06504 - Musical Education Methodology

Academic Year 2014/2015

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: Single cycle degree programme (LMCU) in Primary teacher education (cod. 8540)

Learning outcomes

The course aims to provide basic musical competencies and theoretical/methodological knowledge for teaching musical education in pre-schools and primary schools.

Course contents

1. The teachers:

  • The pre-school and primary school teacher's musical professional profile: · Basic competences, · Technical/professional competences, · Cross-discplinary competences
  • The basic musical competencies: music understanding, music-making, auditory perception
  • Teachers' and students' social representations of music.

2. The children:

  • Children's musical tastes: acculturization, school, family, mass-media
  • Psychological musical development: prenatal stage, vocalism and the role of the mother's voice, musical play, observation of musical “conducts”.
  • Children's spontaneous musical writing
3. Interaction and musical learning:
  • Interaction and musical creativity
  • New technologies and learning music: interactive reflexive musical systems

4. Methodological music teaching proposals for pre-schoo and primary school

  • The teaching unit
  • Pèdagogie d'eveil
  • From actitivies to project



Readings/Bibliography

Bibliography for students attending course

- Addessi A.R. (1999). “Prospettive psicologiche sulle scritture musicali spontanee”, in F. Ferrari (cur.), Scrivere la musica. Per una didattica delle notazioni, EDT, Torino.

- Addessi A.R. (2004). "Le competenze musicali e professionali degli insegnanti della scuola di base". In A. Coppi (cur.). REMUS: studi e ricerche sulla formazione musicale. Atti e Documenti. Morlacchi, Perugia.

- Addessi A.R (2009). Esperimenti con una macchina musicale. Il Continuator e i bambini tra i 3 e i 5 anni. Ricerche di Pedagogia e Didattica, 5, pp. 1-39, webzine internazionale open-access (http://rpd.cib.unibo.it/archive/00000120/).

- Addessi A.R. (2010). Una indagine empirica sui saperi musicali impliciti degli studenti di Scienze della Formazione di Bologna. In Addessi et Al. (a cura di), Con-scientia musica. Contrappunti per Rossana Dalmonte e  Mario Baroni. LIM: Lucca, pp. 427-450.

- Baroni, M. (2004). L'orecchio intelligente.Guida all'ascolto di musiche non familiari. LIM, Lucca.

- Frapat M. (1994). L'invenzione musicale nella scuola dell'infanzia, Junior, Bergamo. 

- Imberty M. (2000). ”Il ruolo della voce materna nello sviluppo musicale del bambino”, Musica Domani, XXX/114.

- Tafuri J. (1995). Educazione musicale. Teorie, metodi, pratiche, EDT, Torino, pp. 60-fine.

The recommended bibliography will be provided during the course. To qualify for the exam students must attend 40 out of 48 hours  (with supplementary reading agreed with lecturer).
 
Bibliography for students not attending:

- Addessi A.R. (1999). “Prospettive psicologiche sulle scritture musicali spontanee”, in F. Ferrari (cur.), Scrivere la musica. Per una didattica delle notazioni, EDT, Torino.

- Addessi A.R. (2004). "Le competenze musicali e professionali degli insegnanti della scuola di base". In A. Coppi (cur.). REMUS: studi e ricerche sulla formazione musicale. Atti e Documenti. Morlacchi, Perugia.

- Addessi A.R (2009). Esperimenti con una macchina musicale. Il Continuator e i bambini tra i 3 e i 5 anni. Ricerche di Pedagogia e Didattica, 5, pp. 1-39, webzine internazionale open-access (http://rpd.cib.unibo.it/archive/00000120/).

- Addessi A.R. (2010). Una indagine empirica sui saperi musicali impliciti degli studenti di Scienze della Formazione di Bologna. In Addessi et Al. (a cura di), Con-scientia musica. Contrappunti per Rossana Dalmonte e  Mario Baroni. LIM: Lucca, pp. 427-450.

- Baroni, M. (2004). L'orecchio intelligente.Guida all'ascolto di musiche non familiari. LIM, Lucca.

- Frapat M. (1994). L'invenzione musicale nella scuola dell'infanzia, Junior, Bergamo. 

- Imberty M. (2000). ”Il ruolo della voce materna nello sviluppo musicale del bambino”, Musica Domani, XXX/114.

- Tafuri J. (1995). Educazione musicale. Teorie, metodi, pratiche, EDT, Torino, pp. 60-fine.

One text chosen from almong the follwoing:

- Addessi, A.R. & Young , Susan (a cura di )(2009). MERYC2009. Proceedings of the 4th Conference of the European Network of Music Educators and Researchers of Young Children. Bologna: Bononia University Press (1 articolo a scelta dello studente)

- Anceschi Alessandra (2007). Ludus in musica. Carocci Faber, Roma.

- Baroni M. (1997 ). Suoni e significati. Musica e attività espressive nella scuola, EDT, Torino.

- Delalande F. (1993), Le condotte musicali, Clueb, Bologna, pp. 37-84; 151-178.
- Mazzoli F. (2001). C'era una volta un re, un mi, un fa Nuovi ambienti per l'apprendimento musicale, EDT, Torino.

- Two articles in : Addessi A.R. (cur.)(2008). Educazioneal sonoro nella prima infanzia. Numero monografico di Infanzia, n. 2.



The texts are available in both the Department of Music and Performance Arts Library, via Barberia 4, Bologna and in the library of the Department of Educational Sciences, via Filippo Re, 6.


 

Teaching methods

The basic musical competencies will be learned by means listening and music workshops and collaborative playing. Several contents will be learned by observation and analysis of videos. Collaborative learning, small groups, peer-to-peer assessment.

Assessment methods

The exam consists of a written test with true / false, multiple and semi-structured answers.
Students not attending will also have to deliver, on the day of exam, a teaching proposal (2/3 pages), prepared in the light of the methodological proposals contained in the bibliography.

Office hours

See the website of Anna Rita Addessi