06386 - Children's Literature

Academic Year 2014/2015

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Educator In Childhood Social Services (cod. 8775)

Learning outcomes

   T he student must know: the main cultural aspects of children's literature, the relationship between children's literature and imaginary, the relationship between childhood and narration.

Course contents

  Children's literature, childhood and representations of early childhood. Children's literature, lullabies and nursery rhymes, fairy tales, adventures, stories, characters, plots, literary genres, classical and contemporary authors. Childhood finds herself in the literary metaphors. The fairy tale: a special literary  genre with Hard themes; Anthropological and cultural roots. Childhood and steretyping, Childhood and the right to artistic research.

 

Readings/Bibliography

 

3 libri + 3 capitoli di libri + 10 fiabe + 1 romanzo o 3 albi illustrati

 

Testi

 

  1. 1 testo a scelta tra i due seguenti:

     

  • M. Bernardi, Infanzia e Fiaba, Bononia University Press, Bologna, 2007

  • M. Bernardi, Infanzia e metafore letterarie, Bononia University Press, Bologna, 2009

     

  1. 1 testo a scelta tra i due seguenti:

     

  • E. Beseghi (a cura di), Infanzia e Racconto, Bononia University Press, Bologna, 2008

     

  • E. Beseghi, G. Grilli, a cura di,  La letteratura invisibile, Carocci, Roma, 2011

     

  • III.        1 testo a scelta tra i due seguenti:

  •  

  • M. Bernardi, R. Frabetti, Naviganti. Teatro e ragazzi, incontri di laboratorio, incontri di vita, edizioni ETS, Pisa, 2013

  • M. Bernardi, Il cassetto segreto, Unicopli, Milano, 2011

  •  

  • Capitoli di libro:

  •  

  • 3 capitoli di libro a scelta tra i cinque seguenti:

  •  

  • Milena Bernardi, Rileggere Dickens come viatico verso la letteratura per l’infanzia, in (a cura di) Flavia Bacchetti, Percorso della letteratura per l’infanzia tra leggere e interpretare, Edizioni Clueb, Collana Sentieri, Bologna, 2013, pp. 91-105.

     

  • Milena Bernardi, La letteratura per l’infanzia nell’incontro pensato tra autrici, autori e libri per bambini, in (a cura di) Rossella Caso, Barbara De Serio, Viaggiare tra le storie. Letteratura per l’infanzia e promozione della lettura, Collana L’isola che non c’è, Edizioni Aracne, Roma, 2013. pp. 281-300.

  •  

  • Il capitolo - M. Bernardi, Il raccontare, le storie e l'invisibile della cura da p. 187 a p. 202, in M. Contini, M. Manini, (a cura di), La cura in educazione, Carocci, Roma, 2007

     

  • Il capitolo - M. Bernardi, La parola temuta. Declino della narrazione orale e spie di disalleanza nella relazione educativa. da p.137 a p.148, in M. Contini (a cura di), Disalleanza educativa, Carocci, Roma, 2012

     

  •  

  •   M.Bernardi, La narrazione orale tra bambini e adulti: da flusso continuo a vena carsica, Report di ricerca, in Rivista di Pedagogia e didattica, pubblicata al sito, http://rpd.cib.unibo.it/search/results   RPD n°1-2010, da p. 9 a p. 24.

  •  

    Opere di Narrativa:

Teaching methods

Lectures. Brainstorming, discussion and debate abaut literature, movie, theater, media. Storytelling.

Assessment methods

Oral test. The test will include the books indicated and, in addition, the student will have to prepare a personal reflection about a topic chosen among those treated.

Teaching tools

Reading aloud, Storytelling, books, picture books, videos, etc

Office hours

See the website of Milena Bernardi