00932 - Contemporary History

Academic Year 2019/2020

  • Teaching Mode: Traditional lectures
  • Campus: Bologna
  • Corso: First cycle degree programme (L) in Social Work (cod. 8040)

Learning outcomes

The course aims at providing students with the basis of the XIXth and XXth century Political History in European and non-European countries, with particular reference to the political-institutional systems. At the end of the course students: - will know the most relevant aspects of Contemporary History; - will be able to deal with the main issues and the fundamental cruxes of the contemporary historical evolution; - will be able to analyze the most important historical events of the Present Age both diachronically and synchronically.

Course contents

As far as the academic year 2019-2020 is concerned the Contemporary History Course aims at giving students a basic frame of political history in 19th and 20th century European and extra- European countries. A special attention will be paid to political-institutional systems. The chronology of the course ranges from the Wien Congress to the 70ies of the twentieth century. Classes provide a compared analysis of the main historical events which concerned Italy, France, Great Britain, Spain and Russia in addition to the most relevant extra-European facts.

Readings/Bibliography

INSTITUTIONAL PART OF THE SYLLABUS FOR ATTENDING STUDENTS

- F. Cammarano, G. Guazzaloca, M.S. Piretti, Storia contemporanea. Dal XIX al XXI secolo, Mondadori-Le Monnier, 2015 (the chapters indicated at the presentation of the course)

- S. Cavazza - P. Pombeni (a cura di), Introduzione alla Storia Contemporanea, Bologna, Il Mulino, 2012 (attending students must prepare only the chapters: IV, XIII, XIV, XV, XVII, XIX, XX, XXI, XXV, XXVI, XXVIII, XXIX)

INSTITUTIONAL PART OF THE SYLLABUS FOR NON-ATTENDING STUDENTS

- F. Cammarano, G. Guazzaloca, M.S. Piretti, Storia contemporanea. Dal XIX al XXI secolo, Mondadori-Le Monnier, 2015 (the whole book).

- Cavazza S. - P. Pombeni (a cura di), Introduzione alla Storia Contemporanea, Bologna, Il Mulino, 2012 (the whole book)

Students are suggested to study the institutional part while integrating it with other textbooks.

For instance, in focusing their attention on the period of time between the two Russian Revolutions, students may start from the Manuale (chapter 10, par. 7 and 8, and chapter 14), may investigate the theme in chapter XIII of Introduzione alla storia contemporanea , identify the topics related to the theme in chapter XIII of Introduzione alla storia contemporanea , identify the topics related to the theme, eg the Bolshevik party model (see centralism, centrism and Communism), and consider reference classics like Lenin's Che fare?, the institutional structure of post-1905 Russia ( in Parole e materiali per la storia contemporanea ).

Non-attending students (International Relations Degree) will take an exam based on an open answer questionnaire of 15 items and an oral test on two monographs chosen by the student.

MONOGRAPHIC PART OF THE SYLLABUS FOR BOTH ATTENDING AND NON-ATTENDING STUDENTS.

Each student will be expected to choose one of the following monographs with about the same number of pages:

  • Bartocci E., Le politiche sociali nell'Italia liberale (1861-1919), Donzelli, 1999
  • Botta S. (a cura di), L'Italia degli altri. Storia dell'Italia contemporanea vista da fuori, Rubbettino, 2012 + Woolf S., L'Italia repubblicana vista da fuori (1945-2000), Il Mulino, 2007 (da pag. 9 a pag. 129)
  • Botta S., Politica e calamità. Il governo dell'emergenza naturale e sanitaria nell'Italia liberale, Rubbettino, 2013. (da pag. 247 a pag. 632)
  • Brizzi R. (a cura di), Osservata speciale. La neutralità italiana nella prima guerra mondiale e l'opinione pubblica internazionale (1914-15), Le Monnier, 2015
  • Brizzi R., Marchi M., Charles De Gaulle, Bologna, Il Mulino, 2008
  • Brizzi R., Marchi M., Storia politica della Francia repubblicana, Le Monnier, 2011 (fino a pag. 332)
  • Brizzi R., Sbetti N., Storia della Coppa del mondo. Politica, sport, globalizzazione, 1930-2018, Le Monnier, 2018
  • Cammarano F., Cavazza S. (a cura di), Il nemico in politica, Il Mulino, 2010
  • Cammarano F., Storia Politica dell'Italia liberale, Laterza, 2011
  • Cammarano F. (a cura di), Abbasso la guerra! Neutralisti in piazza alla vigilia della prima guerra mondiale in Italia, Le Monnier, 2015 (fino a pag. 166) + 4 casi locali (Milano, Torino, Bologna, Sicilia)
  • Cavazza S., Scarpellini E., Il secolo dei consumi, Carocci, 2006
  • Cavazza S. (a cura di), Consumi e politica nell'Italia repubblicana, Mulino, 2013 + Consumi, società e politica in Italia (1980-2000), in E. Asquer, E. Bernardi, C. Fumian (a cura di) L'Italia contemporanea dagli anni Ottanta a oggi, Vol. II, Il mutamento sociale, Roma, Carocci, 2014 (da pag. 211 a pag. 226)
  • Conti F. - Silei G., Breve storia dello stato sociale, Carocci, 2013
  • Corni G., Breve storia del nazismo (1920-1945), il Mulino, 2015 + P. Pombeni, Fascismo e Nazismo nella storia politica nazionale. Una svolta storiografica?, in «Contemporanea», 3/2004
  • Gentile E., La via italiana al totalitarismo. Il partito e lo stato nel regime fascista, Carocci, 2008
  • Guazzaloca G. (a cura di), Sovrani a metà. Monarchia e legittimazione in Europa tra Otto e Novecento, Rubbettino, 2012
  • Guazzaloca G., Una e divisibile. la RAI, la televisione e i partiti negli anni del monopolio pubblico (1954-1975), Le Monnier, 2011
  • Guazzaloca G., Storia della Gran Bretagna 1832-2014, Le Monnier, 2015
  • Marchi M., Alla ricerca del cattolicesimo politico. Politica e religione in Francia da Petain a de Gaulle, Rubbettino, 2012
  • Pombeni P. (a cura di), Storia dei partiti italiani, il Mulino, 2016
  • Pons S., La rivoluzione globale. Storia del comunismo internazionale 1917-1991, Einaudi, 2012
  • Ritter G.A., Storia dello Stato sociale, Laterza, 2011
  • Sbetti N., Giochi di Potere: Olimpiadi e Politica da Atene a Londra 1896-2012, Le Monnier, 2012
  • Scoppola P., La Repubblica dei partiti. Evoluzione e crisi di un sistema politico, 1945-1996, Il Mulino, 2006.

Teaching methods

Frontal lecturing

Assessment methods

For non-attending students: 1) an open answer questionnaire of 15 items; 2) an oral test based on the two monographs chosen by the student. Students are reminded to carry their undergraduate's record book on the day of the exam as well as the monographs they have chosen. The written test lasts 25 minutes. To pass the exam, the student must have a pass mark both the written and the oral tests. Both the oral and the written tests take place on the same day.

Teaching tools

Powerpoint presentations

Office hours

See the website of Salvatore Botta