91675 - STORIA ISTITUZIONALE DELL'ITALIA REPUBBLICANA

Academic Year 2021/2022

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Political, Social and International Sciences (cod. 8853)

Learning outcomes

After following this seminary, students will know the main stages of Italy’s political history from 1946 onwards ; they will understand how the Constitution influences the working / functioning of Italian institutions. Moreover, students will be able to identify the political and institutional transformations occurred during the republican period. After studying the links between foreign policy and home policy, students will be able to replace Italy’s political issues in a larger context, both European and international.

Course contents

Through the study of the presidential institution, students will examine / analyse the various phases of Republican Italy’s political history. This seminary starts from the work of the constitutional assembly, within the debates on the various institutional models (parliamentary, presidential, semi-presidential). Later, the various presidential mandates will be studied in relation to Italy’s political history (governments and political parties) and international relations (meetings at the Quirinale ; trips abroad). The final part of this course will be focused on the organisation of the General Secretary of the Presidency of the Republic’s administrative structure. The laboratory is compulsory for the students who want to present their dissertation within the course « Institutional history of the Italian Republic ».

Readings/Bibliography

PARTE ISTITUZIONALE:

1-Maurizio Ridolfi (a cura di), Presidenti, Storia e costumi della Repubblica nell’Italia democratica, Roma, Viella, 2014.

2-Giuseppe Mammarella, Paolo Cacace, Il Quirinale, storia politica da De Nicola a Napolitano, Roma-Bari, Laterza, 2011.

PARTE MONOGRAFICA:

Gli studenti (frequentanti e non frequentanti) studieranno una monografia a scelta tra le seguenti:

  1. Andrea Jelardi, Enrico De Nicola, Il Presidente galantuomo, Napoli, Kairos, 2009 + Alessandro Giacone, « Enrico De Nicola e la transizione tra Monarchia e Repubblica » (fascicolo in Laboratoire italien 12, 2012).
  2. Riccardo Faucci, Einaudi, Torino, Utet, 1986.
  3. AAVV, L’eredità di Luigi Einaudi. La nascita dell’Italia repubblicana e la costruzione dell’Europa, Milano, Skira, 2008.
  4. Bruna Bagnato, Prove di Ostpolitik, Politica ed economia nella strategia italiana verso l’Unione Sovietica (1958-1963), Firenze, Olsckhi, 2003.
  5. Maurizio Serio, Giovanni Gronchi o il mito della democrazia sociale, Soveria Mannelli, Rubbettino, 2009.
  6. Antonio Varsori, Federico Mazzei (a cura di), Giovanni Gronchi e la politica estera italiana (1955-1962), Pontedera, Fondazione Piaggio, 2017.
  7. Salvatore Mura, Antonio Segni, La politica e le istituzioni, Bologna, Il Mulino, 2017.
  8. Ugo Indrio, Giuseppe Saragat, Cronaca politica di un settennio (1965-1971), Milano, Mondadori, 1971.
  9. Federico Fornaro, Giuseppe Saragat, Venezia, Marsilio, 2003.
  10. Giustino D’Orazio, Presidenza Pertini, Neutralità o diarchia?, Rimini, Maggioli, 1985.
  11. Antonio Maccanico, Con Pertini al Quirinale. Diario 1978-1985 (a cura di Paolo Soddu), Bologna, Il Mulino, 2014.
  12. Antonio Maccanico, Il tramonto della Repubblica dei partiti, Diari 1985-1989 (a cura di Paolo Soddu), Bologna, Il Mulino, 2018.
  13. Ludovico Ortona, La svolta di Francesco Cossiga, Diario del Settennato (1985-1992), Torino, Aragno, 2016.
  14. Giovanni Grasso, Scalfaro, L’uomo, il presidente, il cristiano, Roma, edizioni San Paolo, 2016.
  15. Guido dell’Acquila, Scalfaro, democristiano anomalo, Firenze, Passigli, 2018.
  16. Umberto Gentiloni Silveri, Contro scettici e disfattisti, gli anni di Ciampi (1992-2006), Roma-Bari, Laterza, 2013.
  17. Paolo Peluffo, Carlo Azeglio Ciampi: L’uomo e il presidente, Milano, Rizzoli, 2007.
  18. Massimo Giannini, Ciampi, Sette anni di un tecnico al Quirinale, Torino, Einaudi, 2006.
  19. Vincenzo Lippolis, Giulio Salerno, La presidenza più lunga. I poteri del capo dello Stato e la Costituzione, Bologna, Il Mulino, 2016.

Teaching methods

Courses will be in-person. In case of pandemic resurgency, they will be held online on Teams.

Language of teaching: italian.

Assessment methods

Oral exams (questions on the institutional part and the monographic part).

Teaching tools

Powerpoint presentations, videos.

Office hours

See the website of Alessandro Giacone

SDGs

Partnerships for the goals

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.