81999 - RELAZIONI TRA BIODIVERSITA' E AMBIENTE

Anno Accademico 2022/2023

  • Docente: Stefano Goffredo
  • Crediti formativi: 6
  • SSD: BIO/07
  • Lingua di insegnamento: Italiano

Conoscenze e abilità da conseguire

Al termine del corso, lo studente conosce come gli organismi interagiscono tra loro, in quanto componenti della struttura e della funzione degli ecosistemi, incluso lo stato e le conseguenze delle interazioni umane con l’ambiente in generale e il mare in particolare. Vengono analizzati gli effetti del cambiamento climatico globale sugli organismi chiave, sulla biodiversità e sugli ecosistemi, in particolare su quelli marini, compreso gli effetti sulle società ed economie umane. I modelli e le previsioni sono presentati prendendo in considerazione i differenti scenari futuri dell’IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change).

Contenuti

1) Conflicts and Security Risks of Climate Change in the Mediterranean Region - Projections and Impacts of Future Climate Change in the Mediterranean; - Impact of Climate Change on Water Supply and Water-Related Conflicts; - Consequences for Food Security; - Population and Migration in the Mediterranean; - Human Security, Environmental Conflict and Climate Adaptation; - Energy Security as Field of Conflict and Cooperation; - Political and Economic Frameworks for Cooperation in the Mediterranean.

 

2) Socioeconomic Aspects: Human Migrations, Tourism and Fisheries - Introduction; - Coastal Commercial Fisheries and Aquaculture; - Tourism; - Migrations.

 

3) Ecological and evolutionary considerations regarding corals in a rapidly changing environment - Comments on the Evolution of Corals in the Atlantic Versus the Pacific Oceans; - Climate Change, Changes in the Oceanic Climatic Zones, and Their Effects; - Comments on Evolution of the Immune System in Corals; - Closing Comments.

 

4) Coral population dynamics - Ecological modes in corals; - Why study population biology?; - How to model population dynamics?; - The introduction of an age-based population dynamics model into coral reef ecology: the Beverton and Holt model; - The case study of mushroom corals at Eilat; - Correlations between demographic characteristics, environmental parameters, and implications with climate change; - Relationships between growth, population structure and sea surface temperature in temperate solitary corals; - What about calcification and temperature?; - What about non-zoox corals?; - Zoox coral versus non-zoox coral; - The Panarea underwater crater: a laboratory for the study of ocean acidification and warming effects; - The ocean acidification; - Calcifiers and ocean acidification; - Coral biomineralization and calcification; - The Panarea transpalnt experiment; - Long term effects of acidification on growth of corals naturally living along a pH gradient

 

5) General Ecological Aspects of Anthozoan- Symbiodinium Interactions in the Mediterranean Sea - Introduction; - Anthozoan-Dinoflagellate Trophic Relationship: A Costly Mutualism; - Diversity and Ecology of Anthozoan-Symbiodinium Mutualisms in the Mediterranean Sea; Importance of Anthozoan-Symbiodinium Mutualisms for the Health of the Mediterranean Ecosystems and Specific Approaches; - Research Priorities.

 

6) Corals and light: from energy source to deadly threat - The Bathymetric Distribution of Coral Reefs and Underwater Light; - Zooxanthellae: Providers of Energy; - Photoacclimation of the Zooxanthellae; - Light and Trophic Status of Corals; - Colony Morphology; - Tentacle Expansion; - Light Enhanced Calcification (LEC);- Light and Reproduction; - Conclusions.

 

7) Professionals based environmental monitoring: freshwater environment 

 

8) Professionals based environmental monitoring: marine environment 

 

9) Citizen science based environmental monitoring - Reliability of data; - Environmental education; - Conservation; - Volunteer involvement in scientific programs; - Marine Citizen Science Programs; - Recreational Citizen Science; - Mass communication

 

10) Education: Glocal Education project

Testi/Bibliografia

Non è necessario l'acquisto di testi specifici. Viene fornito materiale didattico aggiornato, in inglese

Metodi didattici

L’insegnamento si compone di 6 CFU di lezioni frontali

Modalità di verifica e valutazione dell'apprendimento

Il voto finale viene definito, mediante una prova orale, sulla media dei voti riportati in tre quesiti su argomenti inerenti gli argomenti del Corso.

Strumenti a supporto della didattica

Materiale didattico: il materiale didattico presentato a lezione verrà messo a disposizione dello studente in formato elettronico
tramite internet, al seguente indirizzo: https://virtuale.unibo.it

Link ad altre eventuali informazioni

http://www.marinesciencegroup.org/

Orario di ricevimento

Consulta il sito web di Stefano Goffredo

SDGs

Ridurre le disuguaglianze Lotta contro il cambiamento climatico La vita sott'acqua La vita sulla terra

L'insegnamento contribuisce al perseguimento degli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile dell'Agenda 2030 dell'ONU.