31612 - Arabic Culture and Literature 2

Academic Year 2018/2019

Learning outcomes

At the end of the course the student knows satisfactorily general issues and specific aspects of the history of literature. And 'able to understand and translate texts in their original language, it has acquired basic theoretical knowledge necessary to face the ?? critical interpretation of their content and is able to comment on and explain texts according to specific methodologies for the analysis o the literary text.

Readings/Bibliography


1- Chantal Caponetto, Nascita della letteratura araba moderna, Novalogos, Aprilia, 2011;

2- Toelle H., Zakaria K., Alla scoperta della letteratura araba. Dal vi secolo ai nostri giorni. Argo, Lecce, 2010:

- III parte: La letteratura moderna e contemporanea: capitoli 11, 12, 13, 14, 15, 19, 20, 21, 22, 23, 24.

3- I. Camera d'Afflitto, La letteratura araba contemporanea, Carocci, Roma 2007;

- Capitolo 1, 2, 3, 5.

4- R. Allen, La letteratura araba, il Mulino, Bologna, 2006;

- Narrativa moderna (pp. 214- 231); capitolo quinto: il teatro (pp. 233 - 258).

5- Avino M, Camera d'Afflitto I, Salem A. (a cura di), Antologia della letteratura araba contemporanea, Carocci editore, Roma, 2015.

Biografia dei testi (campioni) che saranno presi in esame:

1- Taha Huseyn, Adib, Edizione Ca' Foscari, Venezia, 2017;

2- Yusuf Idris, Al - Farafir, Edizione Ca' Foscari, Venezia, 2018;

3- Shukri al-Mabkhout, L'Italiano, Edizioni e/o, Roma, 2015;

4- Hassn Blasim, Il matto di piazza della libertà, Il Sirente, Fagnano Alto, 2012;

5- Khaled Khalifa, L'elogio dell'Odio, Bompiani, Milano, 2011;

6- Fawzi Karim, I continenti del male, Qudu libri, Bologna, 2014;

7- I. Camera D'Afflitto, Rose d'arabia, edizioni e/o, Roma, 2001;

8- Inaam Kachachi, I cuori sono ruscelli che scorrono, Baldini Castoldi Dalati, Milano, 2007;

9- Nizār Qabbāni, Il fiammifero è in mano mia e le vostre piccole nazioni sono di carta e altri versi, San Marco dei Giustiniani, Genova, 2001;

10- Wadih Saadah, A causa di una nuvola probabilmente, Muta, Milano, 2018;

Roma, 2015.

Teaching methods


Frontal lessons.

Assessment methods


Oral examination.

Teaching tools

Multimedia material.

Office hours

See the website of Gassid Mohammed Hossein Hoseini