89987 - Musicology, Philosophy, Aesthetics (1) (Lm)

Academic Year 2020/2021

Learning outcomes

At the end of the course the student: - knows some of the problems and challenges that music, in the course of its historical evolution and in the course of its encounters with other cultures, has set to western philosophical thought; - learns how to use some lexicon and some concepts specific to musicology, also through the reading of several relevant sources. On the basis of his readings, of the professor’s teaching and of common discussion, the student starts to recognize the historical (and therefore contingent and relative) nature of the acquired concepts.

Course contents

The aesthetics of Italian opera in the early nineteenth century from Rossini to Donizetti.

The course will focus on contemporary aesthetic judgments concerning Italian opera and its transformations in the early nineteenth century. Through the readings of contemporary listeners, critics and musicographers (see bibliography) we will try to understand the contemporary conception of opera and its aesthetics focused on 'belcanto'.

We will also focus on viewing, listening and analysis of numerous pieces from operas, in particular by Gioachino Rossini and Gaetano Donizetti.

The list of pieces, librettos and teaching materials will be published on the teacher website during the lessons.

Readings/Bibliography

- A. Zanolini, Una passeggiata in compagnia di Rossini, in Biografia di Gioachino Rossini, Bologna, Zanichelli, 1875, pp. 283-293 (https://books.google.it/advanced_book_search?hl=it)

- Pestelli, Giuseppe Carpani e il neoclassicismo musicale della vecchia Italia, «Quaderni della rassegna musicale», IV (Musica e arti figurative), 1968, pp. 105-121;

- G. Mazzini, Filosofia della musica, e Estetica musicale del primo Ottocento, testi scelti di A. Majer, M. Santucci, L. Neri, A. Basevi, G.B. Rinuccini, a cura di M. de Angelis, Rimini-Firenze, Guaraldi, 1977;

- P. Fabbri, Le memorie teatrali di Carlo Ritorni "Rossiniste de 1815", «Bollettino del Centro rossiniano di studi», XXI, 1981, pp. 85-128;

- P. Ciarlantini, Una testimonianza sul teatro musicale degli inizi dell'Ottocento: il saggio "Dell'opera in musica" di Nicola Tacchinardi, «Bollettino del Centro rossiniano di studi», XXIX, 1989, pp. 63-135 (N. Tacchinardi, Dell'opera in musica e de' suoi difetti, pp. 88-111);

- Rossiniana. Antologia della critica nella prima metà dell'Ottocento, a cura di C. Steffan, Pordenone, Studio Tesi, 1992 (including B. Cagli, La perfezion del teatro, pp. IX-XVI and l'Introduzione di C. Steffan, pp. XVII-XXVII);

- P. Fabbri, Rossini the Aesthetician, in «Cambridge Opera Journal», VI/1, 1994, pp. 19-29;

- L. Bianconi, «Confusi e stupidi»: di uno stupefacente (e banalissimo) dispositivo metrico, Gioachino Rossini 1792-1992: il testo e la scena, a cura di P. Fabbri, Pesaro, Fondazione Rossini, 1994, pp. 129-161;

- S. Döhring, Rossini nel giudizio del mondo tedesco, in Gioachino Rossini 1792-1992. Il testo e la scena, ed. by P. Fabbri, Pesaro, Fondazione Rossini, 1994, pp. 93-104;

- Gallarati, Le "Rossiniane" di Carpani, La ricezione di Rossini ieri e oggi, Roma, Accademia nazionale dei Licei, 1994, pp.69-80 (also in L'Europa del melodramma: da Calzabigi a Rossini, Alessandria, Edizioni Dell'Orso, 1999, pp. 261-279);

- C. Steffan, Presenza e persistenza di Rossini nella riflessione estetico-musicale del primo Ottocento, in Gioachino Rossini 1792-1992. Il testo e la scena, ed. by P. Fabbri, Pesaro, Fondazione Rossini, 1994, pp. 79-91;

- M. Beghelli, Dall'"autoimprestito" alla "tinta": elogio di un «péché de jeunesse», in Gioachino Rossini 1868-1968. La musica e il mondo, ed. by I. Narici, E. Sala, E. Senici, B. Walton, Pesaro, Fondazione Rossini, 2018, pp. 49-91;

- M. A. Smart, Waiting for Verdi. Opera and Political Opinion in Nineteenth-Century Italy, 1815-1848, Oakland, University of California Press, 2018, chapter 3 (Elizabeth I, Mary Stuart, and the Limits of Allegory), pp. 60-101 and chapter 4 (Reading Mazzini's "Filosofia della musica" with Byron and Donizetti), pp. 102-127;

Non-attending students will add: F. d'Amico, Il teatro di Rossini, Bologna, Il Mulino, 1992.

Teaching methods

Due to the restrictions imposed by the current health emergency, teaching will be carried out with traditional teaching method: the teacher will always be in attendance in the classroom designated for teaching, students will alternate in attendance according to a schedule of shifts being defined (information more detailed than the turning point and how to access the face-to-face lesson will be provided later). It will always be possible to connect remotely and follow live streaming classroom lessons via the TEAMS platform.

Assessment methods

The exam consists of an oral examination.

Teaching tools

Power point, video projections

Office hours

See the website of Saverio Lamacchia