78778 - INTELLIGENT SYSTEMS M

Anno Accademico 2020/2021

  • Docente: Michela Milano
  • Crediti formativi: 8
  • SSD: ING-INF/05
  • Lingua di insegnamento: Inglese
  • Modalità didattica: Convenzionale - Lezioni in presenza
  • Campus: Bologna
  • Corso: Laurea Magistrale in Ingegneria informatica (cod. 0937)

Conoscenze e abilità da conseguire

At the end of the course the students are able to use the main AI techniques to develop tools for solving real life applications. The students are able to understand and apply a wide range of techniques such as constraint programming, symbolic and sub-symbolic machine learning techniques, planning and swarm intelligence.

Contenuti

PLANNING

  • Non-linear planning
  • Conditional planning
  • Graph-based planning
  • Planning for robotics

MACHINE LEARNING: symbolic and sub-symbolic approaches

  • Decision trees - random forests
  • Neural networks
  • Bayesian approaches
  • Inductive logic programming

OPTIMIZATION

  • Constraint Programming and Global constraints
  • Search strategies
  • Applications

SWARM INTELLIGENCE

  • Ant colony
  • Bee Colony
  • Particle Swarm Optimization

Testi/Bibliografia

S. J. Russel, P. Norvig: "Intelligenza Artificiale: Un approccio moderno (2 volumi) ", Prentice Hall International, Pearson Education Italia, 2005. Esercizi on-line [http://aima.cs.berkeley.edu/] .

E. Rich, K. Knight: "Intelligenza Artificiale", McGraw Hill, Seconda Edizione 1992.

E. Charniak, D. McDermott, "Introduzione all'Intelligenza Artificiale", Masson, 1988.

M.Ginsberg: "Essentials of Artificial Intelligence", Morgan Kaufman,1993.

P. H. Winston: "Artificial Intelligence: Third Edition", Addison-Wesley, 1992.

Metodi didattici

Lectures and laboratory exercises

Modalità di verifica e valutazione dell'apprendimento

Written exam

Strumenti a supporto della didattica

Slides

Lab tools

 

Orario di ricevimento

Consulta il sito web di Michela Milano

SDGs

Energia pulita e accessibile Imprese innovazione e infrastrutture Città e comunità sostenibili

L'insegnamento contribuisce al perseguimento degli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile dell'Agenda 2030 dell'ONU.