85525 - BIODIVERSITY AND BIOCULTURAL DYNAMICS OF HUMAN POPULATION

Anno Accademico 2018/2019

  • Docente: Donata Luiselli
  • Crediti formativi: 6
  • SSD: BIO/08
  • Lingua di insegnamento: Italiano
  • Modalità didattica: Convenzionale - Lezioni in presenza
  • Campus: Ravenna
  • Corso: Laurea Magistrale in International cooperation on human rights and intercultural heritage (cod. 9237)

Conoscenze e abilità da conseguire

Il corso fornisce le conoscenze di base e le metodologie di studio circa la biodiversità e le dinamiche del popolamento umano secondo un approccio biologico, ecologico e bioculturale. Al termine del corso lo studente avrà acquisito competenze adeguate per una corretta comprensione della storia bioculturale e biogeografica delle popolazioni umane nonché dei fattori e del significato della loro diversità biologica ed etnica, utili per un consapevole approccio nelle relazioni internazionali e multiculturali.

Contenuti

  1. Human Biology: An Evolutionary and Biocultural Perspective
  2. Human diversity: biological and not biological causes

  3. An introduction to genetics: GENETICS, GEOGRAPHY, AND HUMAN VARIATION

  4. Human biological variability: mechanisms that create and pattern this variability.

  5. Human adaptability, the geographical distribution of diversity, migrations and admixture

  6. The role of Climate, diet and pathogens : biocultural approaches to health and diet

  7. Co-evolution between nature and culture in human evolution

  8. Races and Inter-Mixing, Nationalities, Cultures, Castes, Classes and Religions


Testi/Bibliografia

  • Lamb, Bernard Charles. Human diversity: its nature, extent, causes and effects on people. World Scientific Publishing Co. Pte. Ltd., 2016
  • Elise J. Sobo. Dynamics of Human Biocultural Diversity: A Unified Approach, 2013 Taylor and Francis, UK
  • Scientific papers will be suggested during the course


    Metodi didattici

    Lectures

    Modalità di verifica e valutazione dell'apprendimento

    A written test with 10 questions (multiple-choice and open questions). Each answer has a value up to 3 scores and in the case of complete answers, the student will achieve the full mark cum Laude.

    Strumenti a supporto della didattica

    videoproiettore, pc

    Orario di ricevimento

    Consulta il sito web di Donata Luiselli