28882 - Modern Italian Literature (LM) (M-Z)

Academic Year 2019/2020

  • Docente: Gino Ruozzi
  • Credits: 12
  • Language: Italian
  • Moduli: Gino Ruozzi (Modulo 1) Andrea Campana (Modulo 2)
  • Teaching Mode: Traditional lectures (Modulo 1) Traditional lectures (Modulo 2)
  • Campus: Bologna
  • Corso: Second cycle degree programme (LM) in Italian Studies, European Literary Cultures, Linguistics (cod. 9220)

    Also valid for Second cycle degree programme (LM) in Visual Arts (cod. 0977)
    Second cycle degree programme (LM) in Visual Arts (cod. 9071)

Learning outcomes

The aim of this course is to study and critically analyze the Italian Literature from 16th to 18th century.

Course contents

FIRST MODULE

Italian literary history from 16th to 18th century.

SECOND MODULE

The problem of the “lyrical I” in the Modern Age: from the sixteenth-century Petrarchism to the turning-point marked by Alfieri.

Readings/Bibliography


A. FIRST MODULE

Italian literary history from 16th to 18th century.

Bibliography for attending students:

A.1. Students must know the Italian literary history from Renaissance to Enlightenment. Recommended textbooks: Giulio Ferroni, Storia della letteratura italiana, volume 2. Dal Cinquecento al Settecento, Milano, Mondadori Università, 2012; oppure, in alternativa, Franco Brioschi, Costanzo Di Girolamo (a cura di), Manuale di letteratura italiana. Storia per generi e problemi, volumi 2. Dal Cinquecento alla metà del Settecento, e 3. Dalla metà del Settecento all’Unità d’Italia (solo la parte relativa al XVIII secolo), Torino, Bollati Boringhieri, 1994-1997 (e successive ristampe); Gian Mario Anselmi (a cura di), Profilo storico della letteratura italiana, Firenze, Sansoni, 2001 (e successive ristampe); Andrea Battistini (a cura di), Storia della letteratura italiana, Bologna, il Mulino, 2014; Giulio Ferroni, Storia della letteratura italiana, Torino, Einaudi, 1991; Vittorio Roda (a cura di), Manuale di italianistica, Bologna, Bononia University Press, 2005.

A.2. Students are also required to read and comment two of the following texts (the authors must belong to different centuries):

LUDOVICO ARIOSTO, Orlando furioso
NICCOLÒ MACHIAVELLI, Discorsi sopra la prima Deca di Tito Livio
FRANCESCO GUICCIARDINI, Storia d’Italia
PIETRO BEMBO, Prose della volgar lingua
BALDASSARE CASTIGLIONE, Il libro del cortegiano
BENVENUTO CELLINI, Vita
MATTEO BANDELLO, Novelle
TORQUATO TASSO, Gerusalemme liberata
GIORDANO BRUNO, Il candelaio o La cena de le ceneri o De l’infinito, universo e mondi o De gli eroici furori

TOMMASO CAMPANELLA, La città del sole e Apologia pro Galileo
GALILEO GALILEI, Dialogo sopra i due massimi sistemi del mondo
GIOVAN BATTISTA MARINO, Adone
TORQUATO ACCETTO, Della dissimulazione onesta
GIULIO CESARE CROCE, Le astuzie di Bertoldo e le semplicità di Bertoldino

PAOLO SARPI, Istoria del concilio Tridentino

DANIELLO BARTOLI, La ricreazione del savio o La Cina o Missione al Gran Mogor

GIOVAN BATTISTA BASILE, Lo cunto de li cunti, overo Lo trattenemiento de’ peccerille
GIAMBATTISTA VICO, Principi di scienza nuova

LUDOVICO ANTONIO MURATORI, I primi disegni della repubblica letteraria d’Italia e Della perfetta poesia italiana

METASTASIO, Libretti e Poesie

PIETRO VERRI, Discorso sull’indole del piacere e del dolore
CESARE BECCARIA, Dei delitti e delle pene
CARLO GOLDONI, La locandiera, Le baruffe chiozzotte, La bottega del caffè

GIUSEPPE PARINI, Il Giorno e Le Odi
VITTORIO ALFIERI, Della tirannide e Poesie

A.3. Students must read one of the following critical essays:

ROSSELLA ABBATICCHIO, La «ragione delle parole». Dal «Caffè» al «Conciliatore»: discussioni su lingua e cultura, Lecce, Pensa Multimedia, 2009

GIAN MARIO ANSELMI, L’immaginario e la ragione: letteratura italiana e modernità, Roma, Carocci, 2017

PHILIPPE AUDEGEAN, Cesare Beccaria, filosofo europeo, Roma, Carocci, 2014

GIOVANNI BAFFETTI, La retorica, l’ingegno e l’anima: studi sul Seicento, Pisa, Pacini, 2006

