73337 - PEDAGOGIA DELLE FAMIGLIE E DELLE DIFFERENZE DI GENERE

Academic Year 2018/2019

  • Moduli: Silvia Leonelli (Modulo 1) Alessandra Gigli (Modulo 2)
  • Teaching Mode: Traditional lectures (Modulo 1) Traditional lectures (Modulo 2)
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Educator In Childhood Social Services (cod. 8775)

Learning outcomes

After completing the course the student: - reads the familiar phenomena a view to overcoming the paradigm of normality / deviance and in the light of respect for the complexity and polymorphism that distinguishes today's families; - He knows the peculiarities of the contemporary families considering variables historical, sociological, economic, demographic; - Identify new needs and new questions that arise in contemporary family contexts; - Defines best practice to support the skills of parents regarding the education of children;

Course contents

The course will take place during the second semester (Spring 2017)

After completing the course the student: - reads the familiar phenomena a view to overcoming the paradigm of normality / deviance and in the light of respect for the complexity and polymorphism that distinguishes today's families; - He knows the peculiarities of the contemporary families considering variables historical, sociological, economic, demographic; - Identify new needs and new questions that arise in contemporary family contexts; - Defines best practice to support the skills of parents regarding the education of children.

Readings/Bibliography

 

1) A. M. Venera (a cura di), Genere, educazione e processi formativi. Riflessioni teoriche e tracce operative, Edizioni Junior, Parma 2014.
ONLY:
- par. 1.3 Educazione alle differenze di genere nei percorsi educativi
- par. 1.4 L'importanza della formazione di genere per educatrici, educatori e insegnanti
- par. 2.3.1 La cornice teorica di riferimento
- tutto il par. 2.4 Alcune questioni aperte
- tutto il cap. 4 Genere e identità: la costruzione del maschile e del femminile nella società complessa
- tutto il cap. 5 Esperienze di genitorialità non eterosessuali
- tutto il cap. 6 Le pari opportunità sui banchi di scuola
- tutto il cap. 7 Stereotipi di genere, pubblicità e infanzia. Quale immaginario
- tutto il cap. 8 Giochi, giocattoli e genere
- tutto il cap. 9 Quando i cartoon "insegnano" le differenze di genere
- tutto il cap. 10 Fare e disfare il genere in educazione: spunti teorici e buone prassi educative
- tutto il cap. 14 Giochiamo alla pari: gioco e differenze di genere
- tutto il cap. 15 Che genere di storie?
- tutto il cap. 19 Parole di parità

2) Pedagogika, "Legami in cambiamento e nuove famiglie", Anno XVII, n°1, 2013, Stipes Edizioni, da pagina 9 a pagina 74
3) Contini, M., (2012), (a cura di), Dis-alleanze nei contesti educativi, Carocci, Roma, capitoli 1-2 (da pag 21 a 48)

Teaching methods

Frontal lessons; group work; guided discussions; showing of documentaries and videos. The course foresees the presentation and the analysis of basic texts, with moments of deepening and discussion. Students will work in groups on issues treated and agreed in class; case analysis; simulations during classes; role-playing; construction of educational projects.

Assessment methods

The exam consists of a written test.

Teaching tools

PC, Internet, power point, web resources

Office hours

See the website of Silvia Leonelli

See the website of Alessandra Gigli

SDGs

Quality education Gender equality

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.