28516 - Music Pedagogy (LM)

Academic Year 2014/2015

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: Second cycle degree programme (LM) in Music Disciplines (cod. 0967)

Learning outcomes

At the end of the course students reach the knowledge and grasp of Music Education (Pedagogics and Didactics of Music), with an emphasis on Didactics of listening. Students attending the course are expected to possess a basic knowledge of musical technique and some notions on general Pedagogics.

Course contents

The classes, beginning on February 2nd 2015, take place on Monday and Thursday; 5-7 p.m., on Monday and 11 a.m.-1 p.m. and 1-3 p.m. on Thrusday; via Barberia 4, in Bologna, "Salone Marescotti".

The teaching program involves theoretical issues as well as practical exercises (seminars) on the Didactics of listening. In the seminars, students will be involved in planning “units of learning”.

Readings/Bibliography

1.     La musica tra conoscere e fare, Atti del convegno, Bologna 16-17 maggio 2008, a cura di G. La Face Bianconi e A. Scalfaro, Milano, Angeli, 2011; escluse le pp.  9-10 e 111-122.

2.     Educazione musicale e Formazione, Atti del convegno, Bologna 12-14 maggio 2005, a cura di G. La Face Bianconi e F. Frabboni, Milano, Angeli, 2008; in particolare i seguenti saggi:

▪ G. La Face Bianconi, Il cammino dell'Educazione musicale: vicoli chiusi e strade maestre;

▪ A. Serravezza, L'educazione estetica alla musica;

▪ M. Giani, Canone retrogrado;

dallo stesso libro, uno tra i seguenti saggi, a scelta:

▪ L. Bianconi, La forma musicale come scuola dei sentimenti;

▪ R. Pozzi, Il compositore come educatore. La prospettiva pedagogica nei musicisti del Novecento;

▪ B. Vertecchi – R. Pozzi, L'apporto della lettura e della scrittura musicale alla costruzione del repertorio dei simboli.

3.     G. La Face Bianconi, La Didattica dell'ascolto, in «Musica e Storia», XIV, 2006, n. 3, pp. 511-541.

4.     G. La Face Bianconi, Saperi essenziali e conoscenze significative: il "Largo concertato" nel "Macbeth" di Giuseppe Verdi, in  La didattica del  melodramma, a cura di G.  Pagannone, Lecce, Pensa Multimedia, pp. 145-173.

5.     G. La Face Bianconi, Didattica dell'ascolto: "indizi" e lettura della musica, in "Pedagogia più Didattica", n. 3, 2011, pp. 53-60.

6.     L. Bianconi, La musica al plurale, in Musica, ricerca e didattica. Profili culturali e competenza musicale, a cura di Antonella  Nuzzaci e Giorgio Pagannone, Lecce, Pensa  Multimedia, 2008, pp. 23-32; anche in rete: punto B della “Bibliografia di  pronto intervento”, all'indirizzo www.saggiatoremusicale.it/saggem/ricerca/bibliografia.  

7.     Quattro articoli a scelta dalla rubrica "Gocce" del SagGEM - Gruppo per l'Educazione musicale nell'Associazione culturale "Il Saggiatore musicale", all'indirizzo http://wpress.muspe.unibo.it/gocce/.

8.     Students they obtain the Pantry, found in Copisteria "Harpo", via Barberia 9, a Bologna.

 
N.B. Students short of any knowledge of general Pedagogics shall retrieve them through F. Frabboni - F. Pinto Minerva, Introduzione alla Pedagogia generale, Rome-Bari, Laterza, 2003 (excl. following chapters: Part I/1; Part II/2; Part III/3).

Students who did not attend the courses of Music Pedagogics on the first level (DAMS), and therefore are unaware of the basics of the discipline, shall retrieve them through M. Della Casa, Educazione musicale e curricolo, Bologna, Zanichelli, 1985, rist. 2002 (the entire Part I, chap. 1, 2, 3, and 4, and Part II, chap. 5, 6, 7, 8, 9, and 10).

Teaching methods

The courses are carried out with the collaboration of the research team annexed to the chair of Music Pedagogics.

Assessment methods

For the examination, students are expected to report orally on the bibliography listed above; in addition, they must submit in written form (c. three type-written pages) a “unit of learning” aimed at classes of Secondary School, 1st or 2nd degree; finally, they are expected to report on two concerts (or theatrical performances) of art music they have attended recently, situating the works they have listened at into their proper historical framework and providing a critical statement on performing, etc.

Office hours

See the website of Giuseppina La Face