74769 - Internet and Social Media Law

Academic Year 2020/2021

  • Moduli: Giusella Dolores Finocchiaro (Modulo 1) Alberto Avitabile (Modulo 2)
  • Teaching Mode: Traditional lectures (Modulo 1) Traditional lectures (Modulo 2)
  • Campus: Bologna
  • Corso: Single cycle degree programme (LMCU) in Law (cod. 0659)

Learning outcomes

After this course, the student knows the legal issues related to the economic activities on the Internet and the related implications from a private law perspective. The student acquires basic knowledge in relation to contract law and civil liability.

 

Course contents

▪ Le fonti del diritto nel mondo di Internet
▪ La legge applicabile agli atti giuridici compiuti con mezzi informatici. La giurisdizione competente
▪ Il commercio elettronico. Il contratto come principale strumento di innovazione e di regolazione giuridica su Internet
▪ I contratti per l'accesso alla rete
▪ I contratti del commercio elettronico (fra imprese e fra imprese e consumatori)
▪ I contratti ad oggetto informatico (contratto di sviluppo, contratto di licenza d'uso, ecc.)
▪ I nuovi contratti atipici
▪ La tutela del consumatore nel commercio elettronico
▪ La firma digitale e le firme elettroniche. Le prove informatiche
▪ La tutela dei diritti della personalità su Internet.
▪ Il trattamento dei dati personali: privacy, anonimato ed esigenze di informazione.
▪ La lesione dei diritti della personalità con mezzi informatici: tutela cautelare e risarcimento del danno
▪ La tutela dei beni informatici fra diritto d'autore, brevetto e diritto sui generis. La tutela dei domain names
▪ La responsabilità civile del provider
▪ I titoli di credito informatici. I mezzi di pagamento. La moneta elettronica

Readings/Bibliography

G. Finocchiaro, "Manuale di diritto di internet", 3a ed., Zanichelli, 2020

Teaching methods

▪ Traditional classes
▪ Case study

Assessment methods

The interview will focus on the subjects indicated in the section “Course contents”. The exam is carried out in oral form. The final dissertation has to be delivered to the supervisor at least twenty days before the date set for the deposit at the secretary.

Teaching tools

Students with disabilities, including learning disabilities, who need compensatory tools may communicate their needs to the Lecturer and be addressed to a referee, with whom they can agree the adoption of the most suitable arrangements.

Office hours

See the website of Giusella Dolores Finocchiaro

See the website of Alberto Avitabile