89636 - SOCIOLOGIA DELLA FAMIGLIA E DELL'EDUCAZIONE (6 CFU)

Academic Year 2018/2019

Learning outcomes

Al termine del corso, lo studente: - conosce le principali teorie e approcci metodologici allo studio della famiglia, - possiede una conoscenza di base dell'istituzione familiare e delle sue trasformazioni culturali e strutturali, con particolare attenzione alle relazioni tra i gender e a quelle tra le generazioni, - conosce e sa applicare gli strumenti teorici ed empirici per leggere e analizzare le maggiori problematiche della famiglia contemporanea, - possiede gli strumenti necessari per l'analisi delle "competenze familiari" e dei servizi sociali per le famiglie più innovativi in Italia e in Europa. - conosce e sa applicare i principali modelli interpretativi dei processi e delle istituzioni educative, - conosce gli ambiti di studio e di ricerca della sociologia dell'educazione, - conosce e sa applicare i metodi e le tecniche di ricerca per la lettura dei processi e dei sistemi formativi emergenti nella società globale contemporanea.


Course contents

The course is divided into two main modules.
The first module analyzes the transformations of the contemporary family documented by recent demographic phenomena such as:
- the aging of the population and the consequent extension of the families
- the slight increase and postponement of marriages
- the overall decline in births
- the increase in cohabitation and birth outside of marriage
- the increase in marital instability
- the rise of families with only one parent
- the rise of recombined families
- the rise of unipersonal families.
Particular attention will also be paid to the theme of parenting and in particular to the role of fathers in ancient and contemporary societies and the relationship between generations.
The second module is devoted to the analysis of the research and research fields of the sociology of education and the main interpretative models of educational processes and institutions. Particular attention will be given to the relationship between education and society and its transformations. The main actors and agencies of the educational process will be analyzed: the family and the school.


Readings/Bibliography

For non-attending students:

1) P. Di Nicola, Famiglia: sostantivo plurale. Nuovi orizzonti e vecchi problemi, Seconda edizione aggiornata, FrancoAngeli, Milano, 2017.

2) F. Bertocchi, Sociologia della paternità, Cedam, Padova, 2009.

3) F. Bertocchi, Sociologia delle generazioni, Cedam, Padova, 2004.

4) F. Bertocchi, The State of Studies and Research on the Homosexual Parent Family in Italy, in F. Bertocchi e L. Guizzardi (a cura di), We are family. Same-sex families in the italian context, Italian Sociological Review, Vol. 7, n. 3, 2017, pp. 275-300 (consultabile e scaricabile gratuitamente al seguente link: http://www.italiansociologicalreview.com/ojs/index.php?journal=ISR&page=index ).

For attending students:

1) Lesson slides (which can be downloaded by the attending student from https://iol.unibo.it/ ).

Recommended reading:

F. Bertocchi e L. Guizzardi (a cura di), We are family. Same-sex families in the italian context, Italian Sociological Review, Vol. 7, n. 3, 2017 (link: http://www.italiansociologicalreview.org/ ).

A.L. Zanatta, Nuove madri e nuovi padri, Bologna, il Mulino, 2011.

A.L. Zanatta, I nuovi nonni, Bologna, il Mulino, 2013.

A.L. Zanatta, Le nuove famiglie, Bologna, il Mulino, 2008.

S. Golombok, Famiglie moderne, Milano, Edra, 2015.

S. Piccone Stella, L. Salmieri, Convivere in Italia, Roma, Carocci, 2016.

R. Carriero, L. Tedesco, Indaffarate e soddisfatte, Roma, Carocci, 2016.

M. Recalcati, L’ora di lezione, Torino, Einaudi, 2014.

C. Rossi Marcelli, Lo zoo delle famiglie, Milano, Vallardi, 2015.

C. Saraceno, Mamma e papà, Bologna, il Mulino, 2016.

M. Cavallo, Si fa presto a dire famiglia, Roma-Bari, Laterza, 2016.

T. Iaquinta, A. Salvo, Generazione TVB, Bologna, il Mulino, 2017.

M. Ammaniti, La famiglia adolescente, Roma-Bari, Laterza, 2015.

J.C. Kaufmann, Baruffe d’amore, Bologna, il Mulino, 2008.

A. Gigli, Famiglie evolute, Parma, Edizioni Junior, 2016.

F. Garelli, Educazione, Bologna, il Mulino, 2017.

A. Cadoret, Genitori come gli altri, Milano, Feltrinelli, 2008.

M. Everri, Genitori come gli altri e tra gli altri, Milano-Udine, Mimesis, 2016.

F. Ferrari, La famiglia inattesa, Milano-Udine, Mimesis, 2015.

P. Bastianoni, C. Baiamonte, Le famiglie omogenitoriali in Italia, Parma, Edizioni Junior, 2015.

Z. Bauman, Amore liquido: sulla fragilità dei legami affettivi, Roma-Bari, Laterza, 2004.

Z. Bauman, Consumo, dunque sono, Roma-Bari, Laterza, 2009.

Z. Bauman, Conversazioni sull'educazione, Trento, Erickson, 2012.

M. D’Amato, Ci siamo persi i bambini, Roma-Bari, Laterza, 2014.

G. Pietropolli Charmet, La fatica di diventare grandi, Torino, Einaudi, 2014.

R.N. Bellah, Le abitudini del cuore, Roma, Armando editore, 1996.

J.C. Kaufmann, La vita a due: sociologia della coppia, Bologna, il Mulino, 1996.


Teaching methods

Frontal lessons, insights, discussion in the classroom and videos related to the topics of the course.


Frequency is not obligatory, but strongly recommended.


Assessment methods

The final exam will consist in a written text composed of four open questions (exam duration: 2 hours).

For attending students, two midterm written examinations will be administered during classes hours. The text will composed of open questions. The final grade will be calculated by doing the arithmetic mean of the midterm grades. Students who will not pass the midterm exams have to sit final exam during final examination periods.

It’s forbidden to use books, notes and electronic devices during the written exam.

Students with disabilities or specific learning disabilities are encouraged to contact the teacher if they wish to evaluate the possibility of adapting the exam or if they have special needs for lessons as well.


Teaching tools

During the lessons will be presented slides and detailed material that can be downloaded by the attending student from https://iol.unibo.it/


Office hours

See the website of Federica Bertocchi

SDGs

Quality education Gender equality

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.