78303 - Architectural Restoration and Practice-Oriented Design Studio

Academic Year 2021/2022

  • Docente: Claudio Galli
  • Credits: 12
  • SSD: ICAR/19
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: Single cycle degree programme (LMCU) in Architecture and Building Engineering (cod. 0940)

Learning outcomes

This course provide the necessary knowledge to operate with historical-technical competence in the field of protection and preservation of the existing architectural heritage, based also on the study of the historical evolution of restoration theories. In the laboratorytherestoration project of a building of historical interest is developed.

Course contents

The aim of the course is to provide the conceptual tools useful for the elaboration of the architectural restoration project, as a moment of interdisciplinary dialogue and synthesis, in which historical-critical judgment and technical-scientific capacities converge. This goal is pursued by providing a general overview of the history of restoration and a theoretical framework of the discipline; illustrating and educating to understand the architectural, technical construction and cultural specificities of buildings; outlining the essential tools for a correct design and operational approach on historical buildings (survey techniques, historical and constructive investigation, chronological reading, reading and diagnosis of degradation and instability phenomena, methods of conservative intervention, hints of law).

Readings/Bibliography

For the study of architectural monument:

- G. CARBONARA: "Restauro dei monumenti. Guida agli elaborati grafici", Napoli, Liguori, 1990;

- C. GALLI: "Indicazioni ed elaborati grafici per il progetto di restauro architettonico", Napoli, Liguori, 2009;

Per un inquadramento teorico della disciplina:

- C. BRANDI, "Teoria del restauro", Giulio Einaudi Ed., Torino 1977.

- G. CARBONARA: "Avvicinamento al restauro. Teoria, storia, monumenti", Napoli, Liguori, 1997;

- B. PAOLO TORSELLO: "Che cos'è il restauro? Nove studiosi a confronto", Venezia, Marsilio, 2005

 For the study of history of restauration: 

  • C. CESCHI, "Teoria e storia del restauro", Bulzoni, 1970.
  • M. P. SETTE: "Profilo storico" in "Trattato di restauro architettonico", a cura di G. Carbonara, Torino, UTET, 1996, vol. I, pp. 109 - 299;
  • C.Galli, Le origini della tutela del paesaggio urbano: Alfonso Rubbiani a Bologna, Palladio, Nuova serie, Anno XXVII, n.54, luglio-dicembre 2014, ISSN 0031-0379, pp. 85-100;
  • C.Galli, Le “Avvertenze d’Arte: prima carta italiana del restauro delle superfici architettoniche dettata da Alfonso Rubbiani, Palladio, Nuova serie, anno XXVIII, n.56 luglio-dicembre 2015, pp. 111-134.

 

For the study of degradation and for intervention techniques:

