90986 - GLOBAL FASHION

Anno Accademico 2022/2023

  • Modalità didattica: Convenzionale - Lezioni in presenza
  • Campus: Rimini
  • Corso: Laurea Magistrale in Fashion Studies (cod. 9067)

Conoscenze e abilità da conseguire

Il corso indaga le dimensioni materiali e immateriali della moda, intesa quale rilevante industria culturale per la definizione dell'identità individuale e sociale. Sebbene le modalità di diffusione della moda siano ancora dibattute dagli studiosi, la globalizzazione della moda è una realtà che si rivela in correlazioni precise e storicamente rilevanti tra pratiche vestimentarie occidentali ed espressioni culturali globali. Le vicende coloniali e postcoloniali nella definizione di moda e di costume sono visibili nei codici estetici dei giovani designer di marchi globali e locali e nelle scelte fluide dei consumatori in tutto il mondo.

Contenuti

Clothing is among the most visible and meaningful ways in which we express our identities. At the same time, our clothes are material items produced and consumed through an ever-expanding global fashion industry. This course will explore the various social, cultural, economic, political, and visual meanings associated with the representation of fashion , combining anthropological and historical methods.

The 2023 workshop Costume Meets Fashion will engage students with individual projects on the matter.

Testi/Bibliografia

1. L. Welters and A. Lillethun Fashion History. A Global View'Introduction: Europe and the People without Fashion' Bloomsbury, London and New York, 2018, pp. 1-10.

2. D.N. Green and S. Kaiser "Fashion and appropriation" in Fashion, Style & Popular Culture, 4, 3, 2017

3. Wessie Ling, Mariella Lorusso, Simona Segre Reinach "Critical Studies in Global Fashion" https://zmj.unibo.it/issue/view/823

Weekly readings will be assigned.

Metodi didattici

Lectures

Student Presentations

Workshop

Modalità di verifica e valutazione dell'apprendimento

The examination will ensure the achievement of the following objectives:

- critical awareness of the complexity of the representation of fashion

- survey and analysis of the main conceptual contents examined;

- ability to establish well-founded relations between the different aspects of the program.

FINAL EXAMS

A. Attending Students only: COSTUME MEETS FASHION PROJECT.

Students will elaborate a personal interpretation of an "ethnic" garment on the international stage

a.1 Individual Portfolio

a.2 Essay Test during the course on the  readings indicated in class.

The final grade is based on the average of the two tests, essay and portfolio

B. All other students written EXAM (Test)

Written Multiple Choice Test (31 questions) based on the following readings:

1. Bruzzi and Church-Gibson (eds) Fashion Culture Revisited: Theories, Explorations and Analysis. Introduction

2. Lise Skov and Marie Riegels Melchior: Research Approaches to the Study of Dress and Fashion

3. E. Wilson Adorned in Dreams: Introduction + chapter 4

4. D. Gilbert A new world order? Fashion and Its Capitals in the twenty-first century in Fashion Culture Revisited: Theories, Explorations and Analysis. Bruzzi and Church-Gibson. Routledge.

Link ad altre eventuali informazioni

https://zmj.unibo.it

Orario di ricevimento

Consulta il sito web di Simona Maria Segre Reinach

SDGs

Ridurre le disuguaglianze Pace, giustizia e istituzioni forti

L'insegnamento contribuisce al perseguimento degli Obiettivi di Sviluppo Sostenibile dell'Agenda 2030 dell'ONU.