87522 - ADVANCED BANKING REGULATION AND CENTRAL BANKING

Anno Accademico 2022/2023

  • Docente: Marco Lamandini
  • Crediti formativi: 6
  • SSD: IUS/04
  • Lingua di insegnamento: Inglese
  • Moduli: Marco Lamandini (Modulo 1) Giorgio Buono (Modulo 2)
  • Modalità didattica: Convenzionale - Lezioni in presenza (Modulo 1) Convenzionale - Lezioni in presenza (Modulo 2)
  • Campus: Bologna
  • Corso: Laurea Magistrale in Economia e diritto (cod. 9221)

Conoscenze e abilità da conseguire

This course studies the legal foundations of the European System of Central Banks (ESCB) and the ECB mandate of monetary policy also in comparison with the Federal Reserve system and central banking in other relevant jurisdictions. Conventional and unconventional monetary policy instruments are considered in depth, also in light of relevant CJEU case law. Macroprudential supervision, lending of last resort and remits over financial stability are discussed in all their institutional and legal implications.

Contenuti

Advanced Banking Regulation: selected topics from the Single Rule Book

Banking authorisations and the withdrawals of banking licenses. Substantive and procedural requirements. The relevant case law of the CJEU: Cases T‑351/18 and T‑584/18, Ukrselhosprom PCF LLC, Versobank AS v ECB.

Quantitative Capital Requirements: An analytical consideration of CET1, AT1, T2, and of the additional capital buffers. (I)

The relevant case law of the CJEU: cases T-576/18 Crédit Agricole v ECB and T-577/18 Crédit Agricole Corporate and Investment Bank v. ECB and T-578/18, CA Consumer Finance v ECB; on appeal, C-456/20.

The acquisition of qualifying holdings: substantive and procedural requirements.

The relevant case law of the CJEU. The Fininvest and Berlusconi case before the CJEU.

Close cooperation within the SSM and its judicial review.

Quantitative Capital Requirements: An analytical consideration of CET1, AT1, T2, and of the additional capital buffers. (II) Qualitative Capital Requirements: Pillar 2 requirement and guidance. ICAAP and SREP.

Fit and proper assessment of members of the management bodies and key functions holders as a fundamental component of good governance for banks. The European and Italian framework. Substantive and procedural aspects.

The relevant case law of the CJEU: T-133/16 Caisse régionale de credit agricole mutuel Alpes Provence v. ECB.

The construction of the Total Risk Exposure Amount and its relation with capital requirements.

The challenges of the greening of the law of finance.

Solo, consolidated and supplementary supervision. The challenges posed by the banking group. What’s new after CRD V and CRR 2. Daisy chain and 2021 Banking package proposals.

The final backstop: the ESM.

Central bodies and prudential regulation: the Arkéa case

Leverage ratio and the Livret A cases

Fundamentals on Central Banks mandates and operations and the implementation of the Eurosystem monetary policy framework

Basic concepts (money, legal tender – Opinion AG Pitruzzella in Joined Cases C‑422/19 and C‑423/19 Hessische Rundfunk)) Treaty provisions on euro and ESCB ECB governance, independence and accountability; the Rimšēvičs case. Conventional and unconventional monetary policy: the legal framework. The ECB monetary policy guidelines. The greening of monetary policy.

Judicial review of monetary policy: from Pringle to Gauweiler to Weiss.

Testi/Bibliografia

Materiale indicato a lezione

Metodi didattici

Lezioni frontali con l’ausilio di slides e materiale integrativo messi a disposizione su Virtuale. L’utilizzo di tali dispense nello studio e nella preparazione all’esame è da considerarsi integrativo e non sostitutivo all’utilizzo dei manuali indicati.

Sono previste testimonianze di esperti di riconosciuta fama nel settore.

Modalità di verifica e valutazione dell'apprendimento

Esame orale.

18-23: preparazione e capacità di analisi sufficienti ma relative ad un numero limitato di argomenti affrontati nel corso, utilizzo di un linguaggio complessivamente corretto;

24-27: preparazione tecnicamente adeguata ma con alcuni limiti rispetto agli argomenti trattati, capacità di analisi buone, anche se non particolarmente articolate, espresse in un linguaggio corretto;

28-30: ottima conoscenza di un ampio numero di temi affrontati nel corso, buone capacità di analisi e di critica, padronanza della terminologia specifica;

30L: conoscenza eccellente e molto approfondita ed esaustiva dei temi affrontati nel corso, capacità di analisi critica e di collegamento, padronanza della terminologia specifica.

Per sostenere la prova d'esame è necessaria l'iscrizione tramite l'applicativo AlmaEsami, nel rispetto inderogabile delle scadenze previste.

Strumenti a supporto della didattica

Slide, dispense e sentenze disponibili su Virtuale.

Orario di ricevimento

Consulta il sito web di Marco Lamandini

Consulta il sito web di Giorgio Buono

SDGs

Istruzione di qualità

L'insegnamento contribuisce al perseguimento degli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile dell'Agenda 2030 dell'ONU.