86416 - Comparative Public Law (Italian - Spanish Law Individual Study Plan)

Academic Year 2020/2021

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: Single cycle degree programme (LMCU) in Law (cod. 9232)

    Also valid for Single cycle degree programme (LMCU) in Law (cod. 0659)
    Single cycle degree programme (LMCU) in Law (cod. 9232)

Learning outcomes

This course's aims are:

· to make students familiar with the basic aspects of contemporary constitutionalism in Western democracies, countries in transition to democracy and beyond;

· to show them that, by revealing how other systems address similar problems, comparative constitutional law gives us a better purchase on our own legal system and legal culture;

· to push them to evaluate the foundations of individual legal systems: the assumptions, choices and values that have formed them;

· to provide them with a critical understanding of the strengths and limits of constitutional law in regulating social and political processes.

Course contents

Part I: forms of state and government. Federalism and regionalism, The constitutional protection of human rights.
Part II: Reproductive Rights in Comparative Constitutional Law
Part II: Conflicts over Religious Symbols in the Public Sphere

Readings/Bibliography

GIUSEPPE DE VERGOTTINI, Diritto costituzionale comparato, decima edizione, Padova, Editore Cedam, 2019, ad esclusione delle SOLE pagine 215-231, 325-345, 561-662. Il capitolo sulla comparazione, pur chiamandosi Premessa, è da studiare con la massima attenzione perché contiene gli strumenti metodologici essenziali alla comprensione del resto del programma.

SUSANNA MANCINI, Un affare di donne. L'aborto tra eguale libertà e controllo sociale, Padova, Editore Cedam, 2012

Materiali eventualmente inseriti su Materiali Online

Integrazione di tre crediti

SUSANNA MANCINI, Un affare di donne. L'aborto tra eguale libertà e controllo sociale, Padova, Editore Cedam, 2012.

Integrazione di un credito

Corte Europea dei Diritti dell'Uomo (GC), Lautsi c. Italia

http://issuu.com/duit/docs/duit_-_traduzione_integrale_sentenza_lautsi_c._ita


Teaching methods

Si sottolinea come, alla luce dell'emergenza legata al COVID-19, gli insegnamenti del I semestre saranno erogati secondo le modalità descritte al seguente indirizzo Internet: https://dsg.unibo.it/it/didattica/progetti-e-metodologie-didattiche/modalita-didattiche-presso-il-dsg-nel-i-semestre-a-a-2020-2021

Il corso è semestralizzato nel I semestre e pertanto l'esame può essere sostenuto a partire dal mese di gennaio.

IMPORTANTE:

POSSONO SOSTENERE L'ESAME SOLO GLI STUDENTI CHE RISULTANO IN REGOLA, CHE HANNO SOSTENUTO GLI ESAMI PROPEDEUTICI, CHE HANNO INSERITO IL CORSO NEL PIANO DI STUDI E CHE SI SONO ISCRITTI ALL'ESAME. PER NESSUN MOTIVO E' POSSIBILE SOSTENERE INFORMALMENTE L'ESAME SENZA VERBALIZZARLO.

Assessment methods

A causa dell'incertezza derivante dall'andamento dell'emergenza sanitaria, l’esame dovrà essere sostenuto –salvo casi particolari- con modalità scritta, attraverso l’invio di un saggio breve ove allo studente è richiesto di rispondere in modo argomentato e con note bibliografiche a tre quesiti su tre parti diverse del programma. I quesiti saranno resi disponibili su di un file caricato su Virtauale denominato “Tracce”. Il file si troverà all’interno della sezione denominata “Materiali per esame scritto”.

 

Office hours

See the website of Susanna Mancini

SDGs

Gender equality Reduced inequalities Peace, justice and strong institutions

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.