  • G. TORRACA, "Lezioni di scienza e tecnologia dei materiali per il restauro dei monumenti", Roma, Scuola di Specializzazione in restauro dei monumenti, 2002;
  • L. LAZZARINI, M. L. TABASSO, "Il restauro della pietra", Torino, UTET, 2010;
  • B. PAOLO TORSELLO, P. MUSSO: "Tecniche di restauro", Torino, UTET, 2003;
  • C. CARBONARA, (diretto da), "Atlante di Restauro Architettonico", Torino, UTET, 2004;
  • S. MASTRODICASA, “Dissesti statici delle strutture edilizie : diagnosi, consolidamento, istituzioni teoriche, applicazioni pratiche”, Milano, Hoepli, 1993.
  • C. GALLI, F. CONSERVA, "Scienza e intuizione: per un uso consapevole delle tecniche nel progetto di restauro", Vol. 5, n. 10, Numero Speciale (2012) - DOCO 2012, a cura di R. Mingucci, C. Bartolomei, L. Bravo, S. Garagnani, pp. 121-128.
  • C. GALLI, "Precedenti storici e orientamenti della normativa sismica dei Beni Culturali. Regole dell'arte, intuizione e calcolo numerico", Atti XV Convegno A.N.I.D.I.S., Padova, 30 giugno - 4 luglio 2013.
  • C. GALLI “Il complesso restauro “ruderale” della chiesa di San Francesco in Fano”, in L'Architetto Italiano, anno VIII, n.45-46 settembre-dicembre 2011, pp. 38-55, con n.90 note bibliografiche sul sito www.mancosueditore.eu (alla voce riviste), n.2 pagine
  • C.Galli, Miglioramento sismico e ragioni del rilievo critico – Seismic improvement and reason of incisive survey, in DisegnareCon, 8/14 gennaio 2015 Disegno per il restauro: oltre il rilievo, n.14/2015, pp. 16.1-14.11, ISSN 1828-5961.
  • C.Galli, S.Bergami, Processo storico-costruttivo, dissesti e consolidamento: il caso di studio del Duomo di Mirandola – The historical-constructive process, damage and consolidation: the case study of the Cathedral of Mirandola, 2° Convegno Internazione REUSO “La cultura del restauro e della valorizzazione. Temi e problemi per un percorso internazionale di conoscenza”, Firenze 6/8 novembre 2014, ISBN 978-88-6055-829-9, pp.299-306.
  • C.Galli, L.Beciani, S.Bergami, F.Lugli, Restauro e miglioramento sismico: ricerca di modelli di comportamento aderenti alla realtà storico-costruttiva, in XVI convegno ANIDIS 2015, L’ingegneria Sismica in Italia, L’Aquila, 13-17 settembre 2015, Linea Tematica S2: Sisma Emilia-Romagna, Lombardia, Veneto 2012, n.2417, ISBN 978-88-940985-6-3.
  • C.Galli, L.Beciani, F.Lugli, Il progetto di miglioramento sismico quale consapevole atto di restauro. Normative e procedure, in D. Fiorani, coordinatore, A. Aveta a cura di, I Convegno SIRA Ricerca/Restauro, Sezione 3B, Progetto e cantiere: problematiche strutturali, 26-27 settembre 2016, Roma, edizioni Quasar, Roma 2017, pp. 768-781, ISBN 978-88-7140-764-7.

For the application of final project:

  • C. GALLI: "Indicazioni ed elaborati grafici per il progetto di restauro architettonico", Napoli, Liguori, 2009;
  • C.Galli, F.Conserva, The restoration and repair of Bolognese timber ceilings:material culture and decoration, rivista Journal of Architectural Conservation. The International Journal for Historical buildings, monuments and places, DOI: 10.1080/13556207.2016.1208479, ISSN 1355-6207 (print); 2326-6384n (online), to link to this article: http://dx.doi.org/10.1080/13556207.2016.1208479;
  • C. Galli, F. Bond, Tasselli sospesi a Bologna. Contributo alla costruzione di un atlante dell’architettura locale. Recupero e conservazione, 138, novembre 2016, art.52, pp. 1-31, ISSN 2283-7558;
  • C. Galli, F. Conserva “Assessment of Architectural Terracotta Friezes in Bologna”, in Journal of Architectural Conservation, July 2012, vol. 18, n.2, pp. 41-60, ISSN: 1355-6207;
  • C. Galli, F. Conserva “L’apparato decorativo in cotto a Bologna: caratteri geometrico-costruttivi”, in Atti del VII Congresso Nazionale di Archeometria, Modena, 22-24 febbraio 2012, pp. 150-178. Bologna Pàtron editore s.r.l., ISBN: 978-88-555-3166-5;
  • L. Marinelli, P. Scarpellini, L'arte muraria in Bologna nell'età pontificia, Bologna, 1992, Nuova Alfa,

For each topic considered and for further informations:

  • G. CARBONARA, “Trattato di Restauro Architettonico”, Torino, UTET, 1996-2001;
  • B. PAOLO TORSELLO, P. MUSSO: "Tecniche di restauro", Torino, UTET, 2003;
  • G. CARBONARA, (diretto da), "Atlante di Restauro Architettonico", Torino, UTET, 2004;
  • F. DOGLIONI, "Nel restauro. Progetti per le architetture del passato", Venezia, Marsilio, 2008;

