85057 - Dantean Literature and Philology (1) (LM)

Academic Year 2018/2019

  • Docente: Giuseppe Ledda
  • Credits: 6
  • SSD: L-FIL-LET/10
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: Second cycle degree programme (LM) in Italian Studies, European Literary Cultures, Linguistics (cod. 9220)

Learning outcomes

At the end of the course the student has a good knowledge of Dante's works, especially of the Comedy, with particular attention to the philological and textual aspects and to the critical tradition.

Course contents

Titolo del corso:

Dante's Virgil

Readings/Bibliography

BIBLIOGRAPHY

Texts:

Dante Alighieri, Commedia.

The student will study the prescribed cantos in one of the following recommended commented editions: A.M. Chiavacci Leonardi (Bologna, Zanichelli); E. Pasquini-A.E. Quaglio (Milano, Garzanti); U. Bosco- G. Reggio (Firenze, Le Monnier); N. Sapegno (Firenze, La Nuova Italia); R. Merlante-S. Prandi (Brescia, La Scuola); G. Inglese (Roma, Carocci, only the Inferno and the Purgatorio); S. Bellomo (Torino, Einaudi: only the Inferno)

A complete reading and a general knowledge of the Comedy is required.

The following cantos must be studied with special attention in one of the recommended commented editions:

Inf. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 20, 21, 22, 24, 25, 26, 28, 30, 31, 33

Purg. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 12, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30

Par. 1, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 12, 15, 17, 18, 19, 20, 23, 25, 30, 31, 33.

Foreign students will study the following cantos:

Inf. 1, 2, 3, 4, 5, 9, 12, 13, 14, 17, 24, 25, 26, 30.

Purg. 1, 2, 3, 6, 9, 10, 12, 17, 19, 22, 30.

Par. 1, 2 (vv. 1-45), 4, 9, 15, 17, 21, 23, 25, 30, 33.

A complete reading (in translation) and a general knowledge of Virgil's Aeneid is required, with special attention to the passages quoted by Dante in the Comedy.

Critical Literature

G. Ledda, Leggere la «Commedia», Bologna, Il Mulino, 2016.

 

- Six articles or book chapters chosen among the following (foreign students will read only three articles):

- Dante e la «bella scola» della poesia. Autorità e sfida poetica, a cura di A.A. Iannucci, Ravenna, Longo, 1993 (l'Introduzione e il saggio di A.A. Iannucci Dante e la «bella scola» della poesia (Inf. IV.64-105), pp. 7-37; oppure uno o più saggi a scelta).

- The Poetry of Allusion. Virgil and Ovid in Dante's «Commedia», a cura di R. Jacoff e J.T. Schnapp, Stanford University Press, Stanford, 1991 (uno o più saggi a scelta).

- V. de Angelis, Lo Stazio di Dante: poesia e scuola, in «Schede umanistiche» XVI, 2002, pp. 29-69.

Marco Ariani, Canti XXI-XXII. La dolce sapienza di Stazio, in Esperimenti danteschi. Purgatorio 2009, a cura di Benedetta Quadrio, Genova-Milano, Marietti, 2010, pp. 197-224.

- E. Auerbach, Studi su Dante, Milano, Feltrinelli, 1984 (il capitolo Figura).

Z. Barański, “Sole nuovo, luce nuova”. Saggi sul rinnovamento culturale in Dante, Torino, Scriptorium, 1996 (il capitolo IV, Dante e i comici latini, pp. 129-151, o un altro capitolo a scelta).

- Z. Barański, «Inferno» I, in Lectura Dantis Bononiensis, vol. I, a cura di Emilio Pasquini e Carlo Galli, Bologna, Bononia University Press, 2011, pp. 11-37.

- T. Barolini, Il miglior fabbro. Dante e i poeti della «Commedia», Torino, Bollati Boringhieri, 1993 (il capitolo 3, Risoluzione epica, pp.153-226: vale per 2 saggi).

Saverio Bellomo, "Or sè tu quel Virgilio?": Ma quale Virgilio?, in «L'Alighieri. Rassegna dantesca», LVII, n.s., 47, (2016), pp. 5-18.

Robert Black, Classical antiquity, in Dante in Context, cura di Zygmunt G. Baranski, e Lino Pertile, Cambridge, Cambridge University Press, 2015, pp. 297-318.

- K. Brownlee, Dante and the classical poets, in The Cambridge Companion to Dante, a cura di R. Jacoff, Cambridge, Cambridge University Press, 1993, pp. 100-119.

- S. Carrai, Dante e l'antico. L'emulazione dei classici nella «Commedia», Firenze, Edizioni del Galluzzo, 2012 (un capitolo a scelta).

