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Carlotta Sparvoli

Professoressa associata

Dipartimento di Lingue, Letterature e Culture Moderne

Settore scientifico disciplinare: L-OR/21 LINGUE E LETTERATURE DELLA CINA E DELL'ASIA SUD-ORIENTALE

Curriculum vitae

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Formazione

Dottorato di Ricerca in Lingue, Culture e società, settore disciplinare L-OR21, conseguito presso l’Università degli Studi Ca’ Foscari di Venezia, il 23 marzo 2012. Titolo della Tesi: “Deontico e anankastico: proposta di ampliamento della tassonomia modale basata sull'analisi dei tratti distintivi dei modali cinesi inerenti dovere e necessità” http://dspace.unive.it/handle/10579/1228

Laurea in Lingue e Letterature Orientali (Cinese) conseguita il 22 marzo 1991, presso l'Università degli Studi Ca' Foscari di Venezia, votazione 110 e lode.

Abilitazione Scientifica Nazionale a Professore di II fascia per il settore concorsuale 10/N3 (Culturedell'Asia centraleeorientale), settore scientifico-disciplinare L-OR/21 (Lingue e letterature della Cina e dell'Asia sud-orientale), 10/05/2019.

Borse di studio e grant

2012 (Maggio-Novembre) Visiting Scholar con fellowship MOFA (Ministry of Foreign Affairs, R.O.C., Taiwan). Progetto di ricerca: "The inclusion in the taxonomy of modality of the category of the anankastic as a correlate to the deontic. A cross-linguistic comparison between Chinese and English modal expressions". Hosting Institution: National Taiwan Normal University, Graduate Institute of Teaching Chinese as a second language, Teng Shouh-Hsin, Hsieh Chia-Ling.

2012-2016 Assegnista di ricerca presso il Dipartimento di Discipline Umanistiche, Sociali e delle Imprese culturali, Università degli Studi di Parma. Titolo del progetto: "La fonologia tonale del cinese standard. Analisi dei contrasti tonali con riferimento alle opposizioni fonologiche della lingua italiana", tutor della ricerca Prof. Guido Michelini.

2009-2011 Borsa di Dottorato di tre anni finanziata dal Fondo Sociale Europeo (DGR 722 del 24/03/2009), Cod. progetto 2120/101/1/722/2009, erogata dall’Ufficio Ricerca, Università "Ca' Foscari" Venezia.

Esperienza lavorativa

da 11/2019 Professore Associato, Dipartimento di Lingue, Letterature e Culture Moderne Settore scientifico disciplinare: L-OR/21 LINGUE E LETTERATURE DELLA CINA E DELL'ASIA SUD-ORIENTALE

01/2016-10/2019 Lecturer in Asian Studies e direttore del corso di laurea magistrale in Didattica della Lingua cinese come lingua straniera (Programme Director, MA in Teaching Chinese to Speaker of Other Languages, MA TCSOL), University College Cork, Cork, Irlanda.

03/2012-03/2016 Assegnista di ricerca presso il dipartimento di Lingue e Letterature Straniere dell’Università degli Studi di Parma.

2006-2017 Professore aggregato per gli insegnamenti di Lingue e Letterature della Cina e dell'Asia Sud Orientale, C.L. in Civiltà e Lingue Straniere Moderne, Università degli Studi di Parma.

2011-2016 Professore aggregato per gli insegnamenti di Lingua Cinese, prima e seconda annualità, C.L in Lingue e Culture Europee, Univ. degli Studi di Modena.

Gruppi di ricerca internazionali

2018 (da novembre), supervisore, con Peng Lizhen (Zhejiang University), del gruppo di rierca sul tema Modality acquisition, nell’ambito della CASRI INITIATIVE. http://www.caslarcenter.com/projects/casri/267-casri-initiative

Membro del Comitato Editoriale

2019 (da gennaio), Editorial board member: Chinese as a Second Language Research(English Chinese bilingual, peer-reviewed journal). De Gruyter Mouton, Berlin. https://www.degruyter.com/view/j/caslar

Esaminatore esterno, Dublin Institute of Technology, programma di lingua Cinese (dal 2017).

Revisore Esterno, per il programma di dottorato della Maynooth University.

Remote Referee per European Research Council (ERC) Starting Grant 2018 Call, step 2.

Revisore di proposte editoriali per Oxford University Press, Linguistics Series (2018), De Gruyter, Mouton Series in Pragmatics (2017).