ANDREA BATTISTINI, Il Barocco. Cultura, miti, immagini, Roma, Salerno Editrice, 2000
ANDREA BATTISTINI, EZIO RAIMONDI, Le figure della retorica. Una storia letteraria italiana, Torino, Einaudi, 1990

LINA BOLZONI, La stanza della memoria, Torino, Einaudi, 1995

LINA BOLZONI, Il cuore di cristallo. Ragionamenti d’amore, poesia e ritratto nel Rinascimento, Torino, Einaudi, 2010
LINA BOLZONI, Il lettore creativo. Percorsi cinquecenteschi fra memoria, gioco, scrittura, Napoli, Guida, 2012
CARLO CAPRA, I progressi della ragione. Vita di Pietro Verri, Bologna, il Mulino, 2002
STEFANO CARRAI, I precetti di Parnaso. Metrica e generi poetici nel Rinascimento italiano, Roma, Bulzoni, 1999

STEFANO CARRAI, L’usignolo di Bembo: un’idea della lirica italiana del Rinascimento, Roma, Carocci, 2006

ALBERTO CASADEI, La fine degli incanti. Vicende del poema epico-cavalleresco nel Rinascimento, Milano, Franco Angeli, 1997

MICHELE CILIBERTO, Giordano Bruno, Roma-Bari, Laterza, 2010
ARNALDO DI BENEDETTO, Tra Rinascimento e Barocco. Dal petrarchismo a Torquato Tasso, Firenze, Società editrice fiorentina, 2007
CARLO DIONISOTTI, Machiavellerie. Storia e fortuna di Machiavelli, Torino, Einaudi, 1980
CARLO DIONISOTTI, Geografia e storia della letteratura italiana, Torino, Einaudi, 1999
Dopo Tasso: percorsi del poema eroico, a cura di Guido Arbizzoni et alii, Padova, Antenore, 2005

SIRO FERRONE, La vita e il teatro di Carlo Goldoni, Venezia, Marsilio, 2014
SIRO FERRONE, La Commedia dell’Arte. Attrici e attori italiani in Europa (XVI-XVIII secolo), Torino, Einaudi, 2014
GIANFRANCO FOLENA, L’italiano in Europa. Esperienze linguistiche del Settecento, Torino, Einaudi, 1983
GIANFRANCO FOLENA, Il linguaggio del caos. Studi sul plurilinguismo rinascimentale, Torino, Bollati Boringhieri, 1991
PASQUALE GUARAGNELLA, Tra antichi e moderni. Morale e retorica nel Seicento italiano, Lecce, Argo, 2003
JOSÉ ANTONIO MARAVALL, La cultura del Barocco. Analisi di una struttura storica, Bologna, il Mulino, 1999
CLEMENTE MAZZOTTA, Scritti alfieriani, Bologna, Pàtron, 2007
CARLO OSSOLA, Dal «Cortegiano» all’uomo di mondo. Storia di un libro e di un modello sociale, Torino, Einaudi, 1987
GIORGIO PADOAN, L’avventura della commedia rinascimentale, Milano, Vallardi, 1996

Petrarca e il petrarchismo: un’ideologia della letteratura, a cura di Marziano Guglielminetti, Torino, Paravia, 1977

AMEDEO QUONDAM, Il naso di Laura. Lingua e poesia lirica nella tradizione del classicismo, Modena, Panini, 1991
AMEDEO QUONDAM, Il petrarchismo: un modello di poesia per l’Europa, Roma, Bulzoni, 2006

AMEDEO QUONDAM, La conversazione. Un modello italiano, Roma, Donzelli, 2007
AMEDEO QUONDAM, Forma del vivere. L’etica del gentiluomo e i moralisti italiani, Bologna, il Mulino, 2009

AMEDEO QUONDAM, Rinascimento e classicismi. Forme e metamorfosi della modernità, Bologna, il Mulino, 2013

EZIO RAIMONDI, Anatomie secentesche, Pisa, Nistri-Lischi, 1966

EZIO RAIMONDI, Letteratura barocca. Studi sul Seicento italiano, Firenze, Olschki, 1991
EZIO RAIMONDI, Il colore eloquente. Letteratura e arte barocca, Bologna, il Mulino, 1995

SERGIO ROMAGNOLI, La buona compagnia. Studi sulla letteratura italiana del Settecento, Milano, Franco Angeli, 1983

GINO RUOZZI, Quasi scherzando: percorsi del Settecento letterario da Algarotti a Casanova, Roma, Carocci, 2012

