13724 - History of Contemporary Italy (1)

Academic Year 2021/2022

  • Docente: Toni Rovatti
  • Credits: 6
  • SSD: M-STO/04
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in History (cod. 0962)

Learning outcomes

By the end of the course students will have a general knowledge of Italian contemporary history and the main interpretations of it. They will be able to transmit the knowledge acquired, adopting the appropriate vocabulary and being versed in the historiographical debate. They will be familiar with the methodologies used by the research on social classes, and will understand basic mass culture and consumption phenomena. They will be aware how sources and choice of methodology bear on the ultimate result. They will have acquired self-criticism and an ability to learn from mingling with others; they will also know how to choose the learning tools best suited to their own skills and purposes.

Course contents

Images of National Violence

The course proposes a study path in the history of contemporary Italy through different images, forms and representations of political, social and war violence – acted or suffered in liberal, fascist and republican Italy – analyzed from the subjective perspectives of victims and executioners.
The aim is to contextualize in the framework of international studies and to critically analyze an articulated phenomenology of national violence, highlighting the discrepancies between public representation and testimonies of the protagonists, which since the 90s (in consonance with the boom of memory in Europe) contribute as popular historical heritage to feed antagonistic memories and dissonant self-representations of Italian identity.

Readings/Bibliography

The texts listed are to be considered as references of the topics covered in the course:

F. Benigno, Terrore e terrorismo. Saggio storico sulla violenza politica, Einaudi 2018

D. Forgacs, Messaggi di sangue: la violenza nella storia d'Italia, Laterza, 2021

P. Macry, Storie di fuoco. Patrioti, militanti, terroristi, il Mulino, 2021

C. Pinto, La guerra per il Mezzogiorno. Italiani, borbonici e briganti, 1860-1870, Laterza, 2019

E. Traverso, A ferro e a fuoco: la guerra civile europea 1914-1945, Bologna, il Mulino, 2007

R. Gerwarth, La rabbia dei vinti. La guerra dopo la guerra 1917-1923, Laterza, 2019

A. Ventura, Italia ribelle: sommosse popolari e rivolte militari nel 1920, Carocci, 2020

G. Albanese, La marcia su Roma, Laterza, 2014.

S. Reichardt, Camicie nere, camicie brune: milizie fasciste in Italia e in Germania, il mulino, 2009

M. Millan, Squadrismo e squadristi nella dittatura fascista, Viella, 2014

Il fascismo italiano: storia e interpretazioni, a cura di G. Albanese, Carocci, 2021

D. Rodogno, Il nuovo ordine mediterraneo. Le politiche di occupazione dell’Italia fascista in Europa (1940-1943), Bollati Boringhieri, 2003

S. Peli, Storie di Gap. Terrorismo urbano e Resistenza, Einaudi, 2014

A. Portelli, L'ordine è già stato eseguito. Roma, le Fosse Ardeatine, la memoria, Donzelli, 2019

T. Rovatti, Leoni vegetariani. La violenza fascista durante la RSI, Clueb, 2011.

R. Pupo, Adriatico amarissimo. Una lunga storia di violenza, Laterza 2019

F. Focardi, Il cattivo tedesco e il bravo italiano. La rimozione delle colpe della seconda guerra mondiale, Laterza, 2016

Le vittime italiane del nazionalsocialismo: le memorie dei sopravvissuti tra testimonianza e ricerca storica, a cura di F. Focardi, Viella, 2021

Oltre il 1945. Violenza, conflitto sociale, ordine pubblico nel dopoguerra europeo, a cura di E. Acciai, G. Panvini, C. Poesio, T. Rovatti, Viella 2017

S. Pons, I comunisti italiani e gli altri: visioni e legami internazionali nel mondo del Novecento, Torino, Einaudi, 2021

Il comunismo italiano nella storia del Novecento, a cura di Silvio Pons, Roma, Viella, 2021

F. Socrate, Sessantotto: due generazioni, Laterza, 2018

Parole e violenza politica. Gli anni Settanta nel Novecento italiano, a cura di G. Battelli e A.M. Vinci, Carocci, 2013

Verso la lotta armata. La politica della violenza nella sinistra radicale degli anni Settanta, a cura di S. Neri Serneri, il Mulino, 2012

Il movimento del '77: radici, snodi, luoghi, a cura di M. Galfré e S. Neri Serneri, Viella, 2018

M. Dondi, L’eco del boato. Storia della strategia della tensione, 19651974, Laterza, 2016

C. Venturoli, Storia di una bomba. Bologna, 2 agosto 1980: la strage, i processi, la memoria, Castelvecchi, 2020

Donatella della Porta, Herbert Reiter, Polizia e protesta. L’ordine pubblico dalla Liberazione ai «no global», il Mulino, 2003.