Revisore per riviste quali, Chinese as a second Language Research (dal 2017), Language Teaching in Higher Education (2015), Frontiers in Psychology – Language Science (2018), Teanga (dal 2018), Quaderni di Linguistica e Studi Orientali (2017)

Organizzazione di conferenze internazionali

2019 ISOCTAL-3 Third International Symposium on Chinese Theoretical and Applied Linguistics, School of Asian Studies, University College Cork, 12-14 Dicembre 2019.

2014 CASLAR-3 Third International Conference of Teaching as a Second Language Research, University of Parma, 28-30 Agosto.

Membro del Comitato Direttivo

EACL: European Association of Chinese Linguistics Linguistics, École des Hautes Études en Sciences Sociales, Centre de Recherches Linguistiques sur l'Asie Orientale, Paris, France, (settembre 2011- ottobre 2018, scadenza del mandato).

CASLAR: Teaching Chinese as a Second Language Research. University of the State of New York at Albany, (dalla fondazione, agosto 2014).

AICL: Italian Association of Chinese Linguistics (founded in 2016). Roma Tre University, (da novembre 2017).

Membro ordinario

EACS: European Association of Chinese Studies

IAAS: Irish Association of Asian Studies

AISC: Associazione Italiana Studi Cinesi

Supervisore principale di quattro ricerche di dottorato.

Dal 01-10-2016: Supervisor, "Devising a model for Chinese lexicon acquisition, based on the additivity of semantic and phonological effects", Yun Zeng.

Dal 01-10-2017: Supervisor, "L2 Mandarin tone acquisition. From the identification of a scale of difficulty to the design of the developmental sequence", Li Wanlin.

Dal 01-01-2018 “Chinese in the Irish Junior Cycle: Measuring the development of linguistic competence”, Guo Rongrong.

Dal 01-04-2018: Supervisor, " On Functional Pragmatic Development of Spoken Chinese Acquisition for Abroad Learners from the Perceptive of Task-based Approach: Practice and Theory ", Junming Chen.

Correlatore di una ricerca di dottorato:

Dal 01-09-2019: Cosupervisor, " Scaffolding in Primary Education. Exploring and Measuring teacher-student interaction in Chinese as a Second Language ", Ning Yang, supervisor: Martin Howard.

CONVEGNI E CONFERENZE

2019 University of Cambridge, Faculty of Asian and Middle Eastern Studies, ACBM-2019, Acquisition of Chinese: Bilingualism and Multilingualism, Sparvoli C., Kwok C. K., “Factuality evaluation in English and Standard Chinese by Hong Kong trilingual speakers”, 1-3 luglio.

2019 Institut National des Langues et Civilisations Orientales (INALCO), Paris, 32ndJLAO, Paris Meetings on East Asian Linguistics, “The temporal orientation of Chinese necessity modals: some observations on the negated form”, 27-29 giugno.

2019 University College Cork Conference, 1st edition of Linguistic Diversity: Celebrating Difference, “The analyticity of Standard Chinese: Locatives as the expression of null-motion”, 12-13 aprile.

2018 Università Cattolica del Sacro Cuore, Milano, 5th Edition of the Study Days on Chinese Linguistics, “Exploring the role of néng in the néng de-constructions”, 23-24 novembre.

2018 Università degli Studi di Milano, EACL-10, 10th Conference of the European Association of Chinese Linguistics, “The néng de-constructions. Different scenarios of occurrence and modal contribution”, 28-29 settembre.

2018 (Featured speaker) CASLAR-5, 5th International Conference on Chinese as a Second Language Research, the University of Hong Kong, “Resorting to discourse structure and argument grid for shifting from helplessness to hope”, 15-17 giugno.

2018 (Su invito) EIAS, European Institute for Asian Studies, Asian Platform, Brussels, “The role of Language Education in Poverty Alleviation”, 27 giugno.

2018 (Invited Oral Presentation), IRAAL Public Evening Lecture. “Learned helplessness, the case of Chinese Syntax Acquisition”, School of Languages, Literatures and Cultures, University College Cork, 10 maggio.

2017 (Su invito) Shanxi University, Department of International Education, Zhengzhou, China, “From Lexicalsemantics to TCSOL”,12 dicembre.

2017 (Su invito) Università degli Studi di Napoli “L’Orientale”. Giornata Italiana di linguistica cinese, “The notion of possibility in Chinese”, 25 novembre.

