70736 - Understanding the Influence of Social Stigma and Individuals Stereotype in the Decision Making Process in Medicine

Academic Year 2018/2019

  • Docente: Paolo Scudellari
  • Credits: 1
  • SSD: MED/25
  • Language: Italian
  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: Single cycle degree programme (LMCU) in Medicine and Surgery (cod. 8415)

Learning outcomes

In linea agli obiettivi formativi generali del corso di studi di medicina e chirurgia, partendo dalla definizione adottata dall'Organizzazione Mondiale della Sanità (OMS), secondo la quale lo stato di salute corrisponde a una situazione di completo benessere fisico, psichico e sociale, il corso è mirato a offrire strumenti teorico-pratici di comprensione della sofferenza psico-fisica della nelle diverse età e fasi della vita e nella complessità della società contemporanea. In particolare il corso prevede di fornire elementi teorici e partici per potenziare la Cultural Competence nella relazione medico paziente. Riassumiamo qui di seguito gli obiettivi formativi secondo in linea con i descrittori di Dublino e secondo le indicazioni della AAMC (Association of American Medical Colleges).

Obiettivi secondo i “descrittori di Dublino” (dicembre 2004)

•   Conoscenza e capacità di comprensione (knowledge and understanding):

Gli studenti devono dimostrare una comprensione del modo in cui persone di diverse culture e sistemi di credenze percepiscono salute e malattia e rispondono ai vari sintomi, malattie e trattamenti. (The students must demonstrate an understanding of the manner in which people of diverse cultures and belief systems perceive health and illness and respond to various symptoms, diseases, and treatments.)

•      Conoscenza e capacità di comprensione applicate (applying knowledge and understanding):

Gli studenti di medicina devono imparare a riconoscere e affrontare in modo appropriato pregiudizi di genere e culturali nella assistenza sanitaria, tenendo in considerazione per prima cosa la salute del paziente. (Medical students should learn to recognize and appropriately address gender and cultural biases in health care delivery, while considering first the health of the patient.)

•     Autonomia di giudizio (making judgements)

Gli studente di medicina devono essere in grado di valorizzare l'importanza del legame tra comunicazione efficace e qualità delle cure. In particolare, devono essere in grado di valutare l'importanza della diversità nella cura della salute e affrontare le sfide e le opportunità che essa pone. (Medical student should be able to value the importance of the link between effective communication and quality care. Particularly, they should be able to Value the importance of diversity in health care and address the challenges and opportunities it poses).

•     Abilità comunicative (communication skills)

Gli studenti di medicina devono dimostrare capacità di porre domande per elicitare le preferenze del paziente e devono rispondere adeguatamente al paziente sui temi chiave cross-culturali. (Medical students must demonstrate ability in asking questions to elicit patient preferences and respond appropriately to patient feedback about key cross-cultural issues).

•     Capacità di apprendere (learning skills).

Gli studenti di medicina devono descrivere i fattori socio-cognitivi e l'impatto di razza / etnia, cultura e classe sul processo decisionale clinico (Medical students must describe social cognitive factors and impact of race/ethnicity, culture, and class on clinical decision-making.)

Course contents

10 giugno 2019 ore 14-18 e 13 giugno 2019 ore 14-18

1.  Bias, stereotyping, discrimination, and racism: history of stereotyping, including limited access to health care and education;

2. Clinicians' self-assessment, reflection, and self-awareness of own culture, assumptions, stereotypes, biases;

3. Effects of stereotyping on medical decision-making;

4. Patient/family-centered vs. physician-centered care: emphasis on patients'/families' healing traditions and beliefs [for example, ethno-medical healers.

6. Self-help culture and methodology: presentation 

7. Tales from the experiences of people belonging to groups of Self Help, AUSL Bologna

 

Teaching methods

-       Lectures 

-       Role-playng and group- exercise  

-       Discussion of clinical case

Assessment methods

Multiple choice questionnaire. Report on clinical case focused on  observation / assessment of cultural competence elements in patient-doctor relationship

Teaching tools

Slide show and short video-tape 

Remarks at the Sokos clinics, general practice setting, the Bologna Ovest Community Mental Health Centre and Self Help Groups of the Bologna AUSL

Office hours

See the website of Paolo Scudellari

SDGs

Good health and well-being Gender equality Reduced inequalities

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.