 

Relationship between old and new:

  • Industria Italiana delle Costruzioni, XXXVI, 2002, 368 (numero monografico Antico e Nuovo);
  • A. Ferlenga, E. Vassallo, F. Schellino, a cura di, “Antico e Nuovo. Architetture e architettura”, Il Poligrafico, Padova, 2007;
  • G. CARBONARA, "Architettura d'oggi e restauro. Un confronto antico-nuovo", Torino, Utet Scienze Tecniche, 2011;
  • C. Galli, “Dialogo fra epoche. Restauro della scuola Luigi Rossi a Fano”, in Costruire, 2011, 337, pp. 84 - 90;
  • C. Galli, “Restauro e valorizzazione di palazzo Vestri a Prato”, in: DIRETTO DA GIOVANNI CARBONARA, Trattato di restauro architettonico - Quarto aggiornamento Grandi temi di restauro. Progetti e realizzazioni, TORINO, Utet Scienze e Tecniche, 2010, pp. 177 – 203.
  • C. Galli “Archeologia e spazio verde: il giardino di palazzo Banci Buonamici “, Paesaggio Urbano,
  • C.Galli, "Restauro e riuso della Biblioteca Classense di Ravenna. Permanenze e innovazione", Arkos V serie, n. 1-2, Gennaio - giugno 2013.

 

 

Teaching methods

Teaching is divided into ex-cathedra lectures, practical exercises, laboratories and regular periodic homeworks.

1. General problems: definitions, basic terminology, fields of application, restoration purposes (as cultural act to defend the historical-artistic values of the building and to facilitate its reading), protection and enhancement.

2. General overview of the theoretical and historical foundations of restoration. Current conceptual and methodological developments.

3. Relationship between restoration and related specialised disciplines.

4. The statics of the restoration: the dilapidated masonry, crack pattern and diagnosis, technical choices and historical respect of the monument. Criteria and methodologies for the restoration of buildings affected by earthquakes: specific and typical vulnerabilities, first and second way kinematics, intervention techniques for seismic improvement.

5. Construction characteristics of historic buildings: traditional materials, masonries, wooden structures, installations, finishes, etc.

6. Degradation of structures and materials: causes and processes; intervention techniques.

7. Modern materials and restoration.

8. The conservation program; the architectural restoration project: enhancement and conservation, reuse and conservation, regulatory compliance and conservation.

9. Hints of the regulations for the restoration of cultural heritage; legislation and restoration charts.

 

During the exercises the technical tools necessary for the development of the project are provided, which will be treated during the design laboratory. In particular the following themes will be analised: knowledge of the monument finalized to the restoration will be faced, survey in the dual aspect of survey and graphic restitution, thematic investigations to define both historical evolution as architectural aspects (study of geometry and dimensions, modular study and proportional, metrological, survey on the masonry wall, comparative analysis, constructive investigations, stratigraphic investigations), degradation and restoration project declined in its conservative instance.

During the laboratory, which has a purely technical-operational function, a support to the elaboration and verification of the conservation project an action will be carried out.

Assessment methods

The verification of the results achieved by the students will be conducted:

  • during the course, through two partial tests on the topics covered in class and in the basic bibliography;
  • at the end of the course through the discussion of the final project (subjected to continuous revision during the exercises and the laboratory).

For those who have not performed the partial tests during the course, it is necessary to pass an individual written test in which the critical and technical issues of the discipline will be discussed, to then access the project presentation.

During the presentation of the project a book and a single CD must be produced in which the historical research, the survey, the thematic investigations and the project developed during the laboratory are reported.

The project presentation methods will be displayed during the exercises.

Teaching tools

For the execution of the geometric survey, 2 laser diastimeters "Leica DISTO" are available for students to use and manage, which can be requested on loan from the holders of the "Design laboratory" upon presentation of a photocopy of the ID. measuring tape of different lengths (20-50 m)are also available. For the development of the restoration project, the library heritage of the Department and Faculty libraries is available

Office hours

See the website of Claudio Galli

SDGs

Sustainable cities

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.