FRANCESCO SBERLATI, Il genere e la disputa. La poetica tra Ariosto e Tasso, Roma, Bulzoni, 2001
FRANCESCO SBERLATI, L’ambiguo primato. L’Europa e il Rinascimento italiano, Roma, Carocci, 2004

FRANCESCO SBERLATI, La ragione barocca. Politica e letteratura nell’Italia del Seicento, Milano, Bruno Mondadori, 2006

WILLIAM SPAGGIARI, L’armonico tremore. Cultura settentrionale dall’Arcadia all’età napoleonica, Milano, Franco Angeli, 1990

FRANCO VENTURI, Settecento riformatore. Da Muratori a Beccaria, Torino, Einaudi, 1969

FRANCES AMELIA YATES, L’arte della memoria, Torino, Einaudi, 1984

SERGIO ZATTI, L’ombra del Tasso: epica e romanzo nel Cinquecento, Milano, Bruno Mondadori, 1996

LUDOVICO ZORZI, Il teatro e la città. Saggi sulla scena italiana, Torino, Einaudi, 1988

LUDOVICO ZORZI, L’attore, la commedia, il drammaturgo, Torino, Einaudi, 1990

Bibliography for non-attending students:

Non-attending students are required to know the Italian literary history from Renaissance to Enlightenment (see section A.1.); they are also required to read two of the texts listed under A.2. and two of the critical readings listed under A.3.

B. SECOND MODULE

The problem of the “lyrical I” in the Modern Age: from the sixteenth-century Petrarchism to the turning-point marked by Alfieri.

Texts and passages to be read in particular will be indicated during the lessons.

In addition to the notes taken in class, students are required to read the following critical essay:

ANDREA CAMPANA, Eustachio Manfredi e le dinamiche della poesia d’occasione, Bologna, Pàtron, 2018

or one of these works:

MARIA GRAZIA ACCORSI, Pastori e teatro. Poesia e critica in Arcadia, Modena, Mucchi, 1999

MARIA TERESA ACQUARO GRAZIOSI, L’Arcadia: trecento anni di storia, Roma, Palombi, 1991, reperibile anche online (http://www.accademiadellarcadia.it/doc/larcadia_300.anni-di.storia.pdf )

VITTORIO ALFIERI, Rime, a cura di Chiara Cedrati, Alessandria, Edizioni dell’Orso, 2015 (50 componimenti a scelta)

VITTORIO Alfieri, Del principe e delle lettere, in IDEM, Della tirannide. Del principe e delle lettere. La virtù sconosciuta, intr. di Marco Cerruti, note di Ezio Falcomer, Milano, BUR, 2018, Introduzione (pp. 5-25) e testo (pp. 195-361)

Antologia della poesia italiana, vol. 5, Seicento, a cura di Cesare Segre e Carlo Ossola, Torino, Einaudi, 2001 (in alternativa, nell’ed. Torino, Einaudi-Gallimard, «Biblioteca della Pléiade», 1998, vol. 2, Quattrocento-Settecento)

Antologia della poesia italiana, vol. 6, Settecento, a cura di Cesare Segre e Carlo Ossola, Torino, Einaudi, 2002 (in alternativa, nell’ed. Torino, Einaudi-Gallimard, «Biblioteca della Pléiade», 1998, vol. 2, Quattrocento-Settecento)

WALTER BINNI, Preromanticismo italiano, Firenze, Sansoni, 1985

VITANIELLO BONITO, L’occhio del tempo: l’orologio barocco tra letteratura, scienza ed emblematica, Bologna, CLUEB, 1995

MELCHIORRE CESAROTTI, Le poesie di Ossian, a cura di Enrico Mattioda, Roma, Salerno Editrice, 2000

Melchiorre Cesarotti, Saggio sulla filosofia del gusto, a cura di Romana Bassi, Venezia, Marsilio, 2010

Melchiorre Cesarotti, Sulla tragedia e sulla poesia, a cura di Fabio Finotti, Venezia, Marsilio, 2010

Carmine Di Biase, Arcadia edificante: Menzini, Filicaia, Guidi, Maggi, Lemene, Napoli, Edizioni scientifiche italiane, 1969

UGO FOSCOLO, Orazioni e lezioni pavesi, a cura di Andrea Campana, Roma, Carocci, 2009

UGO FOSCOLO, Poesie, a cura di Matteo Palumbo, Milano, BUR, 2010

Fra norma e obbedienza. Letteratura e immagini sacre in Italia nell’epoca della Controriforma, a cura di Andrea Campana, Fabio Giunta ed Edoardo Ripari, Bologna, I libri di Emil, 2019

MARC FUMAROLI, Le api e i ragni: la disputa degli antichi e dei moderni, Milano, Adelphi, 2005

ROBERTO GIGLIUCCI, Realismo barocco, Roma, Edizioni di storia e letteratura, 2016

