81509 - SUSTAINABLE ROAD INFRASTRUCTURES

Anno Accademico 2018/2019

  • Docente: Cesare Sangiorgi
  • Crediti formativi: 6
  • SSD: ICAR/04
  • Lingua di insegnamento: Inglese

Conoscenze e abilità da conseguire

A successful learner from this course will know how to evaluate the impact of a road infrastructure on the territory and how to design the interventions to mitigate these effects, for a more sustainable infrastructure. A specific part of the course will deal with Water in road structures.

Contenuti

Context Sensitive Design for Roads. Road externalities.

Landscape impact of roads. Soil-bio engineering techniques. Mitigation and green retaining structures. Shielding. Design of a brushlayering slope.

Territorial Fragmentation. Fragmentation indexes. Faunal movements. Defragmentation techniques. Faunal passageways. Ducts and Ecoducts.

Sound and Noise. Decibels. Measuring noise. Noise pollution standards. Protection from noise. Low noise pavements. Porous asphalts. Dimensioning acoustic barriers. Non acoustic aspects of barriers. Design of acoustic barriers. Acoustic pavement materials.

Water in roads. Water in the Pavement Surfacing. Water Influence on Mechanical Behaviour of Pavements. Control of Pavement Water and Pollution Prevention. Pollution Mitigation. Best Management Practices and green solutions.

Air pollution from road traffic. Effects on humans. Mitigation techniques. Anti-smog pavements. Low energy bituminous materials.

Testi/Bibliografia

Si veda la versione inglese.

Metodi didattici

Si veda la versione inglese.

Modalità di verifica e valutazione dell'apprendimento

Si veda la versione inglese.

Strumenti a supporto della didattica

Si veda la versione inglese.

Orario di ricevimento

Consulta il sito web di Cesare Sangiorgi

SDGs

Acqua pulita e servizi igienico-sanitari Imprese innovazione e infrastrutture Città e comunità sostenibili Lotta contro il cambiamento climatico

L'insegnamento contribuisce al perseguimento degli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile dell'Agenda 2030 dell'ONU.