73322 - SOCIOLOGIA DEL WELFARE E DELLE POLITICHE SOCIALI

Academic Year 2018/2019

  • Docente: Dario Tuorto
  • Credits: 8
  • SSD: SPS/07
  • Language: Italian
  • Moduli: Dario Tuorto (Modulo 1) Pasquale Colloca (Modulo 2)
  • Teaching Mode: Traditional lectures (Modulo 1) Traditional lectures (Modulo 2)
  • Campus: Bologna
  • Corso: Second cycle degree programme (LM) in Planning and managing of educational intervention in social distress (cod. 9228)

Learning outcomes

Al termine del corso lo studente: - conosce la molteplicità delle cause e delle forme del disagio sociale e la complessità delle variabili che lo determinano; - conosce le istituzioni e gli attori pubblici e privati che intervengono sul fenomeno in oggetto e le modalità di intervento; - conosce gli strumenti concettuali e analitici per lo studio del Welfare state, conosce la sua evoluzione, il consolidamento e la crisi; - conosce le tipologie dei Welfare State: i modelli e i regimi attraverso i quali questo sistema sociale è stato realizzato in Europa, conosce le differenze che caratterizzano i vari Welfare e le incidenze sulla qualità della vita dei cittadini; - conosce i vincoli esterni e interni e le sfide che impegnano oggi e in prospettiva il sistema welfare e quindi il contesto entro il quale collocare correttamente gli interventi di politica sociale; - è in grado di progettare interventi socio educativi, in collaborazione con le diverse figure professionali e i servizi presenti sul territorio, collocandoli entro la complessità sociale in un'ottica di cambiamento; - è in grado di impegnarsi a livello locale nella elaborazione dei Piani di Zona e di confrontarsi con la realtà del Terzo settore nelle sue varie espressioni.

Course contents

The course aims to offer an overview on the assets and criticalities of the welfare systems, giving particular attention to the Italian case. In the first part we move from an historical analysis of the first presence of “welfare states” in Western countries and their evolution during the 20th century, the crisis of the 1970s and the more recent changes. The lectures will stress specifically the similiarities/dissimilarities between models of welfare capitalism and social regulation in different countries. The second part of the course is focussed on the evolution of welfare politics, the new social risks and the social changes occured in the recent years (as consequence of the economic crisis).

Readings/Bibliography

C. Saraceno, Il welfare, Il Mulino, 2013
C. Ranci, E. Pavolini, Le politiche di welfare, 2015

Addictional documents (paper, articles) could be delivered during the course (available on demand for non attenting students)

Teaching methods

Face-to-face lessons based of presentations of slides and multimedial texts. During the course students will be invited to create groups and discuss about the arguments.

Assessment methods

Written examination.

Teaching tools

Slides in Power Point; texts; audiovisual documents

Office hours

See the website of Dario Tuorto

See the website of Pasquale Colloca