49886 - Philosophies of Eastern Asia

Academic Year 2018/2019

  • Docente: Amina Crisma
  • Credits: 9
  • SSD: L-OR/20
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Asian Languages, Markets and Cultures (cod. 0980)

Learning outcomes

Knowledge of the main traditions of Chinese and Japanese thought;
knowledge of their historical and cultural contexts, sources, issues and developments;
knowledge of some aspects of hermeneutical contemporary debates concerning Confucianism, Daoism, Buddhism.

Course contents

1. Culture of archaic chinese society and foundations of ancient chinese thought.

2. Confucius: from the ancient sources to the modern reinterpretations.

3. Sources of Taoist Thought: Laozi, Zhuangzi, Neiye.

4. Disputers of the Dao during the Warrring States Era: Mozi, the Legalists, the Logicians.

5. Mengzi and Xunzi: two different ways of Confucianism.

6. The Cosmological Thought and the Yijing.

7. Chinese culture in the epoch of the Han dynasty.

8. Wang Bi and new philosophical dimensions in III and IV centuries.

9. The Buddhist Conquest of China, and the Buddhist Spread in Japan.

10. Shinto: aspects of japanese spiritual traditions.

11. "Inventions of tradition" and modernity: problems of japanese cultural identity.

12. Different ways of Neo-confucian Renaissances, from X century to the post-modern epoch.

13. Intellectual interactions between China and the West, from Matteo Ricci to the contemporary epoch.

14. Aspects of the Japanese Thought in the XX century.

15. Critical approaches to the "Orientalism" in contemporary hermeneutical and philological debates.

16. Intercultural approaches in a globalized world, betweeen the West and the Oriental Asia: new dimensions of philosophical debates.

17. Gender Studies' perspectives on Taoist and Confucian Traditions.

Readings/Bibliography

Recommended reading:

1. A. Cheng, Storia del pensiero cinese, Einaudi, Torino 2000

2. M. Raveri, Il pensiero giapponese classico, Einaudi, Torino 2014

3. T. Lippiello (ed.), Confucio, Dialoghi, Torino, Einaudi 2003

4. A. Andreini (ed.), Laozi,Daodejing, Torino, Einaudi 2018

5. A. Crisma (ed.), Neiye, il Tao dell'armonia interiore, Garzanti, Milano 2015

6. A. Crisma, Confucianesimo e taoismo, EMI, Bologna 2016
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Other suggestions:

A. Andreini, M. Scarpari, Il daoismo, Il Mulino, Bologna 2007

P.C. Bori, Per un consenso etico tra culture, Marietti, Genova-Milano (1991) 1995

E. Bianchi, Taoismo, Electa, Milano 2009

A. Crisma, Il Cielo, gli uomini. Percorso attraverso i testi confuciani dell'età classica, Cafoscarina, Venezia 2000

------, Conflitto e armonia nel pensiero cinese dell'età classica: il Trattato sui riti di Xunzi, Padova, Unipress, 2004

------, "Tradizioni del pensiero cinese", in A. Melloni (ed.), Dizionario del sapere storico-religioso del Novecento, Il Mulino, Bologna 2010

------, "Taoismo, confucianesimo e questione di genere nelle ricerche e nei dibattiti contemporanei", in I. Crespi, E. Ruspini (ed.), Genere e religioni, Franco Angeli, Milano 2014

------, (ed.), “Sguardi sulla Cina”, Cosmopolis, 1/2008 (www.cosmopolisonline.it )

------, (ed.),"Passato e presente nella Cina d'oggi", Inchiesta, 181/ 2013 (www.inchiestaonline.it)

-----, "Ripensare oggi il maschile con risorse della Cina antica", Inchiesta, 188/2015 (www.inchiestaonline.it )

-----, " E se jia non significasse 'scuola'? Nuove prospettive di ricerca sul linguaggio e sul pensiero della Cina antica", in M.G. Busà, S. Gesuato (eds.), Lingue e contesti. Studi in onore di A.M. Mioni, Cleup, Padova 2015

----- (ed.), "Ritorno a Confucio nella Cina d'oggi: un dibattito aperto", Inchiesta, gennaio/giugno 2016 ( www.inchiestaonline.it )

F. Jullien, Il saggio è senza idee, Torino, Einaudi 2002

----, La grande immagine non ha forma, Angelo Colla, Costabissara (VI) 2004

H. Fingarette, Confucio, il sacro nel secolare, Neri Pozza, Vicenza 2000

G.J. Forzani, I fiori del vuoto. Introduzione alla filosofia giapponese, Bollati Boringhieri, Torino 2006

J. W. Heisig, Filosofi del nulla. Un saggio sulla scuola di Kyoto, L'Epos, Palermo 2007

Li Zehou, La via della bellezza, Per una storia della cultura estetica cinese, Torino, Einaudi 2004

G. Lloyd, Grecia e Cina, due culture a confronto, Feltrinelli, Milano 2008

E. Magno, M. Ghilardi (a cura di), La filosofia e l'altrove, Mimesis, Milano 2016

G. Marramao, Passaggio a Occidente. Filosofia e globalizzazione, Bollati-Boringhieri,Torino 2003

M. Paolillo, Il Daoismo, Carocci, Roma 2014

G. Pasqualotto (ed.), Per una filosofia interculturale, Mimesis, Milano 2008

M. Raveri, Itinerari nel sacro. L'esperienza religiosa giapponese, Cafoscarina, Venezia (1984) 2006

P. Santangelo, L'uomo fra cosmo e società. Il neoconfucianesimo e un millennio di storia cinese, Mimesis, Milano 2016

M. Scarpari, Il confucianesimo. I fondamenti e i testi, Einaudi, Torino 2010

-----, Mencio e l'arte di governo, Cafoscarina, Venezia 2013

-----, Ritorno a Confucio. La Cina di oggi fra tradizione e mercato,

Il Mulino, Bologna 2015

-----, Confucianesimo, Morcelliana, Brescia 2015

A. Tollini (ed.), Antologia del buddismo giapponese, Torino, Einaudi 2009

S. Zacchetti (ed.), Fazang, Trattato sul leone d'oro, Esedra, Padova 2000

Teaching methods

Teaching methods:
lectures
textual analysis, comment and debate
seminars on specific issues (for instance, some aspects of contemporary reinterpretations of the ancient Chinese and Japanese Traditions)

Assessment methods

Assessment methods:
The abilities acquired during the course will be evaluated through an oral test aimed at ascertaining a deep knowledge of all the topics covered during the course.
The oral test consists of an interview aimed at evaluating the students' critical and methodological skills. Students will be invited to discuss the texts in the reading list and comment on them. Therefore students must demonstrate an appropriate knowledge of the recommended reading list.
Students who are able to demonstrate a wide and systematic understanding of the issues covered during the course, to takle them critically, and who master the critical jargon of the discipline will be given a mark of excellence. Students who demonstrate a mere mnemonic knowledge of the subject together with a more superficial analytical ability to synthesize, a correct command of the critical jargon but not always appropriate, will be given a 'fair' mark. A superficial knowledge and understanding of the course topics, a scarce analytical and expressive ability will be rewarded with a pass mark or just above a pass mark. Students who demonstrate gaps in their knowledge of the main topics, inappropriate language skills, lack of familiarity with the syllabus reading list will not be given a pass mark.

Teaching tools

Teaching tools:
Textual sources and commentaries
Presentations in power point
Conceptual and chronological maps

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