30030 - LETTERATURA INGLESE 1 (LM)

Anno Accademico 2017/2018

  • Docente: Keir Douglas Elam
  • Crediti formativi: 9
  • SSD: L-LIN/10
  • Lingua di insegnamento: Inglese

Conoscenze e abilità da conseguire

Lo studente possiede conoscenze approfondite sulla storia della letteratura inglese moderna, con particolare attenzione al rapporto tra i testi letterari e il contesto storico, artistico e linguistico. Conosce e sa utilizzare le metodologie pratiche per l'analisi e l'interpretazione del testo letterario

Contenuti

Shakespeare, Venice and the Orient

1. The myth of Shakespeare: questions of authorship

2. The myth of Venice: sources and representations

3. The Merchant of Venice

4. The East India Company and the Middle East

5. Othello

6. The Orient in early modern English culture and drama

7. Antony and Cleopatra

 

Timetable

Tuesday     15:00 - 17:00 AULA TIBILETTI (Via Zamboni, 34)

Wednesday 15:00 - 17:00 AULA II (Via Zamboni, 34)

Thursday    15:00 - 17:00 AULA II (Via Zamboni, 34)

 

The course will start on Tuesday 3 October 2017

Testi/Bibliografia

Programme for 12 credits:

Primary texts:

William Shakespeare

The Merchant of Venice, ed. Alessandro Serpieri. Milano: Garzanti

Othello, ed. Agostino Lombardo. Milano: Feltrinelli

Antony and Cleopatra, ed. Agostino Lombardo. Milano: Feltrinelli

Secondary texts

Laura Tosi and Shaul Bassi, eds. Visions of Venice in Shakespeare. Aldershot: Ashgate

Sara Munson Deats, ed. Antony and Cleopatra: New Critical Essays. London: Routledge.

Other material will be available online

The course will start on Tuesday 3 October 2017

Programme for 9 credits

Primary texts:

William Shakespeare

The Merchant of Venice, ed. Alessandro Serpieri. Milano: Garzanti

Othello, ed. Agostino Lombardo. Milano: Feltrinelli

Secondary texts

Laura Tosi and Shaul Bassi, eds. Visions of Venice in Shakespeare. Aldershot: Ashgate

Programme for 6 credits

Primary texts:

William Shakespeare

The Merchant of Venice, ed. Alessandro Serpieri. Milano: Garzanti

Secondary texts

Laura Tosi and Shaul Bassi, eds. Visions of Venice in Shakespeare. Aldershot: Ashgate

Programme for non-attending students

Together with the texts indicated in the programme, there is an additional reading:

Stephen Greenblatt, Will in the World: How Shakespeare Became Shakespeare. New York: Norton.

Metodi didattici

The course will comprise the reading and discussion of the plays and of critical, biographical and cultural texts, as well as the showing of images, videos and other multimedial material.

Modalità di verifica e valutazione dell'apprendimento

The exam will be oral. Students will be asked to write an essay to be discussed during the exam.

Orario di ricevimento

Consulta il sito web di Keir Douglas Elam