G. Proglio, I fatti di Genova. Una storia orale del G8, Donzelli, 2021

 

For attending students, the examination will focus on:

  • M. Salvadori, Storia d'Italia. Il cammino tormentato di una nazione 1861-2016, Einaudi, Torino 2018

[Erasmus students:Anna Cento Bull, Modern Italy: A Very Short Introduction, Oxford University Press, 2016]

+ 2 texts chosen from A list


For non-attending students the examination will focus on:

  • M. Salvadori, Storia d'Italia. Il cammino tormentato di una nazione 1861-2016, Einaudi, Torino 2018
  • D. Forgacs, Messaggi di sangue: la violenza nella storia d'Italia, Rome-Bari, Laterza, 2021

+1 text chosen from A list

A List

  • La guerra come apocalisse: interpretazioni, disvelamenti, paure, a cura di M. Mondini, Il Mulino, 2016
  • F. Fabbri, Le origini della guerra civile. L’Italia dalla Grande Guerra al fascismo, 1918-1921, Utet, 2009
  • A. Ventura, Italia ribelle: sommosse popolari e rivolte militari nel 1920, Carocci, 2020
  • S. Reichardt, Camicie nere, camicie brune: milizie fasciste in Italia e in Germania, Il Mulino, 2009 (Faschistische Kampfbünde. Gewalt und Gemeinschaft im italienischen Squadrismus und in der deutschen SA, Böhlau Verlag, Köln 2002)
  • M. Millan, Squadrismo e squadristi nella dittatura fascista, Viella, 2014
  • L. P. D'Alessandro, Giustizia fascista: storia del Tribunale speciale (1926-1943), Il Mulino, 2020
  • C.S. Capogreco, Mussolini’s Camps. Civilian Internment in Fascist Italy 1940–1943, Rotledge, 2019
  • A. Del Boca, I gas di Mussolini. Il fascismo e la guerra in Etiopia, Editori Riuniti, 2007 (1996)
  • P. Fonzi, Fame di guerra: l'occupazione italiana della Grecia (1941-43), Carocci, 2019
  • S. Peli, Storie di Gap. Terrorismo urbano e Resistenza, Einaudi, 2014
  • T. Rovatti, Leoni vegetariani. La violenza fascista durante la RSI, Clueb, 2011.
  • M. Dondi, La lunga liberazione. Giustizia e violenza nel dopoguerra italiano, Editori Riuniti, 2004 (1999)
  • R. Pupo, Adriatico amarissimo. Una lunga storia di violenza, Laterza 2019
  • Parole e violenza politica. Gli anni Settanta nel Novecento italiano, a cura di G. Battelli e A.M. Vinci, Carocci, 2013
  • Verso la lotta armata. La politica della violenza nella sinistra radicale degli anni Settanta, a cura di S. Neri Serneri, Il Mulino, 2012
  • Democrazia insicura: violenze, repressioni e Stato di diritto nella storia della Repubblica (1945-1995), a cura di P. Dogliani, M-A. Matard-Bonucci, Donzelli, 2017
  • A. Portelli, The Order Has Been Carried Out. History, Memory, and Meaning of a Nazi Massacre in Rome, Palgreve 2003

 

Teaching methods

The course will alternate frontal lessons with moments of discussion with students and analysis of sources. In order to stimulate a dynamic debate and active participation, students will be invited to prepare speeches on specific topics.

Assessment methods

Verification of learning will take place through oral examination.

In order to pass the exam, the student will have to demonstrate to:

  • know the main events of contemporary history between '800 and '900
  • recognize the essential characteristics of transitions in European history
  • be able to compare violence in different spatial and temporal contexts, identifying characteristics and specific relevance.


Contribute to the final grade:

  • Mastery of subject content
  • Ability to deal with the required topics in a cross-cutting and critical way
  • Correctness, clarity, synthesis and fluency of expression
  • Appropriate use of the specific language of the discipline, themes and authors
  • Capacity of autonomous and personal re-elaboration of contents

Top marks will be awarded to a student displaying an overall understanding of the topics discussed during the lectures, combined with a critical approach to the material and a confident and effective use of the appropriate terminology.

Average marks will be awarded to a student who has memorized the main points of the material and is able to summarise them satisfactorily and provide an effective critical commentary, while failing to display a complete command of the appropriate terminology.

A student will be deemed to have failed the exam if he displays significant errors in his understanding and failure to grasp the overall outlines of the subject, together with a poor command of the appropriate terminology


Teaching tools

Written, literary, iconographic, and video sources as a starting point for presentation of topics and discussion with students.

Office hours

See the website of Toni Rovatti

SDGs

Quality education

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.