28878 - Medieval Italian Literature (LM)

Academic Year 2021/2022

  • Docente: Marco Veglia
  • Credits: 12
  • SSD: L-FIL-LET/10
  • Language: Italian
  • Moduli: Marco Veglia (Modulo 1) Marco Veglia (Modulo 2)
  • Teaching Mode: Traditional lectures (Modulo 1) Traditional lectures (Modulo 2)
  • Campus: Bologna
  • Corso: Second cycle degree programme (LM) in Italian Studies, European Literary Cultures, Linguistics (cod. 9220)

    Also valid for Second cycle degree programme (LM) in Visual Arts (cod. 9071)

Learning outcomes

 At the end of the cours of lessons, the students will be able to know the most important authors of Italian Literature, above all Dante, Petrarca and Boccaccio.

Course contents

 

SOME PERSPECTIVES ON DANTE (TRUE, FAKE, FALSE). The sixty hours of the 12 CFU course will be divided into 4 modules of 15 hours each.

1. TELLING OR INVENTING A LIFE Some recent Dante biographies will be compared with that by Mario Tobino.

2. VIR SAPIENS Some aspects of the figure of Dante will be considered: the poet and theologian, the politician, the philosopher, the "magician" (or assumed such), the prophet.

3. DANTE AND HIS TIME IN THE WRITINGS OF G. CARDUCCI Carducci's Dante writings will be read and some characteristics will be established (philological, ideological, political, pedagogical) that marked the absolute originality of that approach and its relevance for what Dante's twentieth century would have been.

4. A CONTROVERSE CASE: WHAT WAS BRUNETTO LATINI'S SIN?

Readings/Bibliography

For an overview of the period, see the "medieval" part of G. Alfano, P. Italia, E. Russo, F. Tomasi, Profilo di letteratura italiana, MIlano, Mondadori, 2021.

 Students will also need to know:

1) G. Inglese, Vita di Dante. Una biografia possibile, Roma, Carocci, 2018.

M. Tobino, Biondo era e bello, prefazione di Marco Balzano, postfazione di Giacomo Magrini, Nota al testo diPaola Italia, Milano, Mondadori, 2021.

2) G. L. Potestà, Dante in Conclave. La lettera ai cardinali, Milano, Vita e Pensiero, 2021.

Il dossier di Avignone. 9 febbraio 1320-11 settembre 1320, edizione critica, diplomaticae facsimilare a cura di Pola Allegretti, Firenze, Le Lettere, 2020 (only pp.1-87).

3) Di Carducci sono in corso di stampa gli scritti danteschi per l'editore Aragno, a cura di F. Speranza, premessa di M. Ciccuto, prefazione di M. Veglia.

4) On Brunetto, students will choose two essays among the following list:

Giorgio Inglese, Latini, Brunetto, in Dizionario Biografico degli Italiani, Roma, Istituto della Enciclopedia Italiana, vol. 64 (2005), pp. 4-12;E. Brilli, L'arte di dire l'esilio, nel numero monografico, dal titolo La letteratura italiana e l’esilio, del «Bollettino d’Italianistica» n.s., anno VIII, n. 2, 2011, pp. 17-41. M. Ciccuto: La parola che salva: per un ritratto di Dante filosofo del linguaggio, in «Quaderns d’Italià», 18 (2013), pp. 65-78; Id., Brunetto Latini e i politici nel tempo umano: il passaggio dantesco attraverso il «ver c’ha faccia di menzogna», in «Le forme e la storia» n.s. IX, 2016, 2, pp. 251-262 (questo il titolo del numero della rivista: Lecturae Dantis. Dante oggi e letture dell’Inferno, a cura di Sergio Cristaldi); C. Keen, Parlando vommi con ser Brunetto (Inf. XV 100-101). Dante in dialogo con Brunetto Latini, «Studi Danteschi», 83 (2018), pp. 73-93.

ATTENDING STUDENTS CAN CHOOSE ONE TEXT FOR THE FIRST AND THE SECOND PART OF THE COURSE. NON ATTENDING STUDENTS ARE REQUIRED INSTEAD TO TAKE THE ENTIRE PROGRAM TO THE (ORAL) EXAM.

Teaching methods

Lectures should be a sort of dialogue between the teacher and his students.

Assessment methods

The test consists of an oral exam on the topics covered in class and on the texts in the exam program (with the distinctions mentioned for attending and non-attending students). There are no written tests or term papers.


Teaching tools

Books and, above all, the curiosity of the students.

Office hours

See the website of Marco Veglia