2017 AISC (Italian Association of Chinese Studies), Università Cattolica del Sacro Cuore, Milano, XVIConvegno dell'Associazione Italiana Studi Cinesi, 23 settembre,

2017 IAAS, University College Cork, 2nd International Conference, “Acquisitive modals in South East Asian languages. Looking for a paradigm for the expression of possibility”, 8-9 giugno.

2017 EACT, Eötvös Loránd University, Budapest, European Association of Chinese Teaching, “Teaching Chinese in Primary Schools, Implementing the performative approach”, 10-12 febbraio.

2016 (Su invito) Trinity College, Trinity Centre for Asian Studies. "Do the right thing, Chinese expressions of moral duty and practical necessity", 29 novembre,

2016 (Su invito) Università La Sapienza, Roma, Giornata Italiana di linguistica cinese, “Existential sentences. Definiteness and antidefiniteness in Italian and Chinese”, 14 Novembre.

2016 (Su invito) Università di Bologna, Facoltà di Giurisprudenza e Istituto Confucio, “Chinese necessity modals in specific normative text”, 20 ottobre.

2016 CASLAR-4, East China Normal University, Shanghai, 4th International Conference on Teaching Chinese as a Second Language Research, “Developing the implicit knowledge of perfectivity in L2 Chinese, A preliminary test on the effectiveness of cross-linguist reflection”, 19-21 agosto.

2016 (Su invito) Humboldt University Berlin, Institute of Asian and African Studies, Seminar of East Asian Studies. International Workshop on Aspect and Modality, “Modality in the general linguistic investigations carried out in China before 1949”, 1 agosto.

2016 (Seminario, su invito) University of Picardy Jules Verne at Amiens, Amiens, France. “Modality in Mandarin Chinese”, 10th EACL Summer School in Chinese Linguistics, 6-9 giugno.

2016 IAAS, Dublin City University, 1st Conference of the Irish Association of Asian Studies, “Words of commemoration addressed to the youth. A discourse analysis on Mao’s speech at the 20th anniversary of the May Fourth movement”, 17-18 giugno 2016

2015 ISOCTAL, University of Newcastle, 1st International Symposium on Chinese Theoretical and Applied Linguistics (ISOCTAL), “Inference from results and inference from reasoning in Chinese, 10-12 dicembre.

2015 (Su invito) Humboldt University Berlin, Institute of Asian and African Studies, Seminar of East Asian Studies. “Sense, sensibility and factual necessity, the Deontic and the Anankastic within the Chinese modal system”, lecture within the project DFG project ‘Aspect and Modality in Pre-Tang Chinese’ by Barbara Meinsterernst. 4 maggio.

2015 EACL-9, University of Stuttgart, 9th Conference, “Actuality entailment in the necessity domain, a case for Chinese”, 24-25 settembre.

2015 (Su invito) Giornate di linguistica cinese, tendenze e prospettive, Università degli Studi di Milano, “Espressioni inferenziali in cinese”, 19 novembre.

2015 ISOCTAL International Symposium on Chinese Theoretical and Applied Linguistics, University of Newcastle, “Inference from results and inference from reasoning in Chinese”, 11-12 dicembre.

2014 CASLAR-3, Università degli Studi di Parma, “From Phonological Studies to Teaching Mandarin Tones”, 28-30 agosto.

2014 (Su invito), Giornate di Linguistica cinese, tendenze e prospettive, “Chinese necessity modals, actuality entailment and interaction with negation”, Ca’ Foscari, Venezia, 2 Ottobre, 2014.

2013 (Su invito) LEND-2013, “Oltre le lingue europee: scuola e lavoro”, Auditorium di Sant'Apollonia, 25 ottobre.

2012 CASLAR-2, National Taiwan Normal University, Taipei, 2nd International Conference on Teaching Chinese as a Second Language, “Suppletion strategy in Chinese modality, a proposal of a semantic explanation”, 14-15 agosto.

2011 EACL-7, Ca’ Foscari, Venezia, European Association of Chinese Linguistics, 7th International Conference, “The Anankastic and the Deontic, An Analysis of Distinctive Features of Chinese Modals Related to Duty and Necessity”, 13-15 settembre.

2011 AISC (Associazione Italiana Studi Cinesi), Università degli Studi di Milano, VIIa Conferenza, Milano, “La definizione di istruzioni articolatorie mirate all’addestramento per la produzione dei toni del cinese standard”, 23 settembre.