Academic Year 2017/2018
- Docente: Raffaella Baritono
- Credits: 10
- SSD: SPS/05
- Language: Italian
- Teaching Mode: Traditional lectures
- Campus: Bologna
-
Corso:
First cycle degree programme (L) in
International Development and Cooperation (cod. 8890)
Also valid for First cycle degree programme (L) in Political, Social and International Sciences (cod. 8853)
Learning outcomes
The aim of the course is to provide an overview of the most important historical events of the United States history from the Revolution through the 1990s. At the end of the course, the students knows the main aspects of the American history from a political, social, economic and cultural perspective. He/she is able to critically analyze the most relevant periods of the American historical development, to know the most important events and to contextualize them.
Course contents
The course will examine the most relevant problems of the American political and social history. Particular emphasis will be on the transatlantic and global dimensions of American historical events. The course will be organized in lectures and in seminars that will focus on a specific topic concerning the US history and politics. A special emphasis will be devoted to the contested problem of the citizenship rights in the US historical experience, in terms of race, ethnicity, class and gender differences.
Contents and syllabus of the seminar will be illustrated in class
The course will be divided in two parts: the first one will be focused on the period starting with English colonization in North American through the end of the 19th century. The second part from the Progressive Era through the Bush Jr. presidency.
Students are required to attend all classes (at least 80% of them) in order to be able to pass the two written exams and to be admitted to the oral exam. More details will be provided in class.
Non-attending students: oral exam
Readings/Bibliography
Readings assigned to attending students
1) Arnaldo Testi, La formazione degli Stati Uniti, Bologna, Il Mulino 2003
and Arnaldo Testi, Il secolo degli Stati Uniti, Bologna, Il Mulino, 2014
Essays discussed in class; notes.
Readings for non-attending students.
Mandatory readings:
- Arnaldo Testi, La formazione degli Stati Uniti, Il Mulino 2003;
- Arnaldo Testi, Il secolo degli Stati Uniti , Bologna, Il Mulino, seconda edizione 2014.
Plus two volumes to be chosen in the following list:
Raffaella Baritono e Elisabetta Vezzosi, a cura di, Oltre il secolo americano? Gli Stati Uniti prima e dopo l'11 settembre, Roma, Carocci, 2011.
Matteo Battistini, Una Rivoluzione per lo Stato. Thomas Paine e la Rivoluzione americana nel Mondo Atlantico, Soveria Mannelli, Rubbettino, 2012
Duccio Basosi, Finanza e petrolio. Gli Stati Uniti, l'oro nero e l'economia politica internazionale, Venezia, Edizione Studio LT2, 2012
Elisabetta Bini, La potente benzina italiana. Guerra fredda e consumi di massa tra Italia, Stati Uniti e Terzo Mondo (1945-1973), Roma, Carocci, 2013
Tiziano Bonazzi, Lincoln. Un dramma americano, Bologna, Il Mulino, 2016.
Giovanni Borgognone, Tecnocrati del progresso. Il pensiero americano del Novecento tra capitalismo, liberalismo e democrazia, Torino, Utet Università, 2015
Stefano Cambi, Diplomazia di celluloide? Hollywood dalla seconda guerra mondiale alla guerra fredda, Milano, FrancoAngeli, 2014
Bruno Cartosio, I lunghi anni Sessanta, Milano Feltrinelli, 2012
Mario Del Pero, Henry Kissinger e l'ascesa dei neoconservatori. Alle origini della politica estera americana, Roma-Bari, Laterza, 2006.
David Ellwood, Una sfida per la modernità . Europa e America nel lungo Novecento, Roma, Carocci, 2012
Sergio Fabbrini, L'America e i suoi critici. Virtù e vizi dell'iperpotenza americana, Bologna, Il Mulino, 2005.
Ferdinando Fasce, Le anime del commercio. Pubblicità e consumi nel secolo americano, Carocci, 2012
Daniele Fiorentino, Gli Stati Uniti e il Risorgimento d'Italia (1848-1901), Roma, Gangemi, 2013
Bruce Levine, La guerra civile americana. Una nuova storia, Torino, Einaudi, 2015
Stefano Luconi e Matteo Pretelli, L'immigrazione negli Stati Uniti, Bologna, Il Mulino, 2008
Stefano Luconi, Dalle piantagioni allo studio ovale. L'inserimento degli afro-americani nella politica statunitense, Padova, CLUEP, 2013
Marco Mariano, L'America nell'Occidente. Storia della dottrina Monroe (1823-1963), Roma, Carocci, 2013
Angela Santese, La pace atomica. Ronald Reagan e il movimento antinucleare (1979-1987), Le Monnier, 2016
Anders Stephanson, Destino Manifesto: l'espansionismo americano e l'impero del bene, Milano, Feltrinelli, 2004.
Umberto Tulli, Tra diritti umani e distensione: l'amministrazione Carter e il dissenso in URSS, Milano, Angeli, 2013
Nadia Venturini,Con gli occhi fissi alla meta. Il movimento afroamericano per i diritti civili, 1940-1955, Milano, FrancoAngeli, 2010
Nadia Venturini, La strada per Selma. La mobilitazione afroamericana e il Voting Rights Act del 1965, Milano, FrancoAngeli, 2015
Robert Wiebe, La democrazia americana, a cura di Tiziano Bonazzi, Bologna, Il Mulino, 2009
Teaching methods
Lectures and seminars
Assessment methods
For attending students: The examination will consist of two written exams during the course plus one oral exam. The two written exams will focus on Arnaldo Testi's two books and on notes concerning the topics discussed in class. The oral exam will be focused on the seminar topic.
For non-attending students: oral exam on Arnaldo Testi's two books and on the two monographs chosen among those listed above.
Teaching tools
power point presentations
Office hours
See the website of Raffaella Baritono