87418 - Contemporary History (M-Z)

Academic Year 2018/2019

Learning outcomes

This course introduces students to the analysis of XIX and XX centuries history. A special attention will be paid to political-institutional systems. The chronology of the course ranges from the European Revolutions of 1848 to the fall of the Berlin Wall (1989). The course provide a compared analysis of the main historical events which concerned Italy, France, Germany, Great Britain and Russia in addition to the most relevant extra-European facts.

Course contents

Course contents The course will be divided into 3 parts. The first part will focus on political transformation in Europe during the XIX century until the First World War. The second part will analyse the interwar period and the totalitarian political systems during the Twenties and Thirties. The last part of the course will concentrate on the Second post-war period, with particular attention on Cold War, transformation in European political systems and the development of Italian republican democracy

Readings/Bibliography

Attending Students

Fulvio Cammarano, Giulia Guazzaloca, Maria Serena Piretti, Storia contemporanea dal XIX al XX secolo, Firenze, Le Monnier, 2015.

Una monografia a scelta tra le seguenti:

  1. Brizzi R., Sbetti N., Storia della coppa del mondo di calcio (1930-2018) Politica, sport, globalizzazione, Le Monnier, 2018.
  2. Cammarano F. (a cura di), Abbasso la guerra! Neutralisti in piazza alla vigilia della prima guerra mondiale in Italia, Le Monnier, 2015. (fino a pagina 166 + i casi locali di Bologna, Torino e Milano).
  3. Crainz G., Storia del miracolo economico italiano, Donzelli, 2003.
  4. Deplano V., La madrepatria è una terra straniera, Mondadori, 2017.
  5. Flores M. e Gozzini G., 1968, Il Mulino, 2018.
  6. Guazzaloca G., Primo: non maltrattare. Storia della protezione degli animali in Italia, Laterza, 2018.
  7. Labanca N., Oltremare. Storia dell’espansione coloniale italiana, Il Mulino, 2007.
  8. Laschi, Deplano, Pes, Europa in movimento, Il Mulino, 2018.
  9. Santese A., La pace atomica. Ronald Reagan e il movimento antinucleare (1979-1987), Le Monnier, 2016.
  10. 10.Sarfatti Michele, La Shoah in Italia, Einaudi, 2005.
  11. 11.Sbetti N, Giochi di potere. Olimpiadi e politica da Atene a Londra, 1896-2012, Le Monnier, 2012
  12. 12.Tulli U., Tra diritti umani e distensione: l'amministrazione Carter e il dissenso in URSS, Franco Angeli, 2013.

Not attending students:

Fulvio Cammarano, Giulia Guazzaloca, Maria Serena Piretti, Storia contemporanea dal XIX al XX secolo, Firenze, Le Monnier, 2015.

Two books of your choice:

  1. Brizzi R., Sbetti N., Storia della coppa del mondo di calcio (1930-2018) Politica, sport, globalizzazione, Le Monnier, 2018.
  2. Cammarano F. (a cura di), Abbasso la guerra! Neutralisti in piazza alla vigilia della prima guerra mondiale in Italia, Le Monnier, 2015. (fino a pagina 166 + i casi locali di Bologna, Torino e Milano).
  3. Crainz G., Storia del miracolo economico italiano, Donzelli, 2003.
  4. Deplano V., La madrepatria è una terra straniera, Mondadori, 2017.
  5. Flores M. e Gozzini G., 1968, Il Mulino, 2018.
  6. Guazzaloca G., Primo: non maltrattare. Storia della protezione degli animali in Italia, Laterza, 2018.
  7. Labanca N., Oltremare. Storia dell’espansione coloniale italiana, Il Mulino, 2007.
  8. Laschi, Deplano, Pes, Europa in movimento, Il Mulino, 2018.
  9. Santese A., La pace atomica. Ronald Reagan e il movimento antinucleare (1979-1987), Le Monnier, 2016.
  10. 10.Sarfatti Michele, La Shoah in Italia, Einaudi, 2005.
  11. 11.Sbetti N, Giochi di potere. Olimpiadi e politica da Atene a Londra, 1896-2012, Le Monnier, 2012
  12. 12.Tulli U., Tra diritti umani e distensione: l'amministrazione Carter e il dissenso in URSS, Franco Angeli, 2013.

Teaching methods

25 two hours classes

Official language: Italian

Assessment methods

For attending students:

1. Three short written examinations composed of 10 open questions and 10 closed questions will be held during the classes in order to understand how familiar the students have become with the arguments of the course. The questions will be based on the lessons of the teacher and on the books in the institutional part of the syllabus.

2. Students who have been attending the written examinations, will have to undergo a spoken exam at the end of the course. The final spoken exam should be attended on the institutional and monographic part in order to demonstr

Teaching tools

Powerpoint, movies, archival documents

Office hours

See the website of Giuliana Laschi