Course Unit Page
-
Teacher Alessandro Zironi
-
Credits 3
-
Teaching Mode Traditional lectures
-
Language Italian
-
Campus of Bologna
-
Degree Programme Second cycle degree programme (LM) in Modern, Post-Colonial and Comparative Literatures (cod. 0981)
Also valid for First cycle degree programme (L) in Foreign Languages and Literature (cod. 0979)
Second cycle degree programme (LM) in Italian Culture and Language for Foreigners (cod. 0983)
Second cycle degree programme (LM) in Language, Society and Communication (cod. 8874)
First cycle degree programme (L) in Languages, Markets and Cultures of Asia and Mediterranean Africa (cod. 9264) -
Course Timetable from Apr 03, 2023 to May 11, 2023
SDGs
This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.

Academic Year 2022/2023
Learning outcomes
At the end of the seminar (an activity strictly related to the objectives of the degree course) the student acquires specific skills and notions to deal with linguistic and/or philological and/or literary and/or historical and/or artistic themes and problems.
Course contents
The places of the medieval and early modern text
Every text has its own history: a text, for instance, can be written in monastic scriptoria, chancelleries or bookshops. A text can be read or listened to in different places: in the refectory of a monastery, in the hall of a castle, in a studium and so on, but it can also be transmitted by media other than books, such as frescoes, paintings, epigraphs. The seminar, through the contribution of teachers from different areas of humanistic knowledge, will focus on the medieval and proto-modern period, examining some cases that link a text to a place in the broadest sense of the term, from that of environment to that of material aid in a professionalizing perspective, thus allowing the acquisition of transdisciplinary skills that will certainly be useful in the world of work.
Readings/Bibliography
Bibliography will be given during the lessons.
Teaching methods
Seminar structured on the intervention of teachers belonging to different areas of humanistic knowledge.
Frontal lessons with a strong seminar slant.
Lessons:
Lunedì 3 aprile
Alessandro Zironi - Il luogo della scrittura: la bottega libraria tardo-antica e lo scriptorium altomedievale
Mercoledì 4 aprile
Francesco Sberlati - Scrivere in tipografia nel RinascimentoMercoledì 12 aprile
Anatole Pierre Fuksas - Luoghi del testo e Luoghi della scrittura: il Pons Subtilis dal chiostro alla corte - I parte
Giovedì 13 aprile
Anatole Pierre Fuksas - Luoghi del testo e Luoghi della scrittura: il Pons Subtilis dal chiostro alla corte- II parteLunedì 17 aprile
Davide Bertagnolli - La corte luogo della scrittura: la situazione in Germania tra XII e XIII secolo
Mercoledì 19 aprile
Francesco Santi - I luoghi della scrittura di protesta. Il caso dello scriptorium privato di Arnau de Vilanova
Giovedì 20 aprile
Alessandro Zironi - La scrittura esposta o nascosta: l’epigrafe
Lunedì 24 aprile
Attività MOOCMercoledì 26 aprile
Francesco Santi - I luoghi della scrittura di protesta. Lo scriptorium in movimento di Ramon Llull
Giovedì 27 aprile
Pierluigi Licciardello - La scrittura in ambiente scolastico: l’alto medioevo
Mercoledì 3 maggio
Carlo Maria Bajetta - Scrivere alla corte di Elisabetta I
Giovedì 4 maggio
Carlo Maria Bajetta - Poesia e circolazione del testo: Tudor to Trump
Lunedì 8 maggio
Davide Bertagnolli - La corte custode della scrittura: affreschi e cicli pittorici
Mercoledì 10 maggio
Francesco Sberlati - Scrivere in carcere
Giovedì 11 maggio
Pierluigi Licciardello - La scrittura in ambiente scolastico: il basso medioevo
Assessment methods
Production of a short written or multimedia paper.
Teaching tools
Multimedia devices
Office hours
See the website of Alessandro Zironi