra Semiotica e Cultural Studies: prime definizioni”, in Calerfato, P., Caprettini, G.P. e Colaizzi, G. (a cura di) Incontri di culture. La semiotica tra frontiere e traduzioni, Torino, Utet, pp. 96-104 [capitolo di libro].

 
ARTICLES IN SCIENTIFIC JOURNALS

Manzato, A., Mascio, A. (2019), “The Young Pope: An Italian ‘celevision’ case study”, in Journal of Italian Cinema & Media Studies, vol. 7, number 3, Intellect, DOI: 10.1386/jicms.7.3.411_1, pp. 411 - 424, (https://www.intellectbooks.com/journal-of-italian-cinema-media-studies ) [articolo in rivista].

Mascio A. (2018), “1992 / 1993. A Story of Political Celebrity Degradation through a Fiction Framework”, in R. Andò, L. Gemini, A. Mascio, F. Pasquali, S. Pesce (a cura di), Desecrating Celebrity. Italian Cases in Cinema, Tv Series, Music and Social Media, Mediascape Journal, n. 11, pp. 10-19 ( http://www.mediascapesjournal.it/ ) [articolo in rivista].

Mascio A. (2016), “I quality drama. Dal prodotto televisivo agli spazi di Facebook”, in Mediascapes Journal, vol. 7, p. 115-126, ISSN: 2282-2542 [articolo in rivista].

Mascio A. (2017), “Tv Series and Fashion. A look to the audiences' activities”, in Comunicazioni Sociali, vol. 1 - 2017, p. 79-90 [articolo in rivista].

Mascio A. (2009), “I testi mediali fra consumo, condivisione e nuove forme produttive. Il caso di Christiane F. Noi, i ragazzi dello zoo di Berlino”, Sociologia del Lavoro, vol. 116, p. 192-203, ISSN: 0392-5048 [articolo in rivista].


 

Mascio A. (2016), “TV drama and fashion: 1992, An Italian case”, in Film, Fashion & Consumption, vol.5, Issue 1, pp. 55 – 69, ISSN: 20442823 [articolo in rivista].

Mascio A. (2014), “Cultura convergente e creatività come ‘motore’ per la promozione dei contenuti. Uno sguardo alle serie tv”, Sociologia della Comunicazione, vol. 47, p. 101-115, ISSN: 1972-4926 [articolo in rivista].

Mascio A. (2014), “La narrazione dell’attesa. Aspettative e attività delle audience nelle pause di programmazione delle serie tv”, in Between, vol.4, p. 1-24, ISSN: 2039-6597, doi: 10.13125/2039-6597/1339 [articolo in rivista].

Mascio A. (2013), “La moda como forma de valorizacion de las series de television”, in M. Veneziani (a cura di), Moda Y Arte, Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, Buenos Aires [articolo in rivista].

Mascio A. (2012), “Vestirsi di serie”, in Sociologia della Comunicazione, vol. 43, p. 203-216, ISSN: 1121-1733, doi: 10.3280/SC2012-043014 [articolo in rivista].

Mascio, A. (2011), “Fan Fashion. Discorsi e pratiche fra fiction e realtà”, in Cultura e Comunicazione, 2, pp. 51 – 61 [articolo in rivista].

Mascio, A. (2004), “Virtual Communities and the Socio-semiotic Approach”, in Trans. Internet-Zeitschrift für Kulturwissenschaften, 2004, (http://www.inst.at/trans/15Nr/01_2/mascio15.htm ) [articolo in rivista].

Mascio, A. (2003), “La comunità virtuale text-based”, in G. Cosenza (a cura di) Semiotica dei nuovi media, VS 94/95/96, Bompiani, Milano, pp. 149-176 [articolo in rivista].

Demaria, C., Mascio A. (2000), “Sotto al vestito niente. Alcune riflessioni a partire da Lara Croft e le sue sorelle”, in Ocula, vol. 1: http://www.ocula.it/t0/cd-lm_00.htm (versione inglese, Little women grow up, http://4thbo.women.it/workshops/laracroft5/demariamascio.htm ) [articolo in rivista].



