15579 - Intercultural Pedagogy

Academic Year 2014/2015

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Educator In Childhood Social Services (cod. 8775)

Course contents

Course contents

Starting from a theoretical approach that focuses attention on the individual and not on cultures considered in a strict and unchangeable way, as well as the concepts of difference and diversity as  means which allow us to understand the individual identity in continual redefinition and founded on plural belongings (national, local, family, professional, gender, linguistic, religious, cultural), the course aims to offer elements of knowledge and reflection  about the multitude of factors that generate transformations in multicultural sense in contemporary societies, of educational processes that are carried out, of the current characteristics of an attitude and an intercultural educational way of planning. We will analyse the following issues: pedagogical models, assimilation, separation and integration; sterotypes and prejudices, both in adults and children; forms of racism in the relationship with those coming from far away (but not only); relations between immigration images and messages spread by the media. Furthermore, we will  deepen specific themes related to concrete operational contexts in nurseries; namely, “to do" interculture through a way of planning that makes the nursery reception concrete, considered as a privileged place of meeting and intercultural relationships, where differences/peculiarities of every one as well as similarities can find recognition, expression, valorisation and exchange. We will analyse intercultural education experiences with children and families in order to provide students with new theoretical insights and practical tools for achieving educational pathways that are capable of "embrace the culture of every child." Further details will be dedicated to the reality of international adoption: legislative aspects and educational issues of intercultural importance concerning the family and school reception.

Readings/Bibliography

TESTI

Per la preparazione dell'esame orale le studentesse, gli studenti, devono conoscere approfonditamente 4 testi.

1)

·        Genovese A., Per una pedagogia interculturale. Dalla stereotipia dei pregiudizi all'impegno dell'incontro, Bononia University Press, Bologna 2003.

2)

Uno tra i due testi di seguito indicati (il primo centrato sull'intreccio tra aspetti teorici della pedagogia interculturale e concrete prassi di educazione interculturale nei nidi d'infanzia; il secondo di approfondimento teorico sulle tematiche del razzismo):

·        Bolognesi I., Di Rienzo A., Lorenzini S., Pileri A., Di cultura in culture: esperienze e percorsi interculturali nei Nidi d'Infanzia, Franco Angeli, Milano, 2005.

Oppure

·        Taguieff P. A., Il razzismo. Pregiudizi, teorie, comportamenti, Raffaello Cortina Milano, 1999.

3)

·        Lorenzini S., Adozione internazionale: genitori e figli tra estraneità e familiarità, Alberto Perdisa, Ozzano dell'Emilia (Bo), 2004.

 

4)

Uno tra i due saggi di seguito indicati:

.        Lorenzini S., Famiglie per adozione. Le voci dei figli, ETS, Pisa, 2012

Oppure

.        Lorenzini S., Adozione e origine straniera. problemi e punti di forza nelle riflessioni di figlie e figli, ETS, Pisa, 2013 (in corso di stampa)

 

Bibliografia di approfondimento sull'adozione internazionale

Studentesse e studenti che desiderano approfondire le conoscenze e lo studio della realtà adottiva internazionale possono riferirsi, facoltativamente, anche alla seguente bibliografia:

.     Lorenzini S., Adozioni internazionali: un nucleo interculturale di affetti, ma non sempre. Storie di adozioni impossibili o fortemente problematiche (in collaborazione con M.P. Mancini), Bologna, Regione Emilia Romagna 2007, p. 167.

.      Lorenzini S., Adozioni internazionali: alcuni cenni al contesto italiano, Appendice a J.-F. Chicoine, P. Germain, J. Lemieux, Genitori adottivi e figli del mondo. I vari aspetti dell'adozione internazionale, Erickson Trento, 2004, pp. 267-276.

.      Lorenzini S., Adozioni internazionali e scuola. Riflessioni e testimonianze da una prospettiva di Pedagogia Interculturale, in Educazione Interculturale. Culture, esperienze, progetti, ottobre 2004, n. 3, pp. 311-324.

.      Lorenzini S., Adozione internazionale: mobilità della prole nel mondo e nascita di nuovi cittadini, in A. Colombo, A. Genovese, A. Canevaro (a cura di), Educarsi all'interculturalità. Immigrazione e integrazione dentro e fuori la scuola, Erickson, Trento, 2005, 139-154.

.      Lorenzini S., Adozioni internazionali. Alcuni cenni legislativi al contesto italiano . In Ricerche di pedagogia e didattica (deposited 02 Febbraio 2007 )

.      Lorenzini S., Adozione internazionale. L'approccio educativo e interculturale. In Ricerche di pedagogia e didattica (deposited 02 Febbraio 2007)

.      Lorenzini S., Costruire familiarità nell'incontro adottivo, in  Infanzia, n. 4, luglio-agosto 2008, pp. 264- 268.

.      Lorenzini S., Famiglie adottive multiculturali: rapporti tra fratelli e sorelle e ruoli genitoriali, in corso di stampa in Rivista Italiana di Educazione Familiare, n. 2, 2009, pp. 23-33

.      Lorenzini S.,Genitori e Figli che arrivano da lontano: l'adozione internazionale, in Mariagrazia Contini (a cura di), Molte infanzie, molte famiglie. Interpretare i contesti in pedagogia, Carocci, Roma, 2010, pp. 119 – 138.

 .      Lorenzini S., Focus Adozione nazionale e internazionale: alcune tematiche di un universo familiare a cura di Stefania Lorenzini in Infanzia, n. 6, novembre-dicembre 2010

.      Lorenzini S., Cosa non è l'adozione: rappresentazioni diffuse, idee e parole scorrette, in Infanzia, n. 6, novembre-dicembre 2010.

 

Teaching methods

METODI DIDATTICI



The course includes both classroom lessons and group works. Attending students will be invited to contribute to the educational path through critical reflection and reworking of their experience and knowledge.

Assessment methods

Oral examination

Office hours

See the website of Stefania Lorenzini