La melanconia: dal monaco medievale al poeta crepuscolare, a cura di Roberto Gigliucci, Milano, BUR, 2009, solo l’Introduzione (pp. 5-60) e le pp. 129-413

Le parole e le ore: gli orologi barocchi. Antologia poetica del Seicento, a cura di Vitaniello Bonito, Palermo, Sellerio, 1996

Lirici europei del Cinquecento: ripensando la poesia del Petrarca, a cura di Gian Mario Anselmi et alii, Milano, BUR, 2004, solo Introduzione (pp. 5-46) e sezioni I, II, IV, VI; X e XI della Parte I (pp. 77-218; 277-338; 383-450; 609-696)

GIOVAN BATTISTA MARINO, Amori, introduzione e note di Alessandro Martini, Milano, BUR, 1995

Pier Jacopo Martello, Rime per la morte del figlio, a cura di Giacinto Spagnoletti, Torino, Einaudi, 1972

Edoardo Taddeo, Il manierismo letterario e i lirici veneziani del tardo Cinquecento, Roma, Bulzoni, 1974

CORRADO VIOLA, Tradizioni letterarie a confronto. Italia e Francia nella polemica Orsi-Bouhours, Verona, Fiorini, 2001

CORRADO VIOLA, Canoni d’Arcadia: Muratori, Maffei, Lemene, Ceva, Quadrio, Pisa, ETS, 2009

GIOVANNI BATTISTA FELICE ZAPPI, FAUSTINA MARATTI, EUSTACHIO MANFREDI, CARLO INNOCENZO FRUGONI, Poesie, a cura di Bruno Maier, Napoli, Rossi, 1972

Bibliography for non-attending students:

Non-attending students are required to read two of the texts listed under B.

6 CFU PROGRAM

Attending students:

Only the SECOND MODULE (B) for attending students and the section A.1. of the FIRST MODULE.

Non-attending students:

Only the SECOND MODULE (B) for non-attending students and the section A.1. of the FIRST MODULE.

Teaching methods

- Face-to-face classes lessons

- Lectures and notes to the texts

- Critical Discussions

- Workshops

- Papers

- Video

- Materials in AMS Campus

Assessment methods

FIRST MODULE

Oral exam (approx. 30 minutes). Students will be required to discuss their readings and the contents of the course on Modern Age.

Markers will assess: standard of expression; ability to provide clear and accurate interpretations of the texts; ability to discuss the contents of the course; ability to use the specialist language of literary criticism; quality of critical reflection.

SECOND MODULE

The exam is made up of a paper (about 20.000 characters including Bibliography), sent by e-mail at least 15 days before the exam, in which students will deal with a topic of the course or of the texts chosen by him for individual study; the oral exam will start from a discussion of the paper submitted and will also cover the other topics and books of the course.

To improve one’s academic writing ability this handbook may be helpful: P. Italia, Scrivere all’università, Firenze, Le Monnier, 20142.

Final assessment (FIRST MODULE+ SECOND MODULE)

Reaching a clear view of all the course topics as well as using a correct language terminology will be valued with maximum rankings. Mnemonic knowledge of the course topics or not completely appropriate terminology will be valued with intermediate rankings. Unknown topics or inappropriate terminology use will be valued, depending on the seriousness of the omissions, with minimal or insufficient rankings.

Assessment methods (6 CFU PROGRAM)

The exam is made up of a paper (about 20.000 characters including Bibliography), sent by e-mail at least 15 days before the exam, in which students will deal with a topic of the course or of the texts chosen by him for individual study; the oral exam will start from a discussion of the paper submitted and will also cover the other topics and books of the course and the Italian literary history from Renaissance to Enlightenment (see section A.1.).

To improve one’s academic writing ability this handbook may be helpful: P. Italia, Scrivere all’università, Firenze, Le Monnier, 20142.

Markers will assess: standard of expression; ability to provide clear and accurate interpretations of the texts; ability to discuss the contents of the course; ability to use the specialist language of literary criticism; quality of critical reflection.

Reaching a clear view of all the course topics as well as using a correct language terminology will be valued with maximum rankings. Mnemonic knowledge of the course topics or not completely appropriate terminology will be valued with intermediate rankings. Unknown topics or inappropriate terminology use will be valued, depending on the seriousness of the omissions, with minimal or insufficient rankings.

Teaching tools

- Books

- Seminars

- Workshops

- Power Point

- AMS Campus

Office hours

See the website of Gino Ruozzi

See the website of Andrea Campana

SDGs

Good health and well-being Quality education Gender equality Reduced inequalities

This teaching activity contributes to the achievement of the Sustainable Development Goals of the UN 2030 Agenda.