Roberto Scazzieri

Adjunct professor

Department of Economics

Department of Civil, Chemical, Environmental, and Materials Engineering

Bibliografia fondamentale "Seminario di Analisi Economica" EMI, anno accademico 2018-2019

*H. Simon, ‘The Architecture of Complexity', Proceedings of the American Philosophical Society, vol. 156, n. 6, December, 1962, pp. 122-137. (Traduzione italiana con commento: H. Simon, 'L'architettura della complessità', in Informazione e studi di progettazione ambientale, n. 5, Istituto universitario di architettura di Venezia, anno accademico 1970-71.)

H. Simon, ‘Near decomposability and the speed of evolution', Industrial and Corporate Change, 2002, 11 (3), pp. 587-99.

G. Lunghini, ‘Note sul concetto di struttura’, L’industria, 1965, pp. 581-92.

J. Hicks, ‘Rivoluzioni in economia', in J. Hicks, Moneta, capitale e benessere. Saggi di teoria economica, Bologna, Il Mulino, 1985, pp. 285-301. (originariamente pubblicato nel 1976).

L.L. Pasinetti, ‘La teoria del valore come fonte di paradigmi alternativi nell'analisi economica', in L.L. Pasinetti, a cura di, Aspetti controversi della teoria del valore, Bologna, Il Mulino, 1989, pp. 231-254 (originariamente pubblicato nel 1986).

E. Ames, and N. Rosenberg (1965) ‘The Progressive Division and Specialization of Industries’, The Journal of Development Studies, 1(4), pp. 363-83.

E. Malinvaud, Lectures on Microeconomic Theory, Amsterdam and London, North-Holland; New York, Elsevier, 1972.

A.K. Sen , ‘On the Labour Theory of Value: Some Methodological Issues’, Cambridge Journal of Economics, 1978, 2 (June), pp. 175-90.

W. Leontief (1991 [1928]) ‘The Economy as Circular Flow’, Structural Change and Economic Dynamics, 2 (1, June), pp. 181-212.

W. Leontief, The Structure of the American Economy, 1919-1929, Cambridge, Massachusetts, Harvard University Press, 1941.

L. Pasinetti, ‘Changes in the Rate of Profit and Switches of Techniques’, The Quarterly Journal of Economics, Vol. 80, No. 4 (Nov. 1966), pp. 503-517.

L. L.Pasinetti e R. Scazzieri , ‘Capital Theory: Paradoxes’, in The New Palgrave Dictionary of Economics, second edition, London,

Palgrave Macmillan, 2008, vol. I, pp. 675 – 84.

G. Debreu, Theory of Value, An Axiomatic Analysis of Economic Equilibrium, New Haven and London, Yale University Press, 1959.

B. de Finetti (1952) ‘Sulla preferibilità’, Giornale degli Economisti, XI, pp.685-709.

B. de Finetti, ‘L’utopia come presupposto necessario per ogni impostazione significativa della scienza economica’, in B. de Finetti, Requisiti per un sistema economico accettabile in relazione alle esigenze della collettività, Milano, Angeli, pp. 13-76.

J. Hicks, A Theory of Economic History, Oxford, Clarendon Press, 1969.

L.Pasinetti, Keynes e i Keynesiani di Cambridge. Una «rivoluzione in economia» da portare a compimento, Roma-Bari, 2010.

A. Smith, An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations, Edinburgh and London, Strahan and Cadell (Book III: ‘Of the different Progress of Opulence in different Nations’).

K. Arrow e F.H. Hahn, General Competitive Analysis, Amsterdam-New York-Oxford-Tokyo, North-Holland.

N. Georgescu-Roegen, ‘The Institutional Aspects of Peasant Communities’, in N. Georgescu-Roegen, Energy and Economic Myths. Institutional and Analytical Issues, New York-Toronto-Oxford, Pergamon Press, pp.199-231.

S. Goyal, Connections. An Introduction to the Economics of Networks, Cambridge, Cambridge University Press, 2007, capitolo 2.

L. Pasinetti, Dinamica economica strutturale. Un’indagine teorica sulle conseguenze economiche dell’apprendimento umano, Bologna, Il Mulino, 1993.

L.Pasinetti, Keynes e i Keynesiani di Cambridge. Una «rivoluzione in economia» da portare a compimento, Roma-Bari, 2010, capitoli IX e X.

P. Sraffa, Produzione di merci a mezzo di merci. Premesse a una critica della teoria economica, Torino, Einaudi, 1960.

S. Benhabib, The Rights of Others : Aliens, Residents and Citizens, Cambridge, Cambridge University Press, 2004.

E. Gellner, E. Conditions of Liberty. Civil Society and its Enemies, Harmondsworth, Penguin Books, 1994.

G. Becattini, ‘L’unità di indagine’, in G. Becattini (a cura di), Mercato e forze locali: il distretto industriale, Bologna, Il Mulino. S. A. Naimpally and B. D. Warrack, Proximity Spaces, Cambridge, Cambridge University Press, 1970.

A.Pabst and R. Scazzieri , ‘Political Economy of Civil Society’, Constitutional Political Economy, 2012.

A. Pabst and R. Scazzieri, ‘The Political Economy of Constitution’, Oeconomia. History, Methodology, Philosophy, 6-3, 2016, pp. 337-62.

D.W. Rae and M. Taylor, The Analysis of Political Cleavages, New Haven and London, Yale University Press, 1970.

R. Scazzieri, ‘Modelli di società civile’, Filosofia politica, 1999, pp. 363-78.

R. Scazzieri, ‘Varietà di coordinamento e modelli di società civile: schemi di identità europea’, in G. Pancaldi, a cura di, Natura, cultura, identità. Le università e l’identità europea, Bologna, Università di Bologna, Centro Internazionale per la Storia delle Università e della Scienza, 2004, pp. 161-174.

Published on: May 13 2019