A.M. Chiavacci Leonardi, Dante e Virgilio: l'immagine europea del destino dell'uomo, nella rivista «Letture Classensi» XII (1983), pp. 81-97.

Francesca Fontanella, La "Commedia", in Francesca Fontanella, L'impero e la storia di Roma in Dante, Bologna, Il Mulino, 2016, pp. 211-332.

- M. Frankel, La similitudine della zara («Purgatorio» VI, 1-12) e il rapporto fra Dante e Virgilio nell'Antipurgatorio, in Studi Americani su Dante, a cura di G.C. Alessio e R. Hollander, Milano, Angeli, 1989, pp. 113-143.

- P.S. Hawkins, Dante's Testaments. Essays in Scriptural Imagination, Stanford, Stanford University Press, 1999 (uno o più capitoli a scelta).

- R. Hollander, Il Virgilio dantesco: tragedia nella «Commedia», Firenze, Olschki, 1983 (il capitolo III, Tragedia nella «Commedia», pp. 117-154).

Lloyd H. Howard, Virgil the blind guide. Marking the way through the "Divine Comedy", Montreal and Kingston, McGill-Queen's University Press, 2010 (un capitolo a scelta).

Sebastiano Italia, Dante e l'esegesi virgiliana. Tra Servio, Fulgenzio e Bernardo Silvestre, Roma - Acireale, Bonanno, 2012 (un capitolo a scelta).

G. Ledda, Il Cangrande di Dante: poesia, storia e profezia, in Dante a Verona. 2015-2021, a cura di Edoardo Ferrarini, Paolo Pellegrini, Simone Pregnolato, Ravenna, Longo, 2018, pp. 101-134.

Luca Marcozzi, "Ahi quanto a dir qual era è cosa dura": declinazioni dantesche dell'"horresco referens" virgiliano ("Aen". II, 204), in Dante e la retorica, a cura di Luca Marcozzi, Ravenna, Longo, 2017, pp. 117-137

- R.L. Martinez, La «sacra fame dell'oro» («Purgatorio» 22, 41) tra Virgilio e Stazio: dal testo all'interpretazione, «Letture Classensi», 18, 1989, pp. 177-193.

- E. Paratore, Tradizione e struttura in Dante, Firenze, Sansoni, 1968 (il capitolo II, Dante e il mondo classico, pp. 25-54).

E. Pasquini, Dante e le figure del vero. La fabbrica della «Commedia», Milano, Bruno Mondadori, 2001 (il capitolo 4, Le favole antiche e la biblioteca di Dante: il mito delle «Atene celestiali», pp. 73-121).

- A. Ronconi, Per Dante interprete dei poeti latini, in «Studi danteschi», XLI, 1964, pp. 5-44.

- L.C. Rossi, Canto XXI, in Lectura Dantis Turicensis, a cura di G. Güntert e M. Picone, vol. II, Purgatorio, Firenze, Cesati, 2001, pp. 315-331.

Luca Carlo Rossi, Un problema aperto: "lo bello stilo" virgiliano di Dante, in Il mondo e la storia. Studi in onore di Claudia Villa, a cura di Francesco Lo Monaco, Luca Carlo Rossi, Firenze, SISMEL-Edizioni del Galluzzo, 2014, pp. 275-292.

J.T. Schnapp, Trasfigurazione e metamorfosi nel «Paradiso» dantesco, in Dante e la Bibbia, a cura di G. Barblan, Firenze, Olschki 1988, pp. 273-292.

C. Villa, La protervia di Beatrice. Studi per la biblioteca di Dante, Firenze, SISMEL - Edizioni del Galluzzo, 2009 (un capitolo a scelta).

Claudia Villa, Le maschere di Francesca e il fantasma di Didone, in Letture classensi. 46. Sognare il Parnaso. Dante e il ritorno delle Muse, a cura di Claudia Villa, Ravenna, Longo, 2017, pp. 27-41.

Teaching methods

Lectures

Assessment methods

The final examination will be an oral conversation. In the course of this conversation will be verified the achievement of the knwoledge and abilities required, and particularly:

- the generale knowledge of Dante's works and especially the Comedy in its main structural aspects;

- the precise knowledge of the Comedy's Cantos specifically indicated in the program; for these cantos will be required the ability to give a paraphrase and an analytical comment, also in reference to the tradition of Dante Studies;

- the comprehension of the main information and arguments in the critical essays chosen by the student from those indicated in the program; the ability to present in clear and good italian those contents; the ability to apply critically the essays to the reading of the Dante's texts in program;

- the ability to connect the Dante's texts read by the student with relevant and pertinent aspects of the ancient and medieval culture examined during the course and in the critical essays chosen by the student.

Teaching tools

Photocopies of some biblical, ancient and medieval texts will be furnished.

Office hours

See the website of Giuseppe Ledda