CONFERENCE PRESENTATIONS

  • Organizer and member of the Scientific Committee for the International Conference “Celebrity and Ageing”, Italian Research Network on Celebrity Culture, 14-15 novembre 2019, Università di Bologna, Bologna. Keynotes: Deborah Jermyn (University of Roehampton, London), Ros Jennings (University of Gloucestershire) (with Roy Menarini, Alberto Scandola and Sara Pesce).
  • “Media Convergence, Fashion and Teen Drama”, Television Studies Section of ECREA (European Communication Research and Education Association) 24-25 October 2019, University of Groningen. Presenta una relazione dal titolo  (https://ecreatelevisionstudies2019.wordpress.com/ ). Chair: Manuel Damásio (Universidade Lusófona Lisboa).
  • “Nostalgia in Tv Series. The example of The Americans”, 22 May 2019. Guest Scholar al Research KOM Public Seminar, Lund University, Department of Communication and Media.
  • “TV Series between entertainment and politics. The example of The Handmaid's Tale.” International Symposium “Media Mixing”, 14 March 2019, Lund University, Sweden. Chair: Christine Geraghty (Glasgow University, UK).
  • “Le serie tv fra entertainment e politica. Il caso di The Handmaid’s Tale” at “Screen Cultures. Cinque parole chiave per la ricerca del XXI secolo”, Sapienza Università di Roma, 21-22 February 2019. Chair: Andrea Minuz (La Sapienza, Roma).
  • “Nostalgia in TV Series” at “Communicative Forms and Practices of Nostalgia: Conceptual, Critical and Historical Perspectives”, International Media and Nostalgia Network, 8-9 novembre 2018, Södertörn University – Stockholm. Chair: Berber Hagedoorn, University of Groningen, the Netherlands.
  • Relatrice al convegno internazionale “Consumption and consumerism: Conceptual and empirical sociological challenges”, del Research Network of Sociology of Consumption”, ESA, European Sociological Association, 29 agosto -1 settembre 2018, Department of Sociology, University of Copenhagen. Presenta una relazione dal titolo “Texts and audiences-consumers in the new TV entertainment environment”. Chair: Arne Dulsrud (Consumption Research Norway, Oslo).
  • Relatrice al Convegno Internazionale “Desecrating Celebrity”, 26-28 giugno 2018, Roma, Università La Sapienza. Relazione dal titolo “1992/1993. The story of the degradation of political celebrity through the fiction framework”. Chair: Martin Shingler, University of Sunderland.
  • Relatrice alla conferenza internazionale “That’s Entertainment!”, 7-9 settembre 2017, Università di Bologna Relazione dal titolo “Texts and Audiences in the New TV Entertainment Context” (con Roberta Paltrinieri e Piergiorgio Degli Esposti, Università di Bologna).
  • Relatrice alla conferenza internazionale “Innovations and Tensions. Italian Cinema and Media in a Global World”, Journal of Italian Cinema & Media Studies, The American University of Rome, 9-10 giugno 2017. Relazione dal titolo “The Young Pope: un caso italiano di 'celevision'” (con Anna Manzato, IULM Milano). Chair: Giacomo Tagliani, Università degli Studi di Siena.
  • Organizzatrice e membro del Comitato Scientifico per il Convegno Internazionale “S, M, L, XL, Sizing”, ZoneModa Conference, 3-5 maggio 2017, Università di Bologna, sede di Rimini. Keynotes: Nathalie Khan (University of the Arts, London); Joke Hermes (Inholland University); Emanuela Scarpellini (University of Milan).
  • Relatrice all'International Symposium “Media and Fear”, 16 marzo 2017, Lund University, Sweden. Relazione dal titolo “Femicide in Italy. The fear told through media and online conversations” (con Piergiorgio Degli Esposti, Università di Bologna). Chair: Tarik Sabry, University of Westminster, UK.
  • Organizzatrice e membro del Comitato Scientifico per il Convegno Internazionale “Consumption, inequalities, futures: Conceptual and practical sociological challenges, del Research Network of Sociology of Consumption”, ESA, European Sociological Association, 7-10 settembre 2016, Università di Bologna, Bologna. Keynotes: Alan Warde (University of Manchester); Bente Halkier (University of Copenhagen). Presenta una relazione dal titolo “Consuming Celebrities”. Chair: Janna Michael (Erasmus School of History, Culture and Communication, Rotterdam, The Netherlands).
  • Relatrice al Convegno Internazionale “Celebrity Studies Journal Conference, Authenticating Celebrity”, 28 – 29 – 30 giugno 2016, Amsterdam University, Amsterdam, Netherlands. Relazione dal titolo “Exploring Celebrity Culture within Online Environments: TV Series Audiences as Fans and Microcelebrities” (con Romana Andò, Università La Sapienza, Roma). Chair: Toija Cinque, Deakin University, Australia.
  • Organizzatrice e membro del Comitato Scientifico per la giornata di studi “Celebrities. Fashion, branding, performance nell’era dei social media”, Italian Research Network on Celebrity Culture, 18 novembre 2015, Università di Bologna, Bologna. Keynotes: Pamela Church Gibson (London College of Fashion, University of the Arts, London) (con Roy Menarini e Sara Pesce).
  • Membro del Comitato Scientifico per il Convegno Internazionale “Media Change. Serialization Landscapes: Series and Serialization from Literature to the Web”, 7-9 luglio 2015, Università di Urbino. Partecipa con una relazione dal titolo: “La fruizione “social” dei Quality Drama. Dal prodotto televisivo agli spazi di Facebook”. Chair: Francesca Pasquali (Università di Bergamo).
  • Organizzatrice e membro del Comitato Scientifico per il Convegno Internazionale Media Mutations “Infiniti Mondi Possibili. Supereroi e cosplayer fra moda e immaginario visuale contemporaneo” 6 maggio 2015, Università di Bologna, Rimini Campus.
  • Relatrice al Convegno Internazionale “Users Across Media”, 6-8 maggio 2015, University of Copenhagen, Denmark. Relazione dal titolo: “Practices of TV Drama Audiences Online” (con Roberta Paltrinieri, Università di Bologna). Chair: Bjarki Valtysson (University of Copenhagen).
  • Relatrice al Convegno Internazionale “Consumption and Context: Exploring concepts and consumption processes in varying socio-cultural settings”, del Research Network of Sociology of Consumption – ESA, European Sociological Association, 3-6 settembre 2014, Porto University, O'Porto, Portugal. Relazione dal titolo “Food and ‘media forms’ of consumption”. Chair: Anita Borch (SIFO National Institute for Consumer Research, Norway). (https://esa-consumption.eventqualia.net/en/2014/program/ )
  • Relatrice al Convegno Internazionale “Producers and Audiences”, 20 marzo 2014, Lund University, Sweden. Relazione dal titolo “Social Network Sites as privileged places for the audience. The example of Facebook” (con Roberta Paltrinieri, Università di Bologna). Chair: Maria Bakardjieva (University of Calgary, CA).
  • Relatrice al Convegno Internazionale “The Regulation of Luxury”, 12-14 dicembre 2013, Università di Bologna. Commento al film di Enza Negroni. Relazione dal titolo “Luxury in Motion”. Chair: Rosa Salzberg (University of Warwick, UK).
  • Relatrice al Convegno Internazionale “Social Media - Trasforming Audiences”, 2-3 settembre 2013, University of Westminster, London. Relazione dal titolo “Facebook and TV fandom”. Chair: David Gauntlett (University of Westminster, UK).
  • Relatrice al Convegno Internazionale “Consumption Theories and Consumer Research in Dialogue. Considering the interdependence between theoretical and empirical projects in the field of consumption research”, 5-8 settembre 2012, Technical University, Berlin, organizzato dal Consumption Research Network Interim Meeting, European Sociological Association (ESA). Relazione dal titolo “Being audience today: practices of consumption and production”. Chair: Margit Keller (Tartu University, Estonia).
  • Relatrice al Convegno Internazionale “Fashion Tales”, 7-8-9 giugno 2012, Università Cattolica del Sacro Cuore, Centro per lo studio della Moda e della Produzione culturale, Milano. Relazione dal titolo “Quality drama and fashion. The Narrativised Style”. Chair: Donna Louise Bevan (Southampton Solent University, UK).
  • Relatrice al Convegno Internazionale “Media Mutations 3. Ecosistemi narrativi. Spazi, strumenti, modelli”, 24-25 maggio 2011, Università di Bologna. Relazione dal titolo “Tv serial, moda, pop-fandom. Nuovi modelli di “cataloghi narrativizzati”. Chair Enrico Menduni (Università di Roma 3) (con pubblicazione). (http://www.mediamutations.org/about/2011-2/ )
  • Relatrice all’International Colloquium - “Trauma, Memory, Reconstruction: ways ahead?” organizzato dal Centre for the Study of Post- Conflicts Cultures dell'Università di Nottingham, 21-23 maggio 2009. Interviene con una relazione dal titolo “Conflicts Virtual and Otherwise”.
  • Relatrice al Convegno Internazionale “Moda Critica”, Milano, 7-8 Maggio 2009, Università Cattolica del Sacro Cuore. Interviene con una relazione dal titolo “Media e moda. Il format fa la differenza?” nel panel ‘La comunicazione della moda etica’, coordinato da Giampiero Gamaleri, Università Roma Tre e Flavio Merlo, Modacult - UCSC, Milano.
  • Relatrice al Convegno internazionale “Post-Conflict Cultures: Rituals of Representations”, organizzata dal Centre for the Study of Post-conflict Cultures, Università di Nottingham (UK), (25-27 giugno 2004) con una relazione dal titolo: “G8 Real Lives/Virtual Communities” (su invito).
  • Relatrice alla 4th European Feminist Research dal titolo “Body, gender, subjectivity. Crossing borders of disciplines and institutions”, Bologna, 28 settembre - 1 ottobre 2000. L'intervento dal titolo “Little Women Grow Up” (con Cristina Demaria), è stato presentato all'interno del workshop “Lara Croft and her Sisters: Language, Communication and the new ICT's”
  • Relatrice al Convegno “Next Five Minutes Three. Tactical Media”, organizzato da David Garcia, Geert Lovink e Menno Grootveld, The Waag, Amsterdam, 12-14 marzo 1999. Presenta una relazione dal titolo “Meeting Gate Project 1998.”




GRANTS – FELLOWSHIPS - HONORS
2009 – present - Member of the Editorial Board of ZoneModa Journal (director: Prof. M.G. Muzzarelli),  Pendragon Publisher., Bologna.

2008 – present - Member of PIC – AIS ( Processes and Cultural Institutions - Italian Association of  Sociology).

2004  – present - Member of Centre for the Study of Post-Conflict Cultures, University of Nottingham, UK.

2008, 2006 - Research Fellow/ Adjunct Lecturer (Department of Communication, University of Bologna).

2002 - Visiting Scholarship (UCSD, San Diego, USA).

1995 -  Post-Graduate Fellowship at U.V.A. (Universitait van Amsterdam), Netherlands.


PREVIOUS APPOINTMENTS
Adjunct Lecturer - Teaching Sociology of  Communication, BA in Fashion System and Communication, University of Bologna, 2005 – 2006.

Adjunct Lecturer – Teaching Sociology of Business Communication, BA in Fashion System and Communication, University of Bologna, 2003 – 2005.

Adjunct Lecturer - Teaching Visual Communication Techniques, BA in Costume and Fashion Cultures and Techniques, Rimini, University of Bologna, 2002 - 2007.

Adjunct Lecturer – Teaching Mass Communication Theory and Techniques, BA in Costume and Fashion Cultures and Techniques, Rimini, University of Bologna, 1999 - 2002.


RESEARCH PROJECTS
2009, 2008 - Member of I.G.D. Necotium – Shopping Experience Research Unit (Supervisors Prof. A. Manaresi and Prof. G. Proni).

2005 - Member of  IULM  - Communication Istitute - Research Unit on New forms of politic participation (Advisor Prof. M. Livolsi).

2002 - Member of IULM - Communication Istitute - Research Unit on Bioterrorism and media action (Advisor Prof. A. Manzato).

1998 - Member of Mediaset Broadcast Research Unit on Cult Tv Programmes (supervisor Prof. U. Volli).

1995, 1994 - Member of the Cultural Image of the City of Ferrara research (supervisor Prof. U. Eco, coordinator Prof. R. Grandi).


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