30847 - Psychopathology of the Life Cycle

Academic Year 2018/2019

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: Second cycle degree programme (LM) in Pedagogy - Science of education (cod. 9206)

Learning outcomes

At the end of this course students will be able to identify protection and risk factors across the life-span, to understand the main behavioral problems and to plan and carry out socio-educational interventions for a variety of child and adult problems

Course contents

1.  Introduction to Clinical psychology

2. The psychological development of the child

3. The psychic conflict and mental disorders

4. Eating and evacuative disorders in Childhood

5. The clinical interview in Educational Science

6. Emotional Intelligence

Readings/Bibliography

•TROMBINI, E. (2010). Il cibo rifiutato. I disturbi alimentari precoci e la Giocoterapia Focale con bambini e genitori. Pendragon, Bologna

•Scafidi Fonti M.G., La Grutta S., Trombini E (a cura di) (2015). Elementi di Psicodiagnostica. Aspetti teorici e tecnici della valutazione. Franco Angeli, Milano (chapters 1,2,3, 4, 10, 11, 12,14, 17,18, 19)

•TROMBINI, E. (2016) La giocoterapia Focale in età prescolare. In G.De Campora, GC Zavattini (a cura di), Mindfulness e disturbi alimentari. Il Mulino, Bologna

•MANCINI G., TROMBINI E. (2017). Intelligenza Emotiva. Teoria, ricerca e intervento nei contesti psico-educativi. CLUEB, Bologna

•TROMBINI, E. (2018) Interventi precoci: la Giocoterapia Focale con bambini e genitori. In A. Imbasciati, L. Cena (a cura di), Il futuro dei primi mille giorni di vita. Psicologia Clinica Perinatale: prevenzione e interventi precoci. Franco Angeli, Milano

 

Teaching methods

Frontal lesson, role play, video clips

Assessment methods

written exam

Teaching tools

Power Point

Office hours

See the website of Elena Trombini