00187 - Sound Education

Academic Year 2018/2019

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Educator In Childhood Social Services (cod. 8775)

Learning outcomes

The course aims to provide basic musical competences and theoretical/methodological and didactic tools for activities with sounds and music in nurseries and pre-schools.

Course contents

1. The professional profile of the educator

  • Musical basic competences, professional competences, cross-disciplinary competences
  • Social representations of music

2. Listening to music and basic competences

  • Understanding music
  • Music-making
  • Perception

3. Music development in early childhood

  • Prenatal stage
  • Babbling, baby-talk, “musical wrapping” of Self
  • Vocal scheme and body scheme
  • Sensory and motor exploration: voice, body, objects
  • Musical interaction: repetition/variation, attunment, creativity.

4. Children's musical "conducts" in daily routines

  • Lunch
  • Diaper change
  • Sleeping
  • Free play

5. Reflexive technolgies in the nursery

  • The reflexive interction pardigma
  • Experiences with the MIROR platform

6. Planning: training as a first stage in professionalization

  • Setting spaces and materials
  • Exploration
  • Observation of children's musical conducts
  • Role of the educator
  • Documentation

 

Lectures:

- 28 febbraio: Prof.ssa Tiina Selke, Università di Tallinn, Estonia "Music in the kindergartens in Estonia"

- 14 marzo: Prof. Michel Imberty, Università di Paris Nanterre, Francia "La musicalità comunicativa"

Readings/Bibliography

Students attending course:

Addessi, A.R. (2010). Un’indagine empirica sui saperi musicali impliciti degli studenti di Scienze della Formazione di Bologna. In A.R. Addessi, I. Macchiarella, M. Privitera, M. Russo (a cura di), Con-scientia musica. Contrappunti per Rossana Dalmonte e Mario Baroni. LIM: Lucca, pp. 427-450.

Addessi, A.R. (a cura di)(2008), Educazione al Sonoro nella prima infanzia. Numero monografico della Rivista Infanzia, n. 2, aprile 2008.

Addessi, A.R. (a cura di)(2015). La piattaforma MIROR. Proposte didattiche per la creatività musicale e motoria in ambienti riflessivi. Bologna: Bononia University Press: Capitolo 1 e Capitolo 9.

Addessi, A.R. & Young S. (a cura di)(2009). MERYC2009. Proceedings of the 4th Conference of the European Network for Music Educators and Researchers of Young Children. Bologna: Bononia University Press (un saggio a scelta dello studente)

Addessi, A.R., C. Pizzorno, E. Seritti (a cura di)(2007). Musica 0-3. Atti del Convegno della Società Italiana di Educazione Musicale, Modena, 10 marzo 2007. EDT, Torino (CdRom allegato alla rivista "Musica Domani", settembre 2007).

Imberty M. (2000), "Il ruolo della voce materna nello sviluppo musicale del bambino", Musica Domani, XXX/114, pp. 4-10.

In order to qualify for the exam, students attending the course must attend at least 40 hours out of 48 (with supplementary reading/activities agreed with lecturer).

 

Students not attending the course:

Addessi A.R. (2017). L’osservazione come strumento di ricerca, d’insegnamento e di formazione nell’esperienza e nell’educazione musicale dei bambini e degli educatori. In L. Balduzzi, T. Pironi (Eds). L'osservazione al nido: una lente a più dimensioni per educare lo sguardo, FrancoAngeli, Milano, pp. 145-164.

Addessi, A.R. (2010). Una indagine empirica sui saperi musicali impliciti degli studenti di Scienze della Formazione di Bologna. In Addessi et Al. (a cura di), Con-scientia musica. Contrappunti per Rossana Dalmonte e Mario Baroni. LIM: Lucca, pp. 427-450.

Addessi, A.R. (a cura di)(2008), Educazione al Sonoro nella prima infanzia. Numero monografico della Rivista Infanzia, n. 2 aprile.

Addessi, A.R. (a cura di)(2015). La piattaforma MIROR. Proposte didattiche per la creatività musicale e motoria in ambienti riflessivi. Bologna: Bononia University Press: Capitolo 1 e Capitolo 9.

Addessi, A.R. & Young S. (a cura di )(2009). MERYC2009. Proceedings of the 4th Conference of the European Network for Music Educators and Researchers of Young Children. Bologna: Bononia University Press (un saggio a scelta dello studente)

Addessi, A.R., C. Pizzorno, E. Seritti (a cura di)(2007). Musica 0-3. Atti del Convegno della Società Italiana di Educazione Musicale, Modena, 10 marzo 2007. EDT, Torino (CdRom allegato alla rivista "Musica Domani", settembre 2007).

Baroni, M. (2004). L'orecchio intelligente. Guida all'ascolto di musiche non familiari, LIM, Lucca. (solo il Capitolo II e 5 Schede di ascolto a scelta dello studente).

Imberty M. (2000), Il ruolo della voce materna nello sviluppo musicale del bambino, Musica Domani, XXX/114, pp. 4-10.

One text chosen from the following:

Addessi A.R. (2009). The musical dimension of daily routines with under-four children during diaper change, bedtime and free-play. Early Child Development and Care, 179/6, pp. 747-768.

Delalande F. (1993), Le condotte musicali, Clueb, Bologna, pp. 37-84; pp. 151-178.

Delalande, F. (a cura di)(2009). La nascita della musica. Franco Angeli, Milano.

Ferrari, L., Addessi, A.R. (2009). I "gesti vocali" al nido: interazioni tra pari. In M. Baroni (a cura di), L'insegnamento come scienza. Ricerche sulla didattica della musica. LIM, Lucca, pp. 51-66.

Imberty, M. (2002). Il bambino e la musica. In Enciclopedia della Musica, vol. II, Einaudi.

Mazzoli F., Sedioli A., Zoccatelli B. (2003), I giochi musicali dei piccoli, Edizioni Junior, Bergamo.

Tafuri, J. (2006). Nascere musicali. EDT, Torino.

Teaching methods

For attending students: frontal lessons with slides and video support, analysis and discussion in large and little groups, video analysis, listening and musical activities, e-learning with self-assessment and critical analysis of music education practices.
 

Assessment methods

The exam consists of a questionnaire with true / false, multiple and semi-structured questions. Students have 60 minutes to complete the test.
 

Publication and recording of results: the results are published in Almaesami within 15 days from the date of the exam. The student has 15 days to accept or not to accept the exam grade. After 15 days the grade accepted or without choice is recorded in  Almaesami.

Number of exams: The number of annual exams requested by the School is 6. An additional exams was added, so the total number is equal to 7 annual appeals but only 6 are required by the School. Due to the high number of tests to be corrected in the exam session immediately following the end of the course, in this exam session, it is possible to repeat the exam in the same session if there is a 45-day interval between the date of the examination and the date of the exam to be repeated (Time needed for the committee to correct the questionnaires and for the student to study).

Teaching tools

video projector, PC, recorder and cd player, e-Learning platform of the University, musical instruments.

Links to further information

http://www.mirorproject.eu

Office hours

See the website of Anna Rita Addessi

SDGs

Good health and well-being Quality